Sprawozdanie
niezależnego biegłego
rewidenta z badania
rocznego skonsolidowanego sprawozdania
finansowego grupy kapitałowej
Caspar Asset Management S.A.
za rok obrotowy, który zakończył
się 31 grudnia 2023 r.
Poznań, dnia 27 marca 2024 r.
2
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
Sprawozdanie
niezależnego biegłego
rewidenta z badania
rocznego skonsolidowanego
sprawozdania finansowego
Dla Walnego Zgromadzenia i Rady Nadzorczej
Caspar Asset Management S.A.
Opinia
Przeprowadziliśmy badanie rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy
kapitałowej („Grupa”), w której jednostką dominującą jest Caspar Asset Management S.A.
(„Spółka”, „Jednostka dominująca”) z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Półwiejskiej 32,
KRS 0000335440, za rok obrotowy, który zakończył się dnia 31 grudnia 2023 r., na które
składa się:
a. skonsolidowane sprawozdanie z sytuacji finansowej sporządzone na dzień 31 grudnia
2023 r., które po stronie aktywów i pasywów wykazuje sumę 29 993 tys. zł,
b. skonsolidowane sprawozdanie z wyniku i pozostałych całkowitych dochodów za rok
obrotowy od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., które wykazuje zysk netto
w wysokości 2 488 tys. zł oraz całkowite dochody w wysokości 2 844 tys. zł,
c. skonsolidowane sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym za rok obrotowy od dnia
1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., które wykazuje zmniejszenie stanu kapitału
własnego o kwotę 2 679 tys. ,
d. skonsolidowane sprawozdanie z przepływów pieniężnych za rok obrotowy od dnia
1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., które wykazuje ujemne przepływy pieniężne
w kwocie 1 202 tys. ,
e. dodatkowe informacje do skonsolidowanego sprawozdania finansowego,
(skonsolidowane sprawozdanie finansowe).
Naszym zdaniem skonsolidowane sprawozdanie finansowe:
a. przedstawia rzetelny i jasny obraz skonsolidowanej sytuacji majątkowej i finansowej Grupy
na dzień 31 grudnia 2023 r. oraz jej skonsolidowanego wyniku finansowego
i skonsolidowanych przepływów pieniężnych za rok obrotowy zakończony w tym dniu
4AUDYT sp. z o.o.
ul. Skryta 7/1
60-779 Poznań
NIP 7811817052
KRS 0000304558
+48 61 816 27 81
biuro@4audyt.pl
4audyt.pl
3
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
zgodnie z mającymi zastosowanie Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości
Finansowej zatwierdzonymi przez Unię Europejską oraz przyjętymi zasadami (polityką)
rachunkowości,
b. jest zgodne co do formy i treści z obowiązującymi Jednostkę przepisami prawa i statutem
Jednostki dominującej.
Niniejsza opinia jest spójna ze sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu, które
wydaliśmy z dniem niniejszego sprawozdania z badania.
Podstawa opinii
Nasze badanie przeprowadziliśmy zgodnie z:
a. Krajowymi Standardami Badania w brzmieniu Międzynarodowych Standardów Badania
przyjętymi uchwałami Krajowej Rady Biegłych Rewidentów oraz Rady Polskiej Agencji
Nadzoru Audytowego (KSB),
b. ustawą z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze
publicznym („ustawa o biegłych rewidentach” tekst jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1015
ze zm.),
c. rozporządzeniem UE nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych
wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu
publicznego, uchylającego decyzję Komisji 2005/909/WE („rozporządzenie UE” –
Dz. Urz. UE L 158 z 27.05.2014, str. 77 ze zm.).
Nasza odpowiedzialność zgodnie z tymi standardami została dalej opisana w sekcji naszego
sprawozdania Odpowiedzialność biegłego rewidenta za badanie skonsolidowanego
sprawozdania finansowego.
