Raport SA-P 2024
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU MOJ S.A.
Z DZIAŁALNOŚCI JEDNOSTKI W I PÓŁROCZU 2024 R.
MOJ S.A.
ul. Tokarska 6
40-859 Katowice
Tel.: (32) 604 09 00
Faks: (32) 604 09 01
Email: sekretariat@moj.com.pl
Internet: www.moj.com.pl
KRS 0000266718
Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach
Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Katowice, 18 wrzesień 2024 r.
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 2 z 20
1. Podstawowe informacje o Emitencie.
Okres sprawozdawczy oraz osoby Zarządzające i Nadzorujące
Niniejsze opracowanie prezentuje osiągnięte wyniki finansowe MOJ S.A. za okres od 1 stycznia 2024 r.
do 30 czerwca 2024 r.
W II kwartale 2024 r. w stosunku do stanu na koniec I kwartału 2024 roku nie wystąpiły żadne zmiany
w organach Spółki:
Rada Nadzorcza
I tak w Radzie Nadzorczej Spółki w I półroczu 2024 r. zasiadali:
Pan Andrzej Bik - Przewodniczący
Pan Paweł Płaza - Zastępca Przewodniczącego
Pan Tadeusz Demel - Sekretarz
Pan Kazimierz Bik - Członek
Pan Mateusz Bik - Członek
Pan Piotr Czaja - Członek
Pani Jolanta Piasecka - Członek
Zarząd Spółki
W I półroczu 2024 roku funkcje w Zarządzie pełnili:
Pan Jacek Kudela - Prezes Zarządu
Pan Przemysław Biskup - Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Logistyki i Inwestycji
Podział zakresu odpowiedzialności w Zarządzie.
Prezes Zarządu odpowiadał za:
zarządzanie i prowadzenie dokumentacji organizacyjnej Spółki,
sprawy osobowe, zatrudnienie i politykę płacową,
sprawy wojskowe i ochrony mienia,
współpra z Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie, Komisją Nadzoru Finansowego
oraz relacje inwestorskie,
kontrolę wewnętrzną,
koordynację działalności socjalnej,
stan bezpieczeństwa i higieny pracy,
sprawy administracyjne i majątkowe,
przekształcenia strukturalne i własnościowe,
współpracę z organizacjami związków zawodowych,
nadzór nad ustalaniem krótko i długookresowych planów Spółki,
ustalanie polityki cenowej i jej realizację,
planowanie i nadzór nad realizacją przedsięwzięć w zakresie promocji Spółki i jej wyrobów oraz
działalności marketingowej,
nadzór nad prowadzeniem badań i analiz rynków zbytu na wyroby i usługi Spółki,
organizację współpracy z odbiorcami wyrobów Spółki oraz pośrednikami handlowymi,
organizację i nadzór nad realizacją eksportu,
nadzór nad pracą Oddziału Katowice i Oddziału Kuźnia Osowiec,
nadzór nad budową Osiedla Zalesie
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 3 z 20
nadzór pracy Dyrektora ds. Ekonomicznych i Finansowych w sferze płynności finansowej i księgowej
Spółki.
Wiceprezes Zarządu - Dyrektor ds. Logistyki i Inwestycji odpowiadał za:
planowanie, organizowanie, koordynowanie oraz nadzór realizacji w zakresie działalności inwestycyjnej
Spółki,
nadzór i koordynację działań w zakresie planowania i realizacji konserwacji i remontów urządzeń,
instalacji, sieci, systemów, obiektów Spółki,
nadzór działań w zakresie gospodarki materiałowej i magazynowej,
nadzór nad planami zapotrzebowania na materiały i części zamienne z odpowiednim wyprzedzeniem
czasowym,
nadzór i kontrolę nad prawidłową działalnością logistyki i transportu oraz jej budżetem,
koordynację kontaktów firmy z klientami, partnerami i dostawcami,
nadzór nad funkcjonowaniem pracy magazynów Oddziału Osowiec i Oddziału Katowice,
bezpieczeństwo i higienę pracy, przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych i ochronę środowiska w
podległych komórkach organizacyjnych,
Przedmiot działalności
W I półroczu 2024 r. Spółka zajmowała się:
1. W zakładzie zlokalizowanym w Katowicach przy ulicy Tokarskiej - produkcją i dystrybucją urządzeń
i narzędzi tzw. małej mechanizacji.
Na rynku Spółka oferuje sprzęgła, sprzęt wiertniczy (wiertarki i kotwiarki), klucze dynamometryczne,
pompy, agregaty hydrauliczne, smarownice, podpory, podporu hydrauliczne oraz stojaki cierne Valent
i siłowniki hydrauliczne.
Podejmując działania mające na celu poszerzenie własnego obszaru działalności i lepszego wykorzystania
posiadanych mocy Spółka świadczy usługi remontowe i konserwacyjne wyrobów własnych oraz innych
producentów maszyn i urządzeń. Dodatkowo Spółka oferuje do sprzedaży towary handlowe poszerzające
własną ofertę handlową.
W ramach strategii rozszerzania rynków zbytu Spółka podejmuje i kontynuuje działania umożliwiające:
a) zaspokojenie jak najszerszego zakresu potrzeb na inne przemysły w dziedzinie sprzęgieł. Oprócz przemysłu
górniczego i energetycznego oferta Spółki kierowana jest w dużym stopniu także do:
producentów przekładni, przenośników taśmowych, zgrzebłowych itp., pomp, wentylatorów i kruszarek,
przedsiębiorstw przemysłu cementowego,
przedsiębiorstw przemysłu cukrowniczego, drzewnego, papierniczego,
kolejnictwa,
przedsiębiorstw produkcji maszyn rolniczych.
b) opracowała konstrukcję i pozyskała w lutym 2024 r. certyfikat na produkcję ładowarek elektrycznych dla
przemysłu motoryzacyjnego.
W ofercie MOJ S.A. znajdują się wyroby własne, jak i produkty innych producentów głównie sprzęgła i części
zamienne. Dzięki kompleksowej ofercie przeznaczonej dla odbiorców działających w różnych sektorach
przemysłu, Spółka zwiększa swoje udziały w rynkach poza górniczych.
Spółka posiada Dział Konstrukcyjno – Wdrożeniowy prowadzący między innymi prace nad nowymi produktami
oraz dostosowywaniem do wymagań dotychczas wytwarzanych produktów. Nowe wdrożenia oraz
unowocześnianie oferty umożliwia Spółce sprostanie wymogom stawianych przez rynek.
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 4 z 20
2. W Oddziale Kuźnia Osowiec w Osowcu wykonuje się produkcję stalowych odkuwek matrycowych kutych na
gorąco o masie od 0,3 kg do 20 kg, głównie na zamówienie klienta, według jego projektu. W zakresie
produkowania odkuwek Firma oferuje następujące prace:
wykonywanie odkuwek w oparciu o dostarczoną dokumentację techniczną wyrobu bądź wzór,
tworzenie dokumentacji w technice przestrzennej 3D CAD/CAM przy wykorzystaniu systemu NX
z uwzględnieniem symulacji kucia przeprowadzonej w programie SIMUFACT,
obróbkę cieplną odkuwek,
śrutowanie,
obróbkę mechaniczną odkuwek,
kontrolę wad powierzchniowych metodą defektoskopii magnetycznej,
przeprowadzanie badań metalograficznych i wytrzymałościowych odkuwek.
