SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI
ZA OKRES 01.01. – 31.12.2023 R.
(wszystkie kwoty podane są w tys. złotych o ile nie podano inaczej)
26
trzymała poziom 70% pozytywnych ocen, jednak wraz z upływem czasu i dodaniu łatki przez developera (bez
wcześniejszej informacji do Spółki) oceny spadły poniżej 40%, przy 905 sprzedanych kopiach do 31.12.2023.
Kolejne premiery gier w których Emitent posiada udział w zysku będą miały miejsce w tym roku.
Strategia rozwoju Spółki zakłada wydawanie gier z częstotliwością jednej premiery w kwartale.
Rynek gier komputerowych cechuje się wysoką konkurencyjnością i dynamiką, prężnie rozwija się w ostatnich latach oraz
odpowiada i dostosowuje się do obowiązujących trendów. Biorąc pod uwagę powyższe cechuje się ograniczoną
przewidywalnością. Na rynku pojawiają się nowe konsole (Nintendo Switch) a także nowe generacje konsol (PlayStation
5, Xbox Serii X), co wzmaga konkurencyjność, jak również sprawia, że rynek ewoluuje. Niezwykle dynamicznie na
przestrzeni ostatnich lat, rozwija się segment gier mobilnych. Rozwój rynku napędza takżerosnąca liczba graczy na
świecie. W połączeniu z postępem technologicznym sprawia, że bardzo trudno jest przewidzieć jakie trendy
konsumenckie będą panowały w kolejnych latach.
W pierwszej fazie rozwoju, działalność Emitenta polega na produkcji i dystrybucji gier przeznaczonych dla rynku
komputerów PC. Dynamiczny postęp i różnorodność dostępnego sprzętu na rynku sprawia, że przychód związany z
dystrybucją gier Emitenta, tylko na komputery PC może być ograniczony. W przyszłości celem są premiery tzw.
multiplatformowe (tj. premiery gier wraz z wydaniem jej równocześnie na wiele platform - na przykład komputery,
konsole, telefony mobilne) które dają największy dochód, ponieważ występuje w nich element zaskoczenia, nowości, a
także nakłady na promocję będą niższe, aniżeli w przypadku kilku premier (na różne platformy) w różnym czasie.
Obecny rynek gamedev cechuje się wysoką zmiennością i różnorodnością. Na potencjalny sukces bądź porażkę projektu,
co za tym idzie rentowność Emitenta, ma wpływ wiele zróżnicowanych czynników, między innymi:
• Data premiery - małe, niezależne gry powinny unikać okresów wyprzedaży lub czwartego kwartału w roku,
który jest zwyczajowo zarezerwowany dla największych produkcji. Wtedy widoczność dla małych projektów
jest marginalna, a promocją bardzo droga w związku ze zwiększonym popytem na reklamę.
• Odbiór projektu – najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, czy gra okaże się sukcesem, są opinie graczy.
Platforma Steam promuje gry dobrze oceniane, jeśli gra uzyska 80%< pozytywnych opinii, zostanie oznaczona
jako „very postive” co sprawi, że dostanie dodatkowe wsparcie od platformy i szanse na to, że cykl życia gry i jej
monetyzacji wydłuży się, a szanse na sukces są będą duże. Gra która uzyska 70%< jest oznaczona na portalu jako
dobra „positive”, co oznacza, że gra prawdopodobnie zwróci wszystkie koszty i zacznie zarabiać. Jeśli gra uzyska
niższe opinie - 70%> szanse na sukces spadają, tak jak to miało miejsce w przypadku gry No man`s Island.
Oczywiście developer naprawiając grę i aktualizując ją na podstawie opinii graczy może poprawiać ogólną ocenę,
zyskując kolejne pozytywne komentarze. Jednak najczęściej pierwszy odbiór (pierwszy tydzień po premierze)
jest tym najważniejszym, który wyznacza odsetek pozytywnych opinii.
• Komunikacja i Marketing – największy wpływ na odbiór gry przez graczy jest komunikacja z nimi. Ważne, aby
śledzić opinie społeczności na Steam, fora, social media i odpowiadać na pytania graczy, reagować na ich prośby
i sugestie, komunikować zamiary rozwoju i aktualizacji. Marketing również ma duży wpływ na sprzedaż gry,
gdyż, jeśli gra będzie dobrze oceniona, potencjalni gracze/nabywcy powinni się o tym dowiedzieć. Okres przed
i po premierowy musi obfitować w zwiększony szum informacyjny wokół gry, należy publikować informacje,
zapowiedzi, nakłonić stream-erów, aby nagrywali video jak przechodzą grę, etc.
Istnieje zatem ryzyko, że nowa gra nie wpisze się w dynamicznie zmieniające się trendy i nie będzie cieszyć się
zainteresowaniem graczy. Co za tym idzie, nie przełoży się na finansowy sukces, a nawet nie osiągnie progu minimum,
jakim jest zwrot poniesionych kosztów produkcji wraz z marketingiem.
Wprowadzenie nowych gier na rynek wiąże się z poniesieniem nakładów na produkcję, marketing i dystrybucję. Dlatego
istotnym elementem jest również ustalenie daty premiery, która musi być poprzedzona analizą rynku. Wybór okienka