Jesteśmy niezależni od Grupy zgodnie z Międzynarodowym kodeksem etyki zawodowych
księgowych (w tym Międzynarodowymi standardami niezależności) Rady Międzynarodowych
Standardów Etycznych dla Księgowych („kodeks IESBA”) przyjętym uchwałą Krajowej Rady
Biegłych Rewidentów nr 3431/52a/2019 z dnia 25 marca 2019 r. w sprawie zasad etyki
zawodowej biegłych rewidentów oraz z innymi wymogami etycznymi, które mają zastosowanie
do badania sprawozdań finansowych w Polsce. Wypełniliśmy nasze inne obowiązki etyczne
zgodnie z tymi wymogami i kodeksem IESBA. W trakcie przeprowadzania badania kluczowy
biegły rewident oraz firma audytorska pozostali niezależni od spółek Grupy zgodnie
z wymogami niezależności określonymi w ustawie o biegłych rewidentach oraz
rozporządzeniu UE.
Uważamy, że dowody badania, które uzyskaliśmy, są wystarczające i odpowiednie, aby stanowić
podstawę dla naszej opinii.
Kluczowe sprawy badania
Kluczowe sprawy badania są to sprawy, które według naszego zawodowego osądu były
najbardziej znaczące podczas badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego za dany
okres sprawozdawczy. Obejmują one najistotniejsze, według naszego osądu, obszary ryzyka
istotnego zniekształcenia, na które narażona jest Spółka, w tym ocenione rodzaje ryzyka
4
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
istotnego zniekształcenia spowodowanego oszustwem. Za kluczowe sprawy badania, które
powinny być przedstawione w naszym sprawozdaniu, uznaliśmy sprawy opisane poniżej.
Do spraw tych odnieśliśmy się w kontekście przeprowadzanego badania skonsolidowanego
sprawozdania finansowego jako całości oraz przy formułowaniu naszej opinii. Ponadto
podsumowaliśmy naszą reakcję na te rodzaje ryzyka, a w przypadkach, w których uznaliśmy to
za stosowne, przedstawiliśmy najważniejsze spostrzeżenia związane z tymi rodzajami ryzyka.
Nie wyrażamy osobnej opinii na temat tych spraw.
KLUCZOWA SPRAWA BADANIA ROZPOZNANIE PRZYCHODÓW Z DZIAŁALNOŚCI PODSTAWOWEJ
Przychody z działalności podstawowej za rok obrotowy zakończony 31 grudnia 2023 r.
wyniosły 31 532 tys. zł.
Polityka rachunkowości dotycząca metody ujmowania przychodów ze sprzedaży została
opisana w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym w podpunkcie c) sekcji „Podstawa
sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego” dodatkowych informacji do
skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Ujawnienia związane z przychodami
ze sprzedaży zostały przez Jednostkę dominującą przedstawione w nocie 1 dodatkowych
informacji do skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
Zagadnienie to było kluczowe dla naszego badania, ponieważ przychody ze sprzedaży
stanowią istotny obszar skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Ponadto uznaliśmy
prawidłowość rozpoznania przychodów za kluczową kwestię ze względu na to, że pozycja ta
ze swej natury narażona jest na zniekształcenie spowodowane błędami bądź oszustwem.
JAK NASZE BADANIE ODNIOSŁO SIĘ DO TEJ SPRAWY
W ramach badania udokumentowaliśmy nasze zrozumienie:
kontroli wewnętrznej działającej w obszarze przychodów z działalności podstawowej,
ogólnego procesu rozpoznawania, ujęcia, wyceny i prezentacji poszczególnych źródeł
przychodów przez Grupę, w tym związanych z nimi istotnych osądów oraz szacunków.