Zaletami procesu kucia matrycowego niewielkie czasy wykonania wyrobu oraz możliwość produkowania
odkuwek o skomplikowanych kształtach.
2. Zasady przyjęte przy sporządzeniu raportu.
Raport za I półrocze 2024 roku został sporządzony zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości
(Ustawą o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. tekst jednolity Dz.U.z 2018 r. poz. 395 z późniejszymi
zmianami z uwzględnieniem współmierności przychodów i kosztów, ujmowanych według zasady memoriałowej
z zachowaniem zasady ostrożności wyceny aktywów i pasywów oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów
wartościowych (Dz.U. z 2018 poz.757).
Omówienie zastosowanych zasad rachunkowości zostało opisane w „Informacji dodatkowej do sprawozdania
finansowego za I półrocze 2024 r.”
3. Zwięzły opis istotnych dokonań lub niepowodzeń Emitenta w okresie, którego dotyczy raport,
wraz z wykazem najważniejszych zdarzeń ich dotyczących
W okresie sprawozdawczym I półrocza 2024 r. nadal kontynuowano realizację celów strategicznych
i podejmowano działania, sprzyjające dalszemu rozwojowi Emitenta pomimo niełatwej sytuacji makro i mikro
ekonomicznej oraz geopolitycznej, jak również odczuwalnych skutków kryzysu gospodarczego.
Pomimo ww. czynników produkty oferowane przez naszą Spółkę: sprzęt wiertniczy, sprzęgła, stojaki,
odkuwki oraz cała gama towarów handlowych, w tym również siłowniki, ciągle dostarczane zarówno
na rynek krajowy jak i zagraniczny. Naszymi odbiorcami zarówno finalni użytkownicy, jak i producenci maszyn
i urządzeń przeznaczonych do pracy w przemyśle wydobywczym, hutniczym i wielu innych.
Pozyskanie certyfikatów na wyroby dla tych odbiorców znacząco ułatwia pozyskiwanie nowych zamówień.
W marcu udało się zakończyć proces re-certyfikacji na odkuwki dla niemieckiej Spółki.
Dodatkowo, nowy produkt – stacje ładowania do samochodów elektrycznych, którego certyfikacja została
zakończona w lutym 2024 roku, jest kolejnym elementem sprzyjającym rozwojowi Spółki.
Oceniając działalność Spółki w pierwszym półroczu Zarząd korzystnie ocenia sytuację finansową i osiągnięte
wyniki:
- zysk netto ze sprzedaży w kwocie 2 791 tys. zł, (tj. 14,9% powyżej przyjętego planu),
- zysk na działalności operacyjnej w wysokości 2 706 tys. zł, (tj. 0,6% powyżej planu),
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 5 z 20
- zysk brutto w wysokości 1 875 tys. zł, (tj. 12 % poniżej planu),
- zysk netto w kwocie 1 761 tys. zł. (tj. 15,8 % powyżej planu).
RACHUNEK WYNIKÓW
Przychody ze sprzedaży ogółem
W I łroczu 2024 roku Spółka kontynuowała realizację polityki poszerzania obszaru działalności, która
pozwoliłaby elastycznie reagować na skutki kryzysu gospodarczego wywołanego przez wojnę w Europie.
Kluczowymi dla Spółki odbiorcami na rynku krajowym są :
- odbiorcy odkuwek,
- producenci maszyn i urządzeń górniczych,
- wytwórcy sprzętu i urządz dla przemysłu maszynowego, kolejowego, elektromaszynowego,
motoryzacyjnego, rolniczego i stoczniowego.
Wykorzystując mocne strony i atuty Spółki:
- wysoką jakość naszych produktów (sprzęgieł i urządzeń małej mechanizacji),
- znajomość potrzeb i oczekiwań odbiorców co do parametrów pracy naszych produktów,
- umiejętność dostosowania się do indywidualnych wymagań w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych,
- status naszej Spółki podmiot notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie
- przynależność do Grupy Kapitałowej FASING S.A.,
w I półroczu 2024 roku skutecznie konkurowaliśmy z innymi dostawcami i producentami urządzeń, sprzętu
i podzespołów pozostając na rynku, jako ugruntowany partner biznesowy. Kluczowym elementem strategii Spółki
jest pozyskiwanie nowych odbiorców i dywersyfikacja produkcji oraz wprowadzenie nowych produktów.
Skuteczna realizacja tej strategii pozwoliła Spółce utrzymać się na rynku i być konkurencyjną.
Wyniki sprzedaży w I półroczu 2024 r. i ich porównanie do analogicznego okresu roku ubiegłego prezentuje
poniższa tabela:
I pół. 2024
( tys. zł)
I pół. 2023
(tys. zł)
różnica
2024/2023
(%)
Przychody netto ze sprzedaży
w tym:
38 924 40 084 - 1 159 97,1 %
Przychody netto ze sprzedaży
produktów i usług
32 611 36 758 - 4 147 88,7 %
Przychody netto ze sprzedaży towarów i
materiałów
6 313 3 326 2987 189,8 %
Wyniki ze sprzedaży ze względu na miejsce wytworzenia.
Od przyłączenia w 2013 r. do MOJ S.A. Fabryki Wyrobów Metalowych Kuźnia Osowiec Sp. z o. o.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w Katowicach i Osowcu. W I półroczu 2024 r. realizując strategię
działania Spółka odnotowała sprzedaż, którą przedstawia poniższa tabela:
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 6 z 20
Poniższa tabela prezentuje wyniki sprzedaży w rozbiciu na miejsce ich powstania (I półrocze 2024 i I półrocze
2023):
I półrocze 2024 roku I półrocze 2023 roku
Wyszczególnienie
-
cy
-
cy
Wykonanie
(tys.zł)
Plan
(tys.zł)
różnica
(tys.zł)
%
wykonania
planu
Wykonanie
(tys.zł)
różnica
(tys.zł)
porównanie
%
PRZYCHODY
Sprzedaż
wyrobów i usług
32 611
37
670
-
5 059
86,6%
36 758
-
4 147
88,7%
w tym:
Katowice
7 768
8 630
-
862
90,0%
9 544
-
1 776
81,4%
Osowiec
24 843
29 040
-
4 197
85,5%
27 214
-
2 371
91,3%
Sprzedaż
towarów i
materiałów
6 313
2 460
3 853
256,6%
3 326
2
987
189,8%
w tym:
Katowice
5 777
1 800
3 977
320,9%
2 664
3 113
216,9%
Osowiec
536
660
-
124
81,3%
662
-
125
81,0%
Razem sprzedaż
wyrobów, usług,
towarów i
materiałów
38 924
40 130
-
1 206
97,0%
40 084
-
1 159
97,1%
w tym:
Katowice
13 545
10 430
3 115
129,9%
12 207
1 337
111,0%
Osowiec
25 379
29 700
-
4 321
85,5%
27 876
-
2 497
91,0%
Struktura przychodów ze sprzedaży produktów, usług, towarów i materiałów.
Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż wyrobów i usług własnych. Wielkość
produkcji poszczególnych wyrobów i ich udział w strukturze przychodów jest uzależniony od pozyskanych
na nie zamówień. I tak w I półroczu 2024 r. jedynie w grupie wyrobów własnych - stojaki Valent odnotowano
wzrost o 65 %. W pozostałych grupach wyrobów własnych odnotowano spadki w stosunku do wykonania
analogicznego okresu roku 2023.
