SPRAWOZDANIE
ZARZ??DU Z DZIA??ALNO??CI
ZA OKRES 01.01.
??? 31.12.2023 R.
(wszystkie kwoty podane
s?? w tys. z??otych o ile nie podano inaczej)
26
Strategia rozwoju Sp????ki zak??ada wydawanie gier z cz??stotliwo??ci?? jednej premiery
w kwartale.
Rynek gier
komputerowych cechuje
si?? wysok??
konkurencyjno??ci?? i
dynamik??, pr????nie
rozwija si?? w
ostatnich
latach oraz
odpowiada
i dostosowuje si??
do obowi??zuj??cych trend??w.
Bior??c pod
uwag?? powy??sze
cechuje si?? ograniczon??
przewidywalno??ci??. Na rynku pojawiaj?? si?? nowe konsole (Nintendo Switch) a tak??e nowe generacje konsol (PlayStation
5, Xbox
Serii X),
co wzmaga konkurencyjno????,
jak r??wnie??
sprawia, ??e rynek
ewoluuje. Niezwykle dynamicznie
na
przestrzeni
ostatnich lat,
rozwija si?? segment
gier mobilnych. Rozw??j
rynku nap??dza
tak??erosn??ca liczba
graczy na
??wiecie.
W po????czeniu z
post??pem technologicznym sprawia,
??e bardzo
trudno jest przewidzie??
jakie trendy
konsumenckie b??d?? panowa??y w kolejnych latach.
W pierwszej fazie
rozwoju, dzia??alno????
Emitenta
polega na
produkcji i dystrybucji
gier przeznaczonych
dla rynku
komputer??w
PC. Dynamiczny post??p
i r????norodno????
dost??pnego sprz??tu na
rynku sprawia,
??e przych??d zwi??zany
z
dystrybucj?? gier Emitenta, tylko na komputery PC mo??e by?? ograniczony. W przysz??o??ci celem s?? premiery tzw.
multiplatformowe
(tj. premiery gier
wraz z wydaniem
jej r??wnocze??nie
na wiele platform
- na
przyk??ad komputery,
konsole,
telefony mobilne) kt??re
daj?? najwi??kszy
doch??d, poniewa?? wyst??puje
w nich element
zaskoczenia,
nowo??ci, a
tak??e nak??ady na promocj?? b??d?? ni??sze, ani??eli w przypadku kilku premier (na r????ne platformy) w r????nym czasie.
Obecny rynek gamedev cechuje si?? wysok?? zmienno??ci?? i
r????norodno??ci??. Na potencjalny sukces
b??d?? pora??k?? projektu,
co za tym idzie rentowno???? Emitenta, ma wp??yw wiele zr????nicowanych czynnik??w, mi??dzy innymi:
???
Data premiery
- ma??e,
niezale??ne gry powinny
unika?? okres??w
wyprzeda??y lub czwartego
kwarta??u w roku,
kt??ry
jest zwyczajowo zarezerwowany
dla najwi??kszych
produkcji. Wtedy widoczno????
dla ma??ych
projekt??w
jest marginalna, a promocj?? bardzo droga w zwi??zku ze zwi??kszonym popytem na reklam??.
???
Odbi??r projektu ???
najwa??niejszym
czynnikiem decyduj??cym
o tym, czy gra
oka??e si?? sukcesem,
s?? opinie
graczy.
Platforma
Steam promuje gry
dobrze oceniane, je??li
gra uzyska
80%< pozytywnych
opinii, zostanie oznaczona
jako ???very postive??? co sprawi,
??e dostanie dodatkowe wsparcie od
platformy i szanse na to,
??e cykl ??ycia gry i jej
monetyzacji wyd??u??y si??,
a szanse na sukces
s?? b??d??
du??e. Gra kt??ra uzyska
70%< jest
oznaczona na portalu jako
dobra ???positive???,
co oznacza,
??e gra
prawdopodobnie zwr??ci
wszystkie
koszty i
zacznie zarabia??. Je??li
gra uzyska
ni??sze
opinie -
70%> szanse
na sukces
spadaj??, tak jak
to mia??o
miejsce w przypadku
gry No man`s
Island.
Oczywi??cie
developer naprawiaj??c gr??
i aktualizuj??c
j?? na podstawie
opinii graczy
mo??e poprawia?? og??ln??
ocen??,
zyskuj??c
kolejne pozytywne komentarze.
Jednak najcz????ciej
pierwszy odbi??r
(pierwszy tydzie??
po premierze)
jest tym najwa??niejszym, kt??ry wyznacza odsetek pozytywnych opinii.
???
Komunikacja i Marketing
??? najwi??kszy wp??yw
na odbi??r gry przez
graczy jest komunikacja z nimi. Wa??ne, aby
??ledzi?? opinie
spo??eczno??ci na Steam, fora, social
media i odpowiada?? na pytania graczy,
reagowa?? na ich pro??by
i sugestie,
komunikowa?? zamiary
rozwoju i aktualizacji.
Marketing r??wnie??
ma du??y wp??yw
na sprzeda?? gry,
gdy??, je??li gra b??dzie dobrze oceniona, potencjalni gracze/nabywcy powinni si?? o tym dowiedzie??. Okres przed
i po
premierowy musi
obfitowa?? w zwi??kszony
szum informacyjny
wok???? gry,
nale??y publikowa??
informacje,
zapowiedzi, nak??oni?? stream-er??w, aby nagrywali video jak przechodz?? gr??, etc.
Istnieje zatem ryzyko,
??e nowa gra nie wpisze si?? w dynamicznie zmieniaj??ce si?? trendy i nie b??dzie cieszy?? si??
zainteresowaniem
graczy. Co za tym
idzie, nie prze??o??y
si?? na finansowy sukces,
a nawet nie osi??gnie
progu minimum,
jakim jest zwrot poniesionych koszt??w produkcji wraz z marketingiem.
Wprowadzenie nowych
gier na rynek wi????e si?? z poniesieniem
nak??ad??w na produkcj??, marketing
i dystrybucj??. Dlatego
istotnym
elementem jest r??wnie??
ustalenie daty
premiery, kt??ra musi
by?? poprzedzona analiz??
rynku. Wyb??r
okienka
premierowego
musi uwzgl??dni??
daty premier podobnych,
konkurencyjnych tytu????w,
gdy?? dublowanie si??
dat premier
mo??e mie?? wp??yw na osi??gane przychody Emitenta.
Pomimo ograniczonej przewidywalno??ci rynku, sukcesu produkt??w i przysz??ej rentowno??ci Emitenta, model biznesowy
przyj??ty
przez Emitenta pozwala
ogranicza?? powy??sze
ryzyka. Planowany cykl
wydawniczy jest
stosunkowo kr??tki,
zatem Sp????ka
mo??e reagowa?? na zmieniaj??ce si??
trendy rynkowe i zainteresowania
graczy. Zespo??y wchodz??ce w