W szczególności nasze procedury obejmowały:
przegląd przyjętych przez Jednostkę dominującą regulacji wewnętrznych dotyczących
ujmowania przychodów,
analizę zgodności tych regulacji z mającymi zastosowanie przepisami prawa,
procedury analityczne, polegające w szczególności na analizie trendów rozpoznanych
przychodów z tytułu świadczonych usług,
niezależne ponowne przeliczenie całości rozpoznanych przychodów z tytułu zarządzania
funduszami inwestycyjnymi przez jednostkę zależną Caspar Towarzystwo Funduszy
Inwestycyjnych S.A.,
uzgodnienie ujętych w księgach rachunkowych przychodów z tytułu zarządzania portfelami
osób fizycznych z danymi z systemu operacyjnego Jednostki dominującej,
5
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
uzgodnienie wysokości stawek oraz sposobu wyliczenia opłat za zarządzanie do
odpowiednich dokumentów źródłowych,
testy szczegółowe przychodów na wybranej próbie dokumentów źródłowych, w tym
uzgodnienie ich wysokości z zawartymi umowami oraz potwierdzeniem otrzymanej zapłaty,
niezależne potwierdzenia sald z wybranymi na próbie kontrahentami Grupy,
weryfikację kompletności ujęcia przychodów w analizowanym okresie, w szczególności
poprzez analizę transakcji zawartych na przełomie roku,
ocenę adekwatności ujawnień w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym dotyczących
przychodów z działalności podstawowej.
W wyniku przeprowadzonych procedur badania nie zidentyfikowaliśmy istotnych kwestii,
które wymagałyby modyfikacji opinii z badania.
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej Jednostki dominującej za skonsolidowane
sprawozdanie finansowe
Zarząd Jednostki dominującej jest odpowiedzialny za sporządzenie skonsolidowanego
sprawozdania finansowego, które przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej
i finansowej i wyniku finansowego Grupy zgodnie z Międzynarodowymi Standardami
Sprawozdawczości Finansowej zatwierdzonymi przez Unię Europejską, przyjętymi zasadami
(polityką) rachunkowości oraz obowiązującymi Grupę przepisami prawa i statutem, a także
za kontrolę wewnętrzną, którą Zarząd Jednostki dominującej uznaje za niezbędną,
aby umożliwić sporządzenie skonsolidowanego sprawozdania finansowego niezawierającego
istotnego zniekształcenia spowodowanego oszustwem lub błędem.
Sporządzając skonsolidowane sprawozdanie finansowe, Zarząd Jednostki dominującej jest
odpowiedzialny za ocenę zdolności Grupy do kontynuowania działalności, ujawnienie, jeżeli ma
to zastosowanie, spraw związanych z kontynuacją działalności oraz za przyjęcie zasady
kontynuacji działalności jako podstawy rachunkowości, z wyjątkiem sytuacji, kiedy Zarząd
Jednostki dominującej albo zamierza dokonać likwidacji Grupy, albo zaniechać prowadzenia
działalności, albo nie ma żadnej realnej alternatywy dla likwidacji lub zaniechania działalności.
Zarząd Jednostki dominującej oraz członkowie Rady Nadzorczej Jednostki dominującej
zobowiązani do zapewnienia, aby skonsolidowane sprawozdanie finansowe spełniało
wymagania przewidziane w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości („ustawa
o rachunkowości” tekst jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 120 ze zm.).
Członkowie Rady Nadzorczej Jednostki dominującej są odpowiedzialni za nadzorowanie procesu
sprawozdawczości finansowej.
Odpowiedzialność biegłego rewidenta za badanie skonsolidowanego sprawozdania
finansowego
Naszymi celami są uzyskanie racjonalnej pewności, czy skonsolidowane sprawozdanie
finansowe jako całość nie zawiera istotnego zniekształcenia spowodowanego oszustwem lub
błędem oraz wydanie sprawozdania z badania zawierającego naszą opinię. Racjonalna pewność
jest wysokim poziomem pewności, ale nie gwarantuje, że badanie przeprowadzone zgodnie
z KSB zawsze wykryje istniejące istotne zniekształcenie. Zniekształcenia mogą powstawać
6
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
na skutek oszustwa lub błędu i są uważane za istotne, jeżeli można racjonalnie oczekiwać,
że pojedynczo lub łącznie mogłyby wpłynąć na decyzje gospodarcze użytkowników podjęte
na podstawie tego skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
Koncepcja istotności stosowana jest przez biegłego rewidenta zarówno przy planowaniu
i przeprowadzaniu badania jak i przy ocenie wpływu rozpoznanych podczas badania
zniekształceń oraz nieskorygowanych zniekształceń, jeśli występują, na skonsolidowane
sprawozdanie finansowe, a także przy formułowaniu opinii biegłego rewidenta. W związku
z powyższym wszystkie opinie i stwierdzenia zawarte w sprawozdaniu z badania są wyrażane
z uwzględnieniem jakościowego i wartościowego poziomu istotności ustalonego zgodnie
ze standardami badania i zawodowym osądem biegłego rewidenta.