Największy wzrost odnotowano w sprzedaży towarów i materiałów - o 89,9%.
Szczegółowe zestawienie przychodów ze sprzedaży za pierwsze półrocze 2024 r. oraz porównanie
do analogicznego okresu poprzedniego roku przedstawia tabela:
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 7 z 20
Asortyment MOJ S.A.
2024 rok 2023 rok
I półrocze I półrocze
Wykonanie
Wykonanie Różnica Porównanie
( tys. zł) ( tys. zł) ( tys. zł) %
Wyroby i usługi,
32 611
36
758
-
4
147
88,7%
w tym:
- sprzęgła
2 084 2 523 -439 82,6%
- sprzęt wiertniczy
158 216 -58 73,1%
- pozostałe
677 976 -299 69,3%
- stojaki Valent
869 524 345 165,8%
- odkuwki
24 389 26 944 -2 555 90,5%
- części
1 274 1 961 -687 65,0%
- usługi
3 161 3 616 -453 87,5%
- domy
0 0 0 0,0%
Towary i materiały
6 313 3 326 2 987 189,8%
Razem
38 924
40 048 -1 159 97,1%
Struktura przychodów ze sprzedaży w podziale na kraj i eksport
Głównym rynkiem sprzedaży Spółki z uwagi na specyfikę produkcji jest rynek krajowy (84,8%) i główne działania
marketingowe jako Spółki produkcyjnej skierowane na ten rynek. Jednakże przy malejącym rynku krajowym
Spółka stara się intensywnie o wzrost eksportu i pozyskanie na tych rynkach nowych odbiorców. I tak w I półroczu
2024 r. eksport wynosił 15,2% a w 2023 r. wynosił 5,4%, tj. o 9,8% więcej. Spółka odnotowała wzrost wartości
eksportu w I półroczu 2024 r. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 172,8%.
Struktura przychodów ze sprzedaży w rozbiciu na kraj i eksport (I półrocze 2024 r. i I półrocze 2023 r.)
202
4
rok
2023 rok
I pół. I pół.
Wykonanie Wykonanie Różnica Porównanie
( tys. zł) ( tys. zł) ( tys. zł) %
Katowice
Przychody ze
sprzedaży produktów
7 768
9 544
-
1 776
81,4%
w tym eksport
590
763
-
173
77,3%
w tym kraj
7 178
8 780
-
1 603
81,7%
Przychody ze sprzedaży towarów
5 777
2 664
3 113
216,9%
w tym eksport
3 170
203
2 966
1559,8%
w tym kraj
2 607
2 461
146
105,9%
Ogółem przychody
13 545
12 207
1 337
111,0%
w tym eksport
3 760
966
2 794
389,1%
w tym kraj
9 785
11 241
-
1 456
87,0%
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 8 z 20
Osowiec
Przychody ze sprzedaży produktów
24 843
27 214
-
2 371
91,3%
w tym eksport
2 158
1 203
955
179,4%
w tym kraj
22 685
26 011
-
3 326
87,2%
Przychody ze sprzedaży towarów
536
662
-
125
1
w tym eksport
0,0
0
0
w tym kraj
536,3
662
-
125
81,0%
Ogółem przychody
25 379
27 876
-
2 497
91,0%
w tym eksport
2 158
1 203
955
179,4%
w tym kraj
23 221
26 673
-
3 451
87,1%
MOJ S.A
Przychody ze sprzedaży produktów
32 611
36 758
-
4 147
88,7%
w tym eksport
2 748
1 966
782
139,8%
w tym kraj
29 863
34 791
-
4 929
85,8%
Przychody ze sprzedaży towarów
6 313
3 326
2 987
189,8%
w tym eksport
3 170
203
2 966
1559,8%
w tym kraj
3 143
3 122
21
100,7%
Ogółem przychody
38 924
40 084
-
1 159
97,1%
w tym eksport
5 918
2 170
3 748
272,8%
w tym kraj
33 006
37 914
-
4 908
87,1%
Koszty
Koszty rodzajowe
Omawiając poniesione w I półroczu 2024 r. koszty w układzie rodzajowym i ich odniesienie do roku ubiegłego
należy zauważyć ich minimalny wzrost, tj. o 3% przy spadku przychodów ze sprzedaży o 2,9%.
Największy wzrost kosztów wystąpił w usługach obcych (20,4%), podatkach i opłatach (8,2%), wynagrodzeniach
(14,8%) i ubezpieczeniach społecznych i innych świadczeniach (14,9%).
Wyższy koszt wynagrodzeń jest efektem prowadzonej przez Zarząd polityki ochrony kadr przy współpracy załogi
i związków zawodowych.
Wielkość poniesionych kosztów w poszczególnych grupach i porównanie do analogicznego okresu roku ubiegłego
prezentuje poniższa tabela:
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 9 z 20
MOJ S.A.
202
4
r.
202
3
r.
I półrocze I półrocze
wykonanie
wykonanie
(tys. zł)
%
Koszty działalności operacyjnej
razem
39 420 38 276 103,0
Amortyzacja 543 664 81,9
Zużycie materiałów i energii 19 952 23 114 86,3
materiały 17 501 20 417 85,7
energia 2 451 2 697 90,9
Usługi obce 5 037 4 182 120,4
obróbka obca 2 613 1 950 134,0
usługi remontowe 221 183 120,4
usługi transportowe 335 296 113,3
pozostałe usługi 1 869 1 753 106,6
Podatki i opłaty 671 620 108,2
Wynagrodzenia 5 735 4 996 114,8
Ubezpieczenia społeczne i inne
świadczenia
1 454 1 244 116,9
Pozostałe koszty rodzajowe 435 517 84,1
reklama 160 244 65,6
podróże służbowe 136 134 101,6
pozostałe 139 139 99,5
Wartość sprzedanych towarów i
materiałów
5 592
2 938 190,3
Koszty w ujęciu kalkulacyjnym
Omawiając koszty w układzie kalkulacyjnym należy zauważyć, że:
- Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów były niższe o 2,7% od I półrocza 2023 r.
- Koszty sprzedaży były wyższe o 13,6 % od I półrocza 2023 r.
- Koszty ogólnego zarządu były niższe o 2,2% od I półrocza 2023 r.
Koszty kalkulacyjne i porównanie do analogicznego okresu 2023 r. prezentuje poniższa tabela:
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 10 z 20
MOJ S.A.
I półrocze 2024 r. I półrocze 2023 r.
wykonanie wykonanie
(tys. zł) (tys. zł) %
Koszty sprzedanych
produktów, towarów i
materiałów, w tym:
31 004
31 855
97,3%
Koszt wytworzenia
sprzedanych produktów i
usług w tym
25 412
28 917
87,9%
Zakład Katowice
5 184
6 323
82,0%
Oddz. Kuźnia Osowiec
20 227
22 594
89,5%
Deweloperka 0 0 0
Wartość sprzedanych
towarów i materiałów
5 592
2 938
190,3%
Zakład Katowice
5 089
2 278
223,4%
Oddz. Kuźnia Osowiec
503
660
76,2%
Koszty sprzedaży
1 492
1 313
113,6%
Koszty sprzed.
