Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Wysyp awarii samochodów. W Polsce wezwano do naprawy 9 tys. aut

Wysyp awarii samochodów. W Polsce wezwano do naprawy 9 tys. aut

Shutterstock

Korodujące akumulatory, niestabilne fotele, kłopoty z oprogramowaniem i pracą silników – m.in. takie usterki zgłosili producenci aut do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do serwisów na naprawy muszą zgłosić się właściciele blisko 9 tys. aut zarejestrowanych w Polsce.

Wadliwe akumulatory – Opel, Citroen, Peugeot wzywają do serwisów

Jak wynika z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na liście zgłoszonych usterek najczęściej występują wadliwe akumulatory.

Problem wystąpił w pięciu modelach produkowanych przez koncern Stellantis: citroenach c5 aircross, ds7 crossback, oplach grandland i peugeotach 3008 oraz 508.

W pojazdach wyposażonych w akumulator wysokonapięciowy może dochodzić do korozji i perforacji płyty wzmacniającej lub pokrywy akumulatora. Winna temu może być przedostająca się do wnętrza woda.

Właściciele wadliwych modeli (na polskim rynku kampania objęła 4 tys. pojazdów) będą wzywani do autoryzowanych stacji obsługi listownie.

Nissan – wadliwe fotele i oprogramowanie

Najwięcej wadliwych pojazdów do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłosił Nissan. Problematyczny okazał się przede wszystkim model micra.

Mowa o autach wyprodukowanych we Francji pomiędzy 5 grudnia 2016 r. a 5 października 2021 r., w których wadliwe okazało się siedzenie kierowcy.

„Jeżeli siedzenie kierowcy zostanie ustawione w pozycji, w której ogranicznik krańcowy na dolnej szynie (który ogranicza ruch przesuwania siedzenia do przodu/do tyłu) zbiega się z elementem konstrukcyjnym (wycięciem) w górnej szynie, moment zginający przez to zmniejszone pole przekroju poprzecznego może w pewnych warunkach przekroczyć granice naprężeń materiału szyny” – czytamy w ostrzeżeniu przesłanym do UOKiK.

Jak informuje producent, długotrwałe użytkowanie fotela w tej pozycji może doprowadzić do pęknięć górnej szyny przesuwu, co może skutkować nieoczekiwanym ruchem fotela w przypadku pęknięcia prowadnicy i spowodować, że mocowania pasa bezpieczeństwa w razie wypadku drogowego nie będą działać właściwie.

Na polskim rynku kampanią naprawczą objętych zostało 4058 pojazdów, których właściciele zostaną listownie wezwani do ASO Nissana, gdzie wymieniane będą szyny fotela kierowcy.

Nissan wykrył także wady w modelu ariya (FE0). W pojazdach wyprodukowanych w Japonii pomiędzy 20 kwietnia a 23 sierpnia 2022 r. może występować problem z oprogramowaniem, który może powodować okresowe wyłączanie się i włączanie ekranu zestawu wskaźników.

Wśród najnowszych modeli Nissana wadliwy okazał się także juke (F16). W 230 egzemplarzach zarejestrowanych w Polsce a wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii pomiędzy 16 czerwca a 14 grudnia 2022 r. wykryto usterkę modułu HEVC.

Dochodzi do niej podczas jednoczesnego naciśnięcia pedałów przyspieszenia i hamulca. Wówczas może dojść do zresetowania modułu HEVC. W konsekwencji silnik bezpośrednio po uruchomieniu może zgasnąć.

Naprawy w ASO Nissana będą polegały na aktualizacji oprogramowania modułu HEVC.

Kia – kampania naprawcza

Do autoryzowanych stacji naprawy muszą zgłosić się także właściciele aut z logo Kii. W tym przypadku wadliwe okazały się elektryczne modele niro i soul.

W pojazdach wyprodukowanych w Korei Południowej pomiędzy 18 czerwca a 9 września 2020 r. jednostka sterowania zasilaniem napędu elektrycznego (EPCU) mogła zostać niewystarczająco uszczelniona podczas produkcji. W konsekwencji płyn chłodzący może przedostać się do wnętrza EPCU, powodując nagłe zatrzymanie pracy silnika elektrycznego.

Do serwisu Kii będą musieli zgłosić się właściciele 40 aut zarejestrowanych w Polsce.

Mazda wzywa do serwisu

Naprawy czekają także właścicieli zarejestrowanych w Polsce mazd. W przypadku japońskiego producenta wadliwy okazał się model cx-60 (KH). W pojazdach wyprodukowanych w Japonii pomiędzy 2 czerwca a 31 grudnia 2022 r. wadliwe okazały się aluminiowe felgi.

Jak informują przedstawiciele Mazdy, w przypadku trzech modeli felg kołnierze mocujące mogą okazać się niewłaściwie wprasowane w punktach nakrętek piasty, co skutkuje ich brakiem lub nieprawidłowym osadzeniem, co z kolei może zwiększyć ryzyko wypadku.

Na polskim rynku kampania naprawcza dotyczy 456 aut.

Marki Tematy
Komentarze
Wysyp awarii samochodów. W Polsce wezwano do naprawy 9 tys. aut
Marcin Kaźmierczak
Podziel się