Zakres badania nie obejmuje zapewnienia co do przyszłej rentowności Grupy ani efektywności
lub skuteczności prowadzenia jej spraw przez Zarząd Jednostki dominującej obecnie lub
w przyszłości.
Podczas badania zgodnego z KSB stosujemy zawodowy osąd i zachowujemy zawodowy
sceptycyzm, a także:
a. identyfikujemy i oceniamy ryzyka istotnego zniekształcenia skonsolidowanego
sprawozdania finansowego spowodowanego oszustwem lub błędem, projektujemy
i przeprowadzamy procedury badania adekwatne do tego ryzyka i uzyskujemy dowody
badania, które są wystarczające i odpowiednie, aby stanowić podstawę dla naszej opinii.
Ryzyko niewykrycia istotnego zniekształcenia wynikającego z oszustwa jest większe niż tego
wynikającego z błędu, ponieważ oszustwo może dotyczyć zmowy, fałszerstwa, celowych
pominięć, wprowadzenia w błąd lub obejścia kontroli wewnętrznej;
b. uzyskujemy zrozumienie kontroli wewnętrznej stosownej dla badania w celu
zaprojektowania procedur badania, które są odpowiednie w danych okolicznościach,
ale nie w celu wyrażenia opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej w Grupie;
c. oceniamy zasadność zastosowanych zasad (polityki) rachunkowości oraz poprawność
szacunków księgowych i powiązanych ujawnień dokonanych przez Zarząd Jednostki
dominującej;
d. wyciągamy wniosek na temat zasadności zastosowania przez Zarząd Jednostki dominującej
zasady kontynuacji działalności jako podstawy rachunkowości oraz weryfikujemy,
na podstawie uzyskanych dowodów badania, czy istnieje istotna niepewność związana
ze zdarzeniami lub warunkami, która może poddawać w znaczącą wątpliwość zdolność
Grupy do kontynuacji działalności. Jeżeli dochodzimy do wniosku, że istnieje istotna
niepewność, wymagane jest od nas zwrócenie uwagi w sprawozdaniu z badania
na powiązane ujawnienia w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym lub
modyfikujemy naszą opinię, jeżeli takie ujawnienia są nieadekwatne do stanu faktycznego.
Nasze wnioski są oparte na dowodach badania uzyskanych do dnia sporządzenia przez nas
sprawozdania z badania, jednakże przyszłe zdarzenia lub warunki mogą spowodować,
że Grupa zaprzestanie kontynuacji działalności;
e. oceniamy ogólną prezentację, strukturę i zawartość skonsolidowanego sprawozdania
finansowego, w tym ujawnienia oraz czy skonsolidowane sprawozdanie finansowe
7
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
przedstawia będące ich podstawą transakcje i zdarzenia w sposób zapewniający rzetelną
prezentację;
f. uzyskujemy wystarczające i odpowiednie dowody badania odnośnie do informacji
finansowych jednostek lub działalności gospodarczych wewnątrz Grupy w celu wyrażenia
opinii na temat skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Jesteśmy odpowiedzialni
za kierowanie, nadzór i przeprowadzenie badania Grupy i pozostajemy wyłącznie
odpowiedzialni za naszą opinię z badania.
Przekazujemy Radzie Nadzorczej Jednostki dominującej informacje między innymi
o planowanym zakresie i czasie przeprowadzenia badania oraz znaczących ustalenia badania,
w tym wszelkich znaczących słabościach kontroli wewnętrznej, które zidentyfikujemy podczas
badania.