Katowice
577
552
104,6%
Koszty sprzed. Osowiec
915
761
120,1%
Koszty ogólnego zarządu
3 637
3 717
97,8%
Koszty ogólne Katowice
1 513
1 507
100,4%
Koszty ogólne Osowiec
2 123
2 210
96,1%
Pozostałe przychody i koszty operacyjne
Pozostałe przychody operacyjne za I półrocze 2024 r. wyniosły 383,44 zł a pozostałe koszty operacyjne wyniosły
469,40 tys. zł. Złożyły się na to między innymi następujące pozycje:
Przychody
- zysk za zbycia niefinansowych aktywów trwałych - 83,9 tys. zł
- aktualizacja wartości aktywów niefinansowych - inne - 299,6 tys. zł
Koszty
- aktualizacja wartości aktywów niefinansowych - 342,6 tys. zł
- inne - 126,8 tys. zł
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 11 z 20
Przychody i koszty finansowe
Przychody finansowe w I półroczu 2024 r. wyniosły 245 tys. zł. a koszty finansowe wyniosły łącznie
1 075 tys. zł. Znaczące pozycje w tej grupie przychodów to:
Przychody
- odsetki od zwłoki w zapłacie należności - 41 tys. zł
- pozostałe przychody finansowe - 204 tys. zł
Koszty
- odsetki - 629 tys. zł
- inne - 446 tys. zł
Wynik finansowy
Osiągnięte za I półrocze 2024 r. dodatnie wyniki finansowe na sprzedaży, działalności operacyjnej, brutto
i netto są efektem skutecznej realizacji przyjętej strategii rozwoju Spółki, jak również racjonalnego wykorzystania
posiadanych zasobów. Jednakże z uwagi dynamicznie zmieniające się warunki mikro i makroekonomiczne Zarząd
Spółki nie może w sposób jednoznaczny określić wpływu dalszego oddziaływania czynników zewnętrznych
na działalność, wyniki finansowe oraz perspektywy rozwoju Spółki.
Zestawienie poszczególnych wartości kształtujących wynik finansowy netto MOJ S.A. w badanym okresie oraz
porównanie do I półrocza 2023 r. przedstawia poniższa tabela:
MOJ S.A.
I pół. 2024
I pół. 2023
różnica 2024/2023
tys. zł tys. zł tys. %
wynik na sprzedaży 2 791 3 198
- 407
87,3%
wynik na działalności operacyjnej 2 706 3 153
- 448
85,8%
wynik brutto 1 875 1 668
208
112,5%
wynik netto 1 761 1 203
558
146,4%
MAJĄTEK I ŹRÓDŁA JEGO FINANSOWANIA
Struktura podstawowych pozycji bilansu
Suma bilansowa na dzień 30.06.2024 r. wyniosła 82 711 tys. i była wyższa o 2361 tys. od wartości wykazanej
na dzień 30.06.2023 r.
Zestawienie podstawowych pozycji bilansu prezentuje poniższa tabela:
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 12 z 20
bilans odchylenia
na dzień
30.06.2024
(tys. zł)
na dzień
30.06.2023
(tys. zł)
różnica
(tys. zł)
Aktywa trwałe 41 498 40 395 1 103
Aktywa obrotowe 41 213 39 955 1 258
Kapitał własny 38 489 35 470 3 019
Zobowiązania i rezerwy 44 222 44 817 -595
Suma bilansowa 82 711 80 350 2 361
4.Opis istotnych czynników ryzyka i zagrożeń, z określeniem w jakim stopniu emitent jest na nie
narażony.
Ryzyko związane z możliwymi zmianami w sektorze górniczym.
Sytuacja polskiego przemysłu wydobywczego węgla kamiennego wpływa od lat na sytuację Spółki i jej
przyszłość. Pomimo prowadzonych działań marketingowych, mających na celu zwiększenie sprzedaży na
eksport oraz do innych segmentów przemysłu, polskie firmy okołogórnicze w dalszym ciągu znaczącym
odbiorSpółki, tym samym wszelkie problemy sektora górniczego w Polsce przekładają się na sytuację
Spółki.
Niemniej jednak, zauważalne jest zwiększenie zainteresowania wytwarzanymi przez naszą Spółkę częściami
do maszyn i urządzeń, wykorzystywanych w sektorze okołogórniczym pomimo nadal trwającego od lat
procesu ograniczania wydobycia i pomimo ograniczeń związanych z sankcjami nałożonymi na część rynku
wschodniego.
Ryzyko ograniczonej dywersyfikacji źródeł przychodów Emitenta.
Przychody Emitenta w latach ubiegłych w połowie pozyskiwane były bezpośrednio z polskiego sektora
górnictwa węgla kamiennego. Obecnie znacząca część przychodów jest generowana przez realizację
zamówień dla przemysłu maszynowego pracującego na rzecz górnictwa oraz innych gałęzi przemysłu,
w których mają zastosowanie produkty oferowane przez Emitenta.
Emitent stara się ograniczać wszelkie ryzyka poprzez dywersyfikację rynków zbytu i dywersyfikację swojej
działalności. Pozwala ona wykorzystywać różnice w czynnikach kształtujących koniunkturę
na rynkach lokalnych, zmniejszając w ten sposób prawdopodobieństwo jednoczesnego wystąpienia sytuacji
kryzysowych. Połączenie MOJ S.A. z Kuźnią Osowiec poprawiło dywersyfikację rynków zbytu. Z roku
na rok udział w sprzedaży na rynki poza górnicze wzrasta.
Ryzyko związane z brakiem umów długoterminowych.
Sprzedaż produkowanych przez Emitenta urządzeń z Zakładu w Katowicach odbywa się na podstawie
bieżących zamówień. Spółka bierze udział w przetargach publicznych, targach, akcjach marketingowych
spotowych i wykorzystuje wszelkie kontakty do poszerzania grona kontrahentów. Podpisane w wyniku
rozstrzygnięcia przetargów umowy nie gwarantu realizacji dostaw a jedynie przepustką do udziału
w licytacjach elektronicznych na pojedyncze zamówienia. Brak pewnych umów jest ograniczeniem dla
organizacji procesów produkcyjno-zaopatrzeniowych i ma wpływ na optymalne planowanie wykorzystania
zdolności produkcyjnych, co okresowo może negatywnie oddziaływać na osiągane przez Emitenta wyniki
finansowe. Zagrożenie to pojawiło się zarówno w Zakładzie w Katowicach jak i w Oddziale Kuźnia Osowiec.
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 13 z 20
Po obniżeniu zamówień ze strony przemysłu maszynowego pracującego na rzecz kopalń, Spółka została
zmuszona do pozyskania nowych odbiorców i związania się z nimi nowymi umowami, co z reguły wymaga
czasu, ale jest widoczny progres.
Ryzyko kredytowe.
Ryzyko straty lub niekorzystnej zmiany sytuacji finansowej wynikające z wah zdolności
kredytowej emitentów papierów wartościowych, kontrahentów i wszelkich dłużników, w postaci ryzyka
niewykonania zobowiązania przez kontrahenta lub koncentracji ryzyka rynkowego.
W celu zabezpieczenia się przed ryzykiem kredytowym Spółka zawiera transakcje z odbiorcami o dobrej
renomie. W przypadku sprzedaży z odroczonym terminem płatności kontrahenci poddawani weryfikacji
pod tem zdolności kredytowej. Aby ograniczyć ryzyko braku zapłaty od kontrahentów Spółka monitoruje
stan swych należności, sprawdza, czy spłacane na bieżąco. Jeśli nie, to monituje swoich dłużników,
dokonuje naliczeń odsetek ustawowych, a w ostateczności dochodzi swoich roszczeń na drodze powództwa
sądowego.
