Szanowni Państwo,
W imieniu Zarządu Artifex Mundi przekazuję na Państwa ręce raport roczny prezentujący wyniki finansowe oraz
najważniejsze informacje dotyczące działalności Spółki w 2023 roku.
2023 rok był najlepszym okresem w historii naszej firmy, również w wymiarze finansowym.
W minionym roku podwoiliśmy, z nawiązką, przychody i zysk netto firmy, do odpowiednio 82,5
i 24,9 mln zł. Co ważne, pracując pełną parą nad dwoma dużymi projektami gier, z ponad 100 osobami
zaangażowanymi w rozwój Artifex Mundi, generujemy istotne dodatnie przepływy finansowe. Wartość aktywów
finansowych firmy (środków pieniężnych oraz obligacji) wzrosła w minionym rok o ponad 7 mln zł, do ponad 31
mln zł na koniec grudnia.
Ubiegłoroczne osiągnięcia Spółki warto umiejscowić w szerszym kontekście. Globalne spowolnienie
gospodarcze, utrzymująca się na wysokim poziomie inflacja, spędzająca wielu z nas sen z powiek sytuacja na
arenie międzynarodowej to tylko niektóre z wielu składowych czyniących miniony rok wymagającym. Branża,
w której działamy, nie pozostaje obojętna na wpływy zewnętrzne, częstokroć potęgujące wyzwania, z którymi
przychodzi nam się mierzyć. Nie będzie szczególnej przesady w stwierdzeniu, że w branży gamedev, tak
w wymiarze lokalnym jak i globalnym, zapanowała zima. W ślad za wzrostem stóp procentowych i ograniczeniem
dostępności kapitału, polaryzacją produktową rynku, w konsekwencji wielu mniej udanych i nieudanych premier
gier i braku finansowania dalszych etapów produkcji, od kilku kwartałów jesteśmy świadkami reorganizacji
sektora, skutkującej m.in. kolejnymi rundami redukcji zatrudnienia. Mamy świadomość, że należymy do
stosunkowo nielicznego grona polskich firm z branży, rozpatrujących minione kilkanaście miesięcy w kategorii
sukcesu, mających dziś finansowy komfort realizowania optymalnej strategii rozwoju.
2023 rok był dla Unsolved, flagowej produkcji Artifex Mundi, okresem świadomego zbierania nisko wiszących
biznesowych owoców. Na dynamiczny wzrost dochodowości Unsolved złożył się szereg udanych zmian
w aplikacji, począwszy od optymalizacji jej ekonomii, przez modyfikacje systemu rekomendacji kolejności
przygód czy wdrożenie szeregu nowych mechanik dla graczy, po istotne wzbogacenie dostępnego dla graczy
contentu. Na przestrzeni 2023 r. udostępniliśmy graczom 12 nowych przygód, zwiększając ich ogólną liczbę do 43
na koniec roku. W efekcie cykl życia gracza w Unsolved możemy już liczyć nie w miesiącach, a latach. Wartość
LTV statystycznego gracza Unsolved wzrosła w analizowanym okresie o ponad 80%, co z kolei stworzyło
przestrzeń dla zwielokrotnienia inwestycji marketingowych. Potrojenie wydatków na akwizycje graczy na
przestrzeni 2023 r. przełożyło się na ponad 3,5-ktotny wzrost przychodów z Unsolved. Pierwsza marża gry
wzrosła ze średnich 0,8 mln zł miesięcznie do ponad 4 mln zł w ostatnich miesiącach 2023 r.
Jak już podkreślaliśmy, mamy w Unsolved jeszcze wiele do zrobienia. Główną słabością aplikacji jest brak
angażującej metagry, skutkujący płytką i liniową ekonomią, opartą głównie o czas spędzony przez graczy na
przechodzeniu kolejnych przygód. W efekcie niebagatelny potencjał Unsolved, zbudowany na wysokiej jakości
zawartości gry, jest dziś przez nas tylko częściowo wykorzystywany. Wierzymy, że w nieodległej przyszłości
sytuacja ta ulegnie zmianie. W pierwszej połowie 2023 r. zamknęliśmy prace nad koncepcją metagry, a kolejne
miesiące poświęciliśmy na przygotowanie silnika Unsolved do gruntowej przebudowy i wzbogacenia gry o tą
jakże kluczową dla niej warstwę. Sukcesywnie osiągamy kolejne kamienie milowe w rozwoju metagry, której
wdrożenie ma szansę zwielokrotnić LTV Unsolved i istotnie zbliżyć do najbardziej dochodowych tytułów
w koszyku produktowym.
Zakładamy, że pierwsze istotne efekty wzbogacenia Unsolved o angażującą, wartościową metagrę będą
widoczne w wynikach firmy począwszy od I połowy 2025 r. Wdrożenie wszystkich pomysłów, nad którymi