Składamy Radzie Nadzorczej Jednostki dominującej oświadczenie, że przestrzegaliśmy
stosownych wymogów etycznych dotyczących niezależności oraz że będziemy informować ich
o wszystkich powiązaniach i innych sprawach, które mogłyby być racjonalnie uznane za
stanowiące zagrożenie dla naszej niezależności, a tam gdzie ma to zastosowanie, informujemy
o zastosowanych zabezpieczeniach.
Spośród spraw przekazywanych Radzie Nadzorczej Jednostki dominującej ustaliliśmy te sprawy,
które były najbardziej znaczące podczas badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego
za dany okres sprawozdawczy i dlatego uznaliśmy je za kluczowe sprawy badania. Opisujemy te
sprawy w niniejszym sprawozdaniu z badania, chyba że przepisy prawa lub regulacje zabraniają
publicznego ich ujawnienia lub gdy, w wyjątkowych okolicznościach, ustalimy, że kwestia
nie powinna być w nim przedstawiona, ponieważ można byłoby racjonalnie oczekiwać,
że negatywne konsekwencje przeważyłyby korzyści takiej informacji dla interesu publicznego.
Inne informacje, w tym sprawozdanie z działalności
Na inne informacje składa się sprawozdanie z działalności Grupy za rok obrotowy, który
zakończył się 31 grudnia 2023 r. („sprawozdanie z działalności”) wraz z oświadczeniem
o stosowaniu ładu korporacyjnego, które jest wyodrębnioną częścią tego sprawozdania
z działalności oraz raport roczny za rok obrotowy, który zakończył się 31 grudnia 2023 r.
(z wyłączeniem rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego i naszego sprawozdania
biegłego rewidenta) (razem inne informacje).
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej Jednostki dominującej za sporządzenie innych
informacji
Za sporządzenie innych informacji zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz innymi
obowiązującymi przepisami prawa odpowiedzialny jest Zarząd Jednostki dominującej.
Ponadto Zarząd oraz Członkowie Rady Nadzorczej Spółki są zobowiązani do zapewnienia,
aby sprawozdanie z działalności Grupy wraz z jego wyodrębnioną częścią spełniało wymagania
przewidziane w ustawie o rachunkowości i innych obowiązujących przepisach prawa.
8
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
Odpowiedzialność biegłego rewidenta
Nasza opinia z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego nie obejmuje innych
informacji. W związku z badaniem rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego
naszym obowiązkiem jest zapoznanie się z innymi informacjami i podczas wykonywania tego,
rozpatrzenie, czy są one istotnie niespójne z rocznym skonsolidowanym sprawozdaniem
finansowym lub naszą wiedzą uzyskaną podczas badania, lub w inny sposób wydają się istotnie
zniekształcone. Jeśli na podstawie wykonanej pracy stwierdzimy istotne zniekształcenia innych
informacji, jesteśmy zobowiązani poinformować o tym w naszym sprawozdaniu z badania.
Naszym obowiązkiem, zgodnie z wymogami ustawy o biegłych rewidentach, jest również
wydanie opinii, czy sprawozdanie z działalności zostało sporządzone zgodnie z przepisami oraz
czy jest zgodne z informacjami zawartymi w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym.
Ponadto jesteśmy zobowiązani do poinformowania, czy Grupa w oświadczeniu o stosowaniu
ładu korporacyjnego zawarła wymagane informacje.
Sprawozdanie z działalności Grupy uzyskaliśmy przed datą niniejszego sprawozdania z badania,
a raport roczny będzie dostępny po tej dacie. W przypadku, kiedy stwierdzimy istotne
zniekształcenie w raporcie rocznym, jesteśmy zobowiązani poinformować o tym Radę
Nadzorczą Jednostki dominującej.
Opinia o sprawozdaniu z działalności
Na podstawie wykonanych przez nas prac, naszym zdaniem, sprawozdanie z działalności Grupy:
a. zostało sporządzone zgodnie z art. 49 i 55 ustawy o rachunkowości, § 71 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących
i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków
uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim („rozporządzenie o informacjach bieżących” –
Dz. U. z 2018 r., poz. 757 ze zm.), a także zgodnie z innymi obowiązującymi przepisami
prawa,
b. jest zgodne z informacjami zawartymi w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym.