Ryzyko utraty płynności.
W celu zabezpieczenia się przed ryzykiem utraty płynności Spółka przygotowuje plany finansowe, które
aktualizowane. Umożliwia to precyzyjne zaplanowanie wpływów i wydatków związanych
z działalnoścSpółki oraz wykrycie ewentualnych problemów, które mogą pojawić się w przyszłości. Dzięki
temu Spółka ma czas na podjęcie odpowiednich działań (np. szybsze ściągnięcie swych należności
od dłużników, zaciągnięcie krótkoterminowego kredytu obrotowego itp.). Spółka monitoruje także stan swych
należności, sprawdza, czy spłacane na bieżąco. Jeśli nie, to monituje swoich dłużników, nakłada
na nich odsetki ustawowe, a w ostateczności dochodzi swoich roszczeń na drodze powództwa sądowego.
Ryzyko stopy procentowej.
Ryzyko związane z możliwością zmian wyniku finansowego danego podmiotu na skutek zmian stopy
procentowej jest stałym elementem rynku finansowego. Spółka korzysta z finansowania zewnętrznego
(kredytów bankowych i pożyczek) w oparciu o umowy zawierane z instytucjami finansowymi na co najmniej
roczny okres obowiązywania. Oprocentowanie kredytów i pożyczek jest uzależnione od polityki pieniężnej
banku centralnego. Wzrost stóp procentowych powoduje wzrost kosztów finansowych spółki.
Zagrożenie związane z trudnościami w pozyskaniu wykwalifikowanej kadry w przyszłości.
Działalność Emitenta związana jest z zapotrzebowaniem na kadrę pracowników o wysokich kwalifikacjach
zawodowych, posiadających doświadczenie umiejętności w produkcji zaawansowanych technologicznie
urządzeń. Wdrażanie nowych wyrobów wymaga kadry inżynierskiej, posiadającej doświadczenie zawodowe.
Wobec nasilającego się w Polsce zjawiska braku wykwalifikowanych pracowników branży metalowej
i kuźniczej istnieje ryzyko, że w przyszłości utrudnione będzie zatrudnienie wystarczającej ilości osób
z odpowiednim doświadczeniem, wykształceniem i kwalifikacjami zawodowymi, co może negatywnie
oddziaływać na możliwość zwiększania produkcji oraz wdrażania nowych rozwiązań technicznych przez
Emitenta.
Obecna sytuacja gospodarcza umożliwia pozyskania kadry głównie niewykwalifikowanej lub bez
doświadczenia zawodowego. Sytuacja ta, to efekt braku szkolenia nowych kadr po likwidacji szkół
zawodowych oraz drenaż polskich specjalistów przez bardziej rozwinięte a co za tym idzie, bardziej
atrakcyjne płacowo gospodarki Unii Europejskiej. W związku z powyższym Spółka wdrożyła program
szkolenia pracowników we własnym zakresie, starając się zabezpieczyć swoje potrzeby kadrowe.
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 14 z 20
Zagrożenia ze strony konkurencji na nowych rynkach zbytu.
Potencjalne zagrożenie dla Emitenta w zakresie jego działalności stanowią konkurenci – zwłaszcza podmioty
zagraniczne, dysponujące nowoczesnymi laboratoriami badawczo - rozwojowymi i wykorzystujące efekty
ekonomii skali. Posiadają one dobrze rozbudowaną sieć sprzedaży na terenie Polski oraz mogą pozwolić sobie
na agresywne pozyskiwanie klientów. MOJ S.A. jest dla klientów poza górniczych stosunkowo nowym
dostawcą, dlatego zwłaszcza w początkowym okresie obecności Emitenta na poza rniczych rynkach zbytu
jest narażony na działania konkurencji zmierzające do uniemożliwienia przejęcia części klientów. Zarząd
Emitenta ocenia jednak, że Spółka jest dobrze przygotowana na tego typu działania.
5.Wskazanie czynników i zdarzeń, w szczególności o nietypowym charakterze, mających
znaczący wpływ na osiągnięte wyniki finansowe
W okresie sprawozdawczym pierwszego półrocza 2024 r. Emitent nadal działał w warunkach dużej niepewności
co do rozwoju sytuacji w Europie i na świecie, które nie sprzyjają stabilizacji w gospodarce.
Zarząd Spółki na bieżąco monitoruje sytuację i będzie podejmować adekwatne działania, w tym informować
rynek, w przypadku pojawienia się nowych czynników, które mogłyby mieć istotny wpływ na działalność i wyniki
finansowe Spółki. W ocenie Zarządu Spółki na moment publikacji niniejszego raportu Spółka nie zidentyfikowała
istotnych niepewności dotyczących zdarzeń, które mogłyby nasuwać poważne wątpliwości co do jej zdolności
do kontynuowania działalności.
6.Opis zmian organizacji grupy kapitałowej Emitenta, w tym w wyniku połączenia jednostek,
uzyskania lub utraty kontroli nad jednostkami zależnymi oraz inwestycjami długoterminowymi,
a także podziału, restrukturyzacji lub zaniechania działalności oraz ze wskazaniem jednostek
podlegających konsolidacji. W przypadku Emitenta będącego jednostką dominującą, który na
podstawie obowiązujących go przepisów nie ma obowiązku lub może nie sporządzać
skonsolidowanych sprawozdań finansowych dodatkowo wskazanie przyczyn i podstawy
prawnej braku konsolidacji.
W okresie sprawozdawczym (do końca I półrocza 2024 r.) nie nastąpiły żadne zmiany w grupie kapitałowej
Emitenta. MOJ S.A. nie był jednostką stowarzyszoną ani dominującą wobec innych podmiotów gospodarczych.
MOJ S.A. wchodzi w skład Grupy Kapitałowej FASING S.A. Podmiotem dominującym w stosunku
do Emitenta jest przedsiębiorstwo Fabryki Sprzętu i Narzędzi Górniczych Grupa Kapitałowa FASING S.A.
z siedzibą w Katowicach.
7.Stanowisko Zarządu odnośnie możliwości zrealizowania wcześniej publikowanych prognoz
wyników na dany rok, w świetle wyników zaprezentowanych w raporcie półrocznym w stosunku
do wyników prognozowanych
Zarząd nie publikował prognoz wyników finansowych.
8.Wskazanie akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty zależne
co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Emitenta na dzień przekazania
raportu półrocznego wraz ze wskazaniem liczby posiadanych przez te podmioty akcji, ich
procentowego udziału w kapitale zakładowym, liczby głosów
z nich wynikających i ich procentowego udziału w ogólnej liczbie głosów na walnym
zgromadzeniu oraz wskazanie zmian w strukturze własności znacznych pakietów akcji Emitenta
w okresie od przekazania poprzedniego raportu kwartalnego
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 15 z 20
W okresie sprawozdawczym Emitent nie otrzymał zawiadomień dotyczących zbycia lub nabycia akcji MOJ S.A.
przez osoby trzecie. Wykaz akcjonariuszy posiadających bezpośrednio co najmniej 5% ogólnej liczby głosów
na walnym zgromadzeniu Emitenta na dzień przekazania raportu prezentuje poniższa tabela.
Nazwa podmiotu
Liczba posiadanych
akcji
Procentowy udział
posiadanych akcji
w kapitale
zakładowym
Emitenta
Liczba głosów
wynikających z
posiadanych
akcji
Procentowy udział
głosów w ogólnej
liczbie głosów
GK FASING S.A. 6 031 509
61,4
10 324 984
73,1
Według posiadanej przez Emitenta wiedzy, jedna spółka posiada obecnie pośrednio powyżej 5% ogólnej liczby
głosów na walnym zgromadzeniu poprzez posiadane udziały w GK FASING S.A., jest to:
Karbon 2 Sp. z o.o. spółka ta posiada bezpośrednio 515 430 akcji MOJ S.A. co stanowi 5,24 %
ogólnej liczby akcji Spółki dających 3,65 % głosów na walnym zgromadzeniu MOJ S.A. a ponadto
spółka ta posiada 1 868 056 akcji GK FASING S.A., stanowiących 60,12 % ogólnej liczby akcji
GK FASING S.A., co daje jej pośrednio 43,9 % udziału w kapitale zakładowym Emitenta
oraz pośrednio 37,84 % udziału w ogólnej liczbie głosów na Walnym Zgromadzeniu Emitenta.
Karbon 2 Sp. z o.o. nie posiada akcji uprzywilejowanych tzn. liczba posiadanych akcji jest równa liczbie
przysługujących głosów powyższemu podmiotowi na walnym zgromadzeniu GK FASING S.A.
9.Zestawienie stanu posiadania akcji Emitenta lub uprawnień do nich przez osoby zarządzające
i nadzorujące Emitenta na dzień przekazania raportu kwartalnego, wraz ze wskazaniem zmian w
stanie posiadania, w okresie od przekazania poprzedniego raportu kwartalnego, odrębnie dla
każdej z osób.
Z informacji posiadanych przez Emitenta wynika, że nie zaszły zmiany w strukturze własności znacznych
pakietów akcji Emitenta w okresie od przekazania poprzedniego raportu.
Na dzień przekazania raportu łrocznego Prezes Zarządu MOJ S.A. Pan Jacek Kudela nie posiadakcji
Emitenta.
Na dzień przekazania raportu półrocznego Wiceprezes Zarządu MOJ S.A. Pan Przemysław Biskup posiada
4 015 akcji Emitenta.
Na dzień przekazania raportu półrocznego członkowie Rady Nadzorczej MOJ S.A. nie zgłosili posiadania akcji
Emitenta. Nie nastąpiły zmiany w stanie posiadanych przez członków Rady Nadzorczej akcji Emitenta od dnia
przekazania poprzedniego raportu kwartalnego do dnia przekazania niniejszego raportu półrocznego.
10.Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla
postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej, dotyczących zobowiązań
oraz wierzytelności emitenta lub jego jednostki zależnej, ze wskazaniem przedmiotu
postępowania, wartości przedmiotu sporu, daty wszczęcia postępowania, stron wszczętego
postępowania oraz stanowiska emitenta;
Na dzień bilansowy jak i chwilę obecną toczą się w stosunku do Emitenta postępowania:
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 16 z 20
1. VAT za I-IX/2014, I Śląski US W Sosnowcu, decyzja ostateczna z dnia 31.05.2023 r. sporna kwota
VAT 3 302 355 PLN, dobrowolny depozyt skarbowy na kwotę 4 186 278 PLN, hipoteka przymusowa do
kwoty 3 302 355 PLN zgoda na zwolnienie (ze względu na zabezpieczenie w formie depozytu)
wykreślone. Spółka złożyła skargę na decyzję do WSA w Gliwicach termin rozprawy 14.08.2024 r.
Sąd wyrokiem uchylił ww. decyzję Organu z dnia 31 maja 2023 r. oraz orzekł o kosztach postępowania.
Wydane w sprawie orzeczenie nie jest prawomocne.
2. VAT za Q4/2014, Śląski UCS W Katowicach, decyzja ostateczna z dnia 21.02.2022 r. sporna kwota
VAT 1 041 743 PLN, spłata całkowita przez Spółkę w lipcu 2022 r. MOJ złożył skargę na decyzję do
WSA w Gliwicach i 22.12.2022 r. Sąd wydPostanowienie o uchyleniu decyzji ostatecznej. Urząd Celno
- Skarbowy w Katowicach odwołał się od wyroku Sądu, rozprawa w NSA-17.01.2024 r. – WYGRANA
PRZEZ MOJ. Spółka w dniu 31.07.2024 otrzymała Decyzję Naczelnika Śląskiego Urzędu Celno-
Skarbowego - w decyzji Organ uchylił w całości zaskarżoną decyzję i umorzył postępowanie w sprawie.
Dnia 08.08.2024 Spółka otrzymała zwrot z MUS w Warszawie.
3. VAT ZA I-III/2015, Śląski UCS w Katowicach, decyzja ostateczna z dnia 26.07.2022 r. – sporna kwota
VAT 904 376 PLN, spłata ratalna (ostatnia rata spłacona 23.10.2023 r.), Spółka złożyła skargę na decyzję
do WSA w Gliwicach i 16.03.2023 r. Dnia 7 maja 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach
wydał wyrok w którym uchylił zaskarżoną decyzję oraz zasądził od Naczelnika Śląskiego Urzędu Celno-
Skarbowego w Katowicach na rzecz strony skarżącej kwotę 19.861 zł. Wydane w sprawie orzeczenie jest
prawomocne.
4. VAT za V-XII/2015, Śląski UCS w Katowicach, decyzja ostateczna z dnia 25.07.2023 r. – sporna kwota
VAT 3 051 744 PLN. Spółka złożyła skargę na decyzję do WSA w Gliwicach termin rozprawy
10.09.2024 r. W dniu 10 września 2024 r. d zamknął rozprawę. Termin publikacji wyznaczono na
dzień 23 września 2024 r.
Ponadto 01.08.2023 r. Spółka wystąpiła do MUS z prośbą o wstrzymanie egzekucji
i zaproponowała zabezpieczenie na gruntach (o wartości 8,6 mln PLN), będących jego własnością.
04.06.2024 r. Spółka otrzymała Postanowienie WSA w Gliwicach w sprawie wstrzymania wykonania
zaskarżonej decyzji Śląskiego UCS w Katowicach. Dnia 14.06.2024 r. MOJ SA złożyła oświadczenie
o cofnięcie wniosku o przyjęcie zabezpieczenia (grunty). Dnia 26.07.2024 r. Spółka otrzymała Decyzję
Naczelnika MUS w sprawie umorzenia postępowania w sprawie wniosku MOJ SA z 01.08.2023 r.
o wstrzymanie wykonania decyzji Naczelnika Śląskiego UCS w Katowicach (oznacza to brak
konieczności zabezpieczania na zaproponowanych gruntach).
5. VAT za Q1 i V/2016, Śląski UCS w Katowicach, decyzja ostateczna z dnia 02.08.2023 r. sporna kwota
VAT 793 949 PLN. Spółka złożyła skargę na decyzję do WSA w Gliwicach – termin rozprawy
10.09.2024 r. W dniu 10 września 2024 r. Sąd zamknął rozprawę. Termin publikacji wyznaczono na
dzień 23 września 2024 r.
Ponadto 07.08.2023 r. Spółka wystąpiła do MUS z prośbą o wstrzymanie egzekucji
i zaproponowała zabezpieczenie na gruntach (o wartości 8,6 mln PLN), będących jego własnością.