Ponadto, w świetle wiedzy o Grupie i jej otoczeniu uzyskanej podczas badania
skonsolidowanego sprawozdania finansowego oświadczamy, że nie stwierdziliśmy
w sprawozdaniu z działalności Grupy istotnych zniekształceń.
Opinia o oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego
Naszym zdaniem w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego Grupa zawarła informacje
określone w paragrafie § 70 ust. 6 pkt 5 rozporządzenia o informacjach bieżących.
Ponadto, naszym zdaniem, informacje wskazane w § 70 ust. 6 pkt 5 lit. c-f, h oraz i tego
rozporządzenia zawarte w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego są zgodne
z mającymi zastosowanie przepisami oraz informacjami zawartymi w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym.
9
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
Sprawozdanie na temat innych wymogów prawa i regulacji
Informacja o przestrzeganiu regulacji ostrożnościowych
Zarząd Jednostki dominującej odpowiada za zapewnienie zgodności działania Grupy
z regulacjami ostrożnościowymi, w tym za prawidłowość ustalenia współczynników
kapitałowych.
Naszym obowiązkiem jest poinformowanie w sprawozdaniu z badania, czy Grupa przestrzegała
obowiązujących regulacji ostrożnościowych określonych w odrębnych przepisach,
w szczególności czy Jednostka dominująca prawidłowo ustaliła współczynniki kapitałowe
przedstawione w nocie 24 dodatkowych informacji do skonsolidowanego sprawozdania
finansowego. Dla potrzeb niniejszej informacji za odrębne przepisy rozumiemy w szczególności
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r.
w sprawie wymogów ostrożnościowych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014.
Celem badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego nie było wyrażenie opinii
na temat przestrzegania przez Grupę obowiązujących regulacji ostrożnościowych
i prawidłowości ustalenia przez nią współczynników kapitałowych, a zatem nie wyrażamy opinii
na ten temat.
W oparciu o przeprowadzone procedury badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego
informujemy, że naszym zdaniem:
a. Grupa przestrzegała w okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
obowiązujących regulacji ostrożnościowych, określonych w odrębnych przepisach,
b. Jednostka dominująca ustaliła na dzień 31 grudnia 2023 r. współczynniki kapitałowe,
które miałyby istotny wpływ na skonsolidowane sprawozdanie finansowe, w sposób
zgodny z odrębnymi przepisami.
Opinia na temat zgodności oznakowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego
sporządzonego w jednolitym elektronicznym formacie raportowania z wymogami
rozporządzenia o standardach technicznych dotyczących specyfikacji jednolitego
elektronicznego formatu raportowania
W związku z badaniem rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego zostaliśmy
zaangażowani do przeprowadzania usługi atestacyjnej dającej racjonalną pewność w celu
wyrażenia opinii, czy roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy na dzień i za rok
zakończony 31 grudnia 2023 r. sporządzone w jednolitym elektronicznym formacie
raportowania zawarte w pliku o nazwie csr-2023-12-31-pl.zip (skonsolidowane sprawozdanie
finansowe w formacie ESEF”) zostało oznakowane zgodnie z wymogami określonymi
w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 2019/815 z dnia 17 grudnia 2018 r.
uzupełniającym dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu
do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego
formatu raportowania („rozporządzenie ESEF”).
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
Identyfikacja kryteriów i opis przedmiotu usługi
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe w formacie ESEF zostało sporządzone przez Zarząd
Jednostki Dominującej w celu spełnienia wymogów dotyczących oznakowania oraz wymogów
technicznych dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu raportowania,
które są określone w rozporządzeniu ESEF.
Przedmiotem naszej usługi atestacyjnej jest zgodność oznakowania skonsolidowanego
sprawozdania finansowego w formacie ESEF z wymogami rozporządzenia ESEF, a wymogi
określone w tych regulacjach stanowią, naszym zdaniem, odpowiednie kryteria
do sformułowania przez nas opinii.