04.06.2024 r. Spółka otrzymała Postanowienie WSA w Gliwicach w sprawie wstrzymania wykonania
zaskarżonej decyzji Śląskiego UCS w Katowicach. Dnia 14.06.2024 r. MOJ SA złożyła oświadczenie
o cofnięcie wniosku o przyjęcie zabezpieczenia (grunty). Dnia 26.07.2024 r. Spółka otrzymała Decyzję
Naczelnika MUS w sprawie umorzenia postępowania w sprawie wniosku MOJ SA z 07.08.2023 r.
o wstrzymanie wykonania decyzji Naczelnika Śląskiego UCS w Katowicach (oznacza to brak
konieczności zabezpieczania na zaproponowanych gruntach).
6. Postępowanie sądowe dotyczące zaskarżenia przez akcjonariusza Pana Waldemara Gradkowskiego
uchwały NWZA MOJ S.A. z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie wycofania akcji MOJ S.A. z obrotu na
rynku regulowanym GPW S.A. - Sąd Okręgowy w Katowicach XIII Wydział Gospodarczy.
Na dotychczasowym etapie doszło do wymiany przez strony pism przygotowawczych. Wydano także dwa
postanowienia pierwsze z dnia 18 grudnia 2020 r. oraz drugie z dnia 17 marca 2021 r. (sygn. akt XIII Gzp I
17/21). Sąd postanowieniem z dnia 23 września 2021 r. postanowił dopuścić dowód z opinii biegłego sądowego –
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 17 z 20
Piotra Kołodziejczyka - na okoliczność ustalenia wartości godziwej akcji na okaziciela MOJ S.A. na dzień 25
września 2020 r. oraz na dzień 18 listopada 2020 r. Dnia 28 marca 2022 r. wpłynęła do kancelarii opinia biegłego
a Sąd zakreślił 14 dniowy termin na odniesienie się do jej treści. Kancelaria wniosła umotywowane zastrzeżenia
do treści opinii biegłego. Strona powodowa równiwniosła zastrzeżenia. Jednocześnie wniesiono zażalenie na
postanowienie Sądu z dnia 18 marca 2022 r. w przedmiocie wynagrodzenia biegłego sądowego. Dnia 9 sierpnia
2022 r. Sąd oddalił zażalenie (sygn. akt XIII GzpI 52/22). Pismem z dnia 13 października 2022 r. Sąd zwrócił się
do biegłego o ustosunkowanie się do pisma powoda z dnia 5.04.2022 r. oraz pisma pozwanego z dnia 11.04.2022
r. celem ustosunkowania się do zarzutów i podnoszonych w pismach kwestii w terminie 30 dni od doręczenia
pisma du. Dnia 31 stycznia 2023 r. otrzymano odpis postanowienia Sądu z dnia 23 stycznia 2023 r.
zobowiązującego pełnomocnika Spółki do złożenia dokumentów wyszczególnionych na stronach 38-40 opinii
biegłego z 7 marca 2022 r. Kancelaria 14 lutego 2023 r. złożyła pismo przygotowawcze w wykonaniu
zobowiązania Sądu. Pismem z 29 września 2023 r. wniesiono zastrzeżenia do opinii biegłego kwestionując
w całości oraz wnosząc o dopuszczenie dowodu z opinii innego biegłego sądowego. Postanowieniem z 2 listopada
2023 r. Sąd Okręgowy pominął dowód z kolejnego biegłego oraz uprzedził strony o możliwości zamknięcia
rozprawy na posiedzeniu niejawnym. Sąd Okręgowy w Katowicach wyrokiem z 26 stycznia 2024 r. uchylił
zaskarżoną uchwałę oraz orzekł o kosztach postępowania. Dnia 5 kwietnia 2024 r. wniesiono apelację od wyroku
Sądu Okręgowego w Katowicach XIII Wydziału Gospodarczego z 26 stycznia 2024 r. uchylającego zaskarżoną
uchwałę. Obecnie oczekuje się na podjęcie czynności przez Sąd Apelacyjny w Katowicach.
7. Postępowanie sądowe dotyczące zaskarżenia przez akcjonariuszy Pana Piotra Szczęsnego i Pana Jakuba
Warmuza – uchwały NWZA MOJ S.A. z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie wycofania akcji MOJ S.A.
z obrotu na rynku regulowanym GPW S.A. - Sąd Okręgowy w Katowicach XIII Wydział Gospodarczy.
Dnia 9 czerwca 2021 r. wpłynęło do pełnomocnika Spółki pismo z Sądu zawierające zobowiązanie do
ustosunkowania się do treści repliki powodów na złożoną przez Spółkę odpowiedź na pozew. Dnia 23 czerwca
2021 r. wykonano nałożony na Spółkę obowiązek. W sprawie nie zostało wydane do dnia sporządzenia niniejszego
pisma żadne orzeczenie. Sąd postanowieniem z dnia 5 listopada 2021 r. postanowił dopuścić dowód z opinii
biegłego sądowego na okoliczność (1) ustalenia wartości rynkowej nieruchomości położonej w Katowicach przy
ul. Tokarskiej 6 na dzień 25 września 2020 r. oraz na dzień 18 listopada 2020 r. jako składników majątku MOJ
S.A. oraz (2) ustalenia wartości spółki MOJ S.A. na dzień 25 września 2020 r. oraz na dzień 18 listopada 2020
roku zgodnie z właściwym standardem wartości oraz ustalenia wartości godziwej akcji MOJ S.A. na dzień 25
września 2020 r. oraz na dzień 18 listopada 2020 r. Dnia 22 marca 2022 r. wpłynęło do pełnomocnika Spółki
postanowienie Sądu z dnia 7 marca 2022 r. uchylające postanowienie z dnia 19 stycznia 2022 r. oraz zarządzono
odpis postanowienia doręczyć biegłemu Janowi Konowalczukowi wraz ze zleceniem opracowania opinii. Dnia
5 sierpnia 2022 r. wpłynęła opinia biegłego Piotra Leszczuk. Kancelaria przygotowuje pismo stanowiące
odniesienie się do treści otrzymanej w sprawie opinii. Dnia 17 sierpnia 2022 r. powodowie wnieśli zastrzeżenia
do opinii biegłego sądowego. Dnia 31 sierpnia 2022 r. Sąd wezwał powodów do uzupełnienia braków formalnych
pisma. Pismem z 27 stycznia 2023 r. w związku z otrzymaniem dnia 26 stycznia 2023 r. odpisu postanowienia
z dnia 10 stycznia 2023 r. na mocy którego dopuszczono dowód z opinii innego biegłego z zakresu wyceny
nieruchomości, ustosunkowano się do treści otrzymanego postanowienia oraz wniesiono stosowne zastrzeżenia.
Dnia 14 października 2023 r. otrzymano odpis pisma procesowego strony powodowej. Pismem z 19 marca 2024
r. Sąd Okręgowy zwrócił się do Pana Marcina Korfantego celem sporządzenia opinii w sprawie wskazując że
opinię należy opracować w 3 egzemplarzach, w terminie 3 miesięcy, a o niemożności opracowania opinii w tym
terminie i jej przyczynach należy niezwłocznie powiadomić d. Obecnie oczekuje się na zajęcie stanowiska przez
ww. biegłego.
8. Postępowanie sądowe o wydanie nakazu zapłaty przeciwko Track Tec Koltram sp. z o.o. - Sąd Rejonowy
dla miasta stołecznego Warszawy w Warszawie. 22 grudnia 2023 r. wpłynął pozew. Dnia 31 stycznia
2024 r. Sąd wydał nakaz zapłaty.