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej
Zarząd Jednostki Dominującej jest odpowiedzialny za sporządzenie skonsolidowanego
sprawozdania finansowego w formacie ESEF zgodnie z wymogami dotyczącymi oznakowania
oraz wymogami technicznymi dotyczącymi specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu
raportowania, które są określone w rozporządzeniu ESEF. Odpowiedzialność ta obejmuje wybór
i zastosowanie odpowiednich znaczników XBRL przy użyciu taksonomii określonej w tych
regulacjach.
Odpowiedzialność Zarządu Jednostki Dominującej obejmuje również zaprojektowanie,
wdrożenie i utrzymanie systemu kontroli wewnętrznej zapewniającego sporządzenie
skonsolidowanego sprawozdania finansowego w formacie ESEF wolnego od istotnych
niezgodności z wymogami rozporządzenia ESEF.
Członkowie Rady Nadzorczej Jednostki Dominującej są odpowiedzialni za nadzorowanie procesu
sprawozdawczości finansowej, obejmującego również sporządzenie sprawozdań finansowych
zgodnie z formatem wynikającym z obowiązujących przepisów prawa.
Odpowiedzialność biegłego rewidenta
Naszym celem było wyrażenie opinii, na podstawie przeprowadzonej usługi atestacyjnej dającej
racjonalną pewność, czy skonsolidowane sprawozdanie finansowe w formacie ESEF zostało
oznakowane zgodnie z wymogami rozporządzenia ESEF.
Niniejszą usługę wykonaliśmy zgodnie z Krajowym Standardem Usług Atestacyjnych Innych niż
Badanie i Przegląd 3001PL Badanie sprawozdań finansowych sporządzonych w jednolitym
elektronicznym formacie raportowania oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, zgodnie
z Krajowym Standardem Usług Atestacyjnych Innych niż Badanie i Przegląd 3000 (Z) w brzmieniu
Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 (zmienionego) Usługi atestacyjne inne
niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych („KSUA 3000 (Z)”).
Standardy te nakładają na biegłego rewidenta obowiązek zaplanowania i wykonania procedur
w taki sposób, aby uzyskać racjonalną pewność, że skonsolidowane sprawozdanie finansowe
w formacie ESEF zostało przygotowane zgodnie z określonymi kryteriami.
Racjonalna pewność jest wysokim poziomem pewności, ale nie gwarantuje, że usługa
przeprowadzona zgodnie z KSUA 3001PL oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, zgodnie
z KSUA 3000 (Z), zawsze wykryje istniejące istotne zniekształcenie.
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
Wybór procedur zależy od osądu biegłego rewidenta, w tym od jego oszacowania ryzyka
wystąpienia istotnych zniekształceń spowodowanych oszustwem lub błędem. Przeprowadzając
oszacowanie tego ryzyka biegły rewident bierze pod uwagę kontrolę wewnętrzną związaną
ze sporządzeniem skonsolidowanego sprawozdania finansowego w formacie ESEF w celu
zaplanowania stosownych procedur, które mają zapewnić biegłemu rewidentowi wystarczające
i odpowiednie do okoliczności dowody. Ocena funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej
nie została przeprowadzona w celu wyrażenia opinii na temat skuteczności jej działania.
Podsumowanie wykonanych prac
Zaplanowane i przeprowadzone przez nas procedury obejmowały między innymi:
a. uzyskanie zrozumienia procesu sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania
finansowego w formacie ESEF obejmującego proces wyboru i zastosowania przez Zarząd
Jednostki Dominującej znaczników XBRL i zapewniania zgodności z rozporządzeniem ESEF,
w tym zrozumienie mechanizmów systemu kontroli wewnętrznej związanych z tym
procesem,
b. uzgodnienie oznakowanych na wybranej próbie informacji zawartych
w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym w formacie ESEF do zbadanego rocznego
skonsolidowanego sprawozdania finansowego,
c. ocenę spełnienia standardów technicznych dotyczących specyfikacji jednolitego
elektronicznego formatu raportowania przy użyciu specjalistycznych narzędzi
informatycznych,
d. ocenę kompletności oznakowania informacji w skonsolidowanym sprawozdaniu
finansowym w formacie ESEF znacznikami XBRL,
e. ocenę, czy zastosowane znaczniki XBRL z taksonomii określonej w rozporządzeniu ESEF
zostały odpowiednio zastosowane oraz czy użyto rozszerzeń taksonomii w sytuacjach,
gdy w podstawowej taksonomii określonej w rozporządzeniu ESEF nie zidentyfikowano
odpowiednich elementów,
f. ocenę prawidłowości zakotwiczenia zastosowanych rozszerzeń taksonomii
w podstawowej taksonomii określonej w rozporządzeniu ESEF.
Uważamy, że uzyskane przez nas dowody stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę
do wyrażenia przez nas opinii na temat zgodności oznakowania z wymogami rozporządzenia
ESEF.
Wymogi etyczne, w tym niezależność
Przeprowadzając usługę biegły rewident i firma audytorska przestrzegali wymogów
niezależności i innych wymogów etycznych określonych w Kodeksie IESBA. Kodeks IESBA oparty
jest na podstawowych zasadach dotyczących uczciwości, obiektywizmu, zawodowych
kompetencji i należytej staranności, zachowania poufności oraz profesjonalnego postępowania.
Przestrzegaliśmy również innych wymogów niezależności i etyki, które mają zastosowanie
dla niniejszej usługi atestacyjnej w Polsce.
4AUDYT / Audyt Podatki Finanse. Member of TGS Global an International Network of Professional Accounting Firms
Wymogi kontroli jakości
Firma audytorska stosuje krajowe standardy kontroli jakości wprowadzone uchwałą Rady
Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego nr 38/I/2022 z dnia 15 listopada 2022 r. Krajowy Standard
Kontroli Jakości 1 w brzmieniu Międzynarodowego Standardu Zarządzania Jakością (PL) 1
wymaga, aby firma audytorska zaprojektowała, wdrożyła i stosowała system zarządzania
jakością, w tym polityki lub procedury odnośnie do zgodności z wymogami etycznymi,
standardami zawodowymi oraz mającymi zastosowanie wymogami prawnymi i regulacyjnymi.
Opinia na temat zgodności z wymogami rozporządzenia ESEF
Podstawę sformułowania opinii biegłego rewidenta stanowią kwestie opisane powyżej, dlatego
opinia powinna być czytana z uwzględnieniem tych kwestii.
Naszym zdaniem skonsolidowane sprawozdanie finansowe w formacie ESEF zostało
oznakowane we wszystkich istotnych aspektach zgodnie z wymogami rozporządzenia ESEF.
Oświadczenie na temat świadczonych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą i przekonaniem oświadczamy, że usługi niebędące badaniem
sprawozdań finansowych, które świadczyliśmy na rzecz Grupy są zgodne z prawem i przepisami
obowiązującymi w Polsce oraz że nie świadczyliśmy usług niebędących badaniem, które są
zakazane na mocy art. 5 ust. 1 rozporządzenia UE oraz art. 136 ustawy o biegłych rewidentach.
Usługi niebędące badaniem sprawozdań finansowych, które świadczyliśmy na rzecz Grupy
w badanym okresie zostały wymienione w sprawozdaniu z działalności i nocie 26.5
dodatkowych informacji do skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
Wybór firmy audytorskiej
Zostaliśmy wybrani do badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy uchwałą
Rady Nadzorczej Jednostki dominującej z dnia 31 maja 2023 r. Skonsolidowane sprawozdania
finansowe Grupy badamy po raz pierwszy.
Kluczowym biegłym rewidentem odpowiedzialnym za badanie, którego rezultatem jest niniejsze
sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta, jest Marta Baranowska.
Marta Baranowska
numer w rejestrze biegłych rewidentów 13197
działająca w imieniu 4AUDYT sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Skrytej 7/1, wpisanej
na listę firm audytorskich pod numerem 3363.
Poznań, dnia 27 marca 2024 r.