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 18 z 20
Nakaz zapłaty się uprawomocnił – doręczono odpis tytułu wykonawczego. Obecnie opracowywany jest
wniosek o wszczęcie egzekucji. Wartość przedmiotu sporu: 2.979,36 zł.
9. Postępowanie sądowe o wydanie nakazu zapłaty przeciwko Track Tec Koltram sp. z o.o. - Sąd Okręgowy
w Warszawie. – 29 grudnia 2023 r. wpłynął pozew. Oczekuje się na wydanie nakazu zapłaty.
Nakaz zapłaty się uprawomocnił obecnie oczekuje się na doręczenie odpisu tytułu wykonawczego.
Wartość przedmiotu sporu: 158.615,39 zł.
11.Informacje o zawarciu przez Emitenta lub jednostkę od niego zależ jednej lub wielu
transakcji z podmiotami powiązanymi, jeżeli zostały zawarte na warunkach innych niż rynkowe,
wraz ze wskazaniem ich wartości, przy czym informacje dotyczące poszczególnych transakcji
mogą być zgrupowane według rodzaju, z wyjątkiem przypadku, gdy informacje na temat
poszczególnych transakcji niezbędne do zrozumienia ich wpływu na sytuację majątkową,
finansową i wynik finansowy wraz z przedstawieniem:
a) informacji o podmiocie, z który została zawarta transakcja,
b) informacji o powiązaniach Emitenta lub jednostki od niego zależnej z podmiotem
będącym stroną transakcji,
c) informacji o przedmiocie transakcji,
d) istotnych warunkach transakcji, ze szczególnym uwzględnieniem warunków
finansowych oraz wskazaniem określonych przez strony specyficznych warunków,
charakterystycznych dla tej umowy, w szczególności odbiegających od warunków
powszechnie stosowanych dla danego typu umów
e) innych informacji dotyczących tych transakcji , jeżeli są niezbędne do zrozumienia
sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego Emitenta ,
f) wszelkich zmian transakcji z podmiotami powiązanymi , opisanych w ostatnim
sprawozdaniu rocznym, które mogły mieć istotny wpływ na sytuację majątkowa ,
finansowa i wynik finansowy Emitenta.
Spółka w okresie sprawozdawczym nie zawierała żadnych transakcji z podmiotami zależnymi
i niezależnymi na warunkach innych niż rynkowe.
12.Informacje o udzieleniu przez Emitenta lub przez jednostkę od niego zależną poręczeń
kredytu lub pożyczki lub udzieleniu gwarancji łącznie jednemu podmiotowi lub jednostce
zależnej od tego podmiotu, jeżeli łączna wartość istniejących poręczeń lub gwarancji jest
znacząca, z określeniem:
a) nazwy (firmy) podmiotu, któremu zostały udzielone poręczenia lub gwarancje,
b) łącznej kwoty kredytów lub pożyczek, która w całości lub w określonej części została
odpowiednio poręczona lub gwarantowana,
c) okresu, na jaki zostały udzielone poręczenia lub gwarancje,
d) warunków finansowych, na jakich poręczenia lub gwarancje zostały udzielone,
z określeniem wynagrodzenia Emitenta lub jednostki od niego zależnej za udzielenie
poręczeń lub gwarancji,
e) charakteru powiązań istniejących pomiędzy Emitentem a podmiotem, który zaciągnął
kredyty lub pożyczki
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 19 z 20
Tabela przedstawiająca poręczenia udzielone przez Spółkę – aktualne na dzień 30.06.2024 r.
13.Inne informacje, które zdaniem Emitenta istotne dla oceny jego sytuacji kadrowej,
majątkowej, finansowej, wyniku finansowego i ich zmian, oraz informacje, które istotne dla
oceny możliwości realizacji zobowiązań przez Emitenta.
Na dzi 30.06.2024 r. Spółka zatrudniała 130 pracowników. Stan załogi zwiększył się o 1 pracownika
w stosunku do końca ubiegłego roku.
W I półroczu 2024 roku Emitent, pomimo niestabilnej sytuacji mikro i makroekonomicznej, uzyskał dodatnie
wyniki na sprzedaży, na działalności operacyjnej, brutto i netto. W I półroczu 2024 roku Emitent nie zawier
opcyjnych kontraktów walutowych ani innych kontraktów terminowych.
14.Wskazanie czynników, które w ocenie Emitenta będą miały wpływ na osiągnięte przez niego
wyniki w perspektywie co najmniej kolejnego kwartału
Wpływ na wyniki finansowe w przyszłych okresach będą miały:
Data
KWOTA KWOTA Dla Za Przeznaczenie Rodzaj Udzielone Zabezpieczenia
udzielenia (w zł) (w EURO) zobowiązania do dnia
07.01.2019
3 000 000,00
UM Chorzów
RUCH CHORZÓW S.A.
pożyczka 412.740,42 z możliwośc
zwiększenia do 2 mln PLN.
hipoteczne
spłaty lub
wygaśnięcia
zobowiązania
hipoteka w kwocie
3000000- Katowice,
Tokarska
KA1K/00029971/8
23.06.2021
6 656 395,56
BANK PEKAO SA
G K FASING S.A.
Zabezpieczenie Wielocelowego Limitu
Kredytowego udzielonego Grupie Kapitałowej
FASING SA przez BANK PEKAO SA w
Katowicach hipoteka łączna do kwoty 42 000
000 PLN na nieruchomościach MOJ SA w
Osowcu oraz FASING Katowice Modelarska 11
hipoteczne-
hipoteka łączna
02.06.2025
hipoteka na
nieruchomości w Osowcu
23.06.2021
4 754 568,26
BANK PEKAO SA
G K FASING S.A.
Zabezpieczenie Kredytu Refinansującego
udzielonego Grupie Kapitałowej FASING SA
przez BANK PEKAO SA w Katowicach hipoteka
łączna do kwoty 30 000 000,00 na
nieruchomości MOJ SA w Osowcu oraz FASING
Katowice Modelarska 11
hipoteczne-
hipoteka łączna
14.07.2025
hipoteka na
nieruchomości w Osowcu
01.10.2021
720 000
Peac Finance
G K FASING S.A.
umowa leasingu na Zaginardo łańcuchów
SCB 60 i akcesoria
poręczenie
wekslowe
10.2026 poręczenie wekslowe
RAZEM
14 410 963,82 720 000,00
SA-P 2024 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2024 roku. Strona 20 z 20
wyniki przetargów na dostawy maszyn, urządzeń i usług na 2024 rok,
tempo wdrażania polityki antysmogowej, zakładającej likwidację energetyki opartej na węglu
kamiennym do 2050 roku,
poszerzanie grona odbiorców poza krajowym górnictwem węgla kamiennego,
poszerzenie działalności handlowej Spółki o nowe towary oferowane do sprzedaży,
realizacja programu obniżki kosztów i pełniejsze wykorzystanie zdolności produkcyjnych,
realizacja strategii Spółki,
rozstrzygnięcie w WSA i NSA spraw dotyczących spornych kwot VAT.
Wiceprezes Zarządu MOJ S.A. Prezes Zarządu MOJ S.A.
Przemysław Biskup Jacek Kudela
MOJ S.A.
ul. Tokarska 6
40-859 Katowice
Tel.: (32) 604 09 00
Faks: (32) 604 09 01
Email: sekretariat@moj.com.pl
Internet: www.moj.com.pl
KRS 0000266718
Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach
Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego