Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Wysyp awarii samochodów w Polsce. Kilkanaście tysięcy aut do naprawy

Wysyp awarii samochodów w Polsce. Kilkanaście tysięcy aut do naprawy

Ośmiu producentów wykryło usterki w kilkunastu modelach aut. Kampaniami naprawczymi zostało objętych blisko 17 tys. pojazdów. Wadliwe okazały się hamulce, poduszki powietrza, pasy i czujniki bezpieczeństwa, a także systemy wspomagające jazdę. W niektórych samochodach może również dojść do pożaru.

Wadliwe samochody do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłosiły Peugeot, Citroen, Toyota, Honda, Mercedes, Ford, Kia i Opel. Do autoryzowanych serwisów musi zgłosić się 16 805 właścicieli wadliwych aut.

Peugeot

Najwięcej pojazdów do UOKiK zgłosił Peugeot. Awarie wykryto w 6322 egzemplarzach modeli traveller i expert 4.

W ponad połowie aut (3299 egzemplarzy) może dojść do uszkodzenia przewodów paliwowych zamontowanych pod podwoziem. Właściciele wadliwych pojazdów otrzymają wezwania do autoryzowanych serwisów, gdzie zostaną zamontowane dodatkowe osłony na przewody, a w razie konieczności serwisanci wymienią same przewody.

W pozostałych zgłoszonych do UOKiK peugeotach wadliwe okazały się śruby mocujące pasy bezpieczeństwa, które mogły zostać niewłaściwie dokręcone, a także tylne przewody hamulcowe i zaciski tylnych hamulców, co z kolei może doprowadzić do wydłużenia drogi hamowania.

Citroen

Możliwość wystąpienia awarii w wyprodukowanych przez siebie samochodach wykrył także Citroen. Do usterek może dojść w 4292 egzemplarzach modeli spacetourer i jumpy iv. Uszkodzeniu mogą ulec tylnie zaciski hamulców, przewody hamulcowe, śruby mocujące pasy bezpieczeństwa. Nieprawidłowo funkcjonujące części zostaną sprawdzone i naprawione, a w razie konieczności także wymienione w ASO Citroena.

Toyota

Usterki wykryła także Toyota. Wadliwe okazały się starsze modele yaris, celica, rav4, starlet i tercel (paseo) wyprodukowane w Japonii pomiędzy 5 czerwca 1997 r. a 31 sierpnia 1999 r. Materiał pirotechniczny użyty w napełniaczach poduszki powietrznej kierowcy może z biegiem czasu pochłaniać wilgoć, co może doprowadzić do zbyt wolnego napełnienia poduszki w razie zderzenia, a nawet rozerwania obudowy napełniacza.

Możliwość wystąpienia usterki wykryto w 1833 pojazdach, których właściciele otrzymają wezwania do autoryzowanych stacji obsługi, gdzie napełniacze poduszek zostaną wymienione.

Toyota wykryła wady poduszek powietrznych także w nowszych modelach avensis i verso wyprodukowanych w Turcji i Wielkiej Brytanii pomiędzy 2010 a 2016 rokiem. To 294 samochody wyposażone w boczne poduszki powietrza umieszczone w przednich fotelach. Ze względu na nieprawidłowy proces wykrywania błędów podczas produkcji aktywatora w niektórych z nich proporcje składników materiału odpowiedzialnego za zapłon mogą być nieprawidłowe. Jeśli taka sytuacja wystąpi, boczna poduszka powietrza podczas zderzenia może nie zostać napełniona.

Wadliwe poduszki powietrzne zostaną bezpłatnie wymienione w ASO Toyoty.

Honda

Cztery modele do UOKiK zgłosiła Honda. Wady wykryto w modelach civic (rok modelowy 2015-2016), civic tourer (rok modelowy 2016-2017), cr-v (rok modelowy 2015-2018) i hr-v (rok modelowy 2016-2018), które zostały wyprodukowane w Wielkiej Brytanii i Meksyku.

W autach stwierdzono występujące w pewnych warunkach osadzanie się siarki wewnątrz katalizatora podczas powtarzającego się przyspieszania i hamowania silnikiem. Osadzanie się siarki może powodować obniżenie wydajności redukcji tlenków azotu, co z kolei wpłynie na przekraczanie dopuszczalnego poziomu emisji spalin. Problem dotyczy 2122 aut z silnikami diesla.

Bezpłatna naprawa odbędzie się w autoryzowanych serwisach Hondy.

Kia

Nieprawidłowe działanie kamery w modelach sorento wykryła Kia. Problem dotyczy aut wyprodukowanych w Korei Południowej. Z powodu błędu oprogramowania kamera wielofunkcyjna może nie komunikować określonych warunków jazdy. Błąd ten może z kolei spowodować, że system wspomagania unikania kolizji z przodu (FCA) nie zidentyfikuje pieszych przed pojazdem.

Na polskim rynku kampanią naprawczą zostało objętych 516 pojazdów.

Właściciele wadliwych samochodów zostaną wezwani do ASO, gdzie oprogramowanie kamery zostanie zaktualizowane.

Mercedes

Usterki w ponad 2000 samochodów wykrył Mercedes. To m.in. 682 egzemplarze vito wyposażone w dodatkowy akumulator pod fotelem pasażera. Urządzenia mogły być dostarczane bez pokrywy skrzyni fotela. Niezgodne z przepisami wykorzystywanie otwartej skrzyni fotela jako schowka może doprowadzić do zwarcia, jeśli przedmiot włożony do środka będzie przewodnikiem prądu, co z kolei może doprowadzić do pożaru.

Mercedes wykrył usterki także w modelach sprinter (typ 907/910). W pojazdach spoina spawalnicza na regulatorze wysokości fotela nie została wykonana zgodnie ze specyfikacją. W konsekwencji spaw może pęknąć i obniżyć fotel pasażera. W modelach sprinter (typ 910) może także dojść do pęknięcia resoru tylnej osi.
Wadliwe okazały się także modele osobowe (a-klasa, cla, b-klasa, glc i eqc). W razie wypadku i aktywacji poduszki powietrznej ta może oddzielić się od płyty podstawowej i wpaść z wysoką prędkością do wnętrza pojazdu.

Uszkodzone części zostaną wymienione w ASO Mercedesa. O konieczności zgłoszenia się do serwisu właściciele zostaną poinformowani listownie.

Ford

Amerykański koncern wykrył wady w modelach fiesta, focus i cmax z roku modelowego 2019. W fiestach wyprodukowanych w Kolonii i Niehl w Niemczech pomiędzy 15 maja a 17 czerwca 2019 r. problemem okazała się kolumna kierownicza, która mogła zostać zamontowana niezgodnie ze specyfikacją. Fakt ten może powodować grzechotanie, a nawet przerywane działanie wspomagania kierownicy, potencjalnie prowadząc do jego całkowitej utraty.

Z kolei w modelach focus i cmax wyprodukowanych w Saarlouis pomiędzy 7 maja a 11 czerwca 2019 r. może dochodzić do przerywania połączenia na stykach skrzynki PDB. Jak tłumaczy producent, wada może wpływać na nieprawidłowe działanie wiele układów pojazdu.

Opel

Do autoryzowanych stacji obsługi powinni zgłosić się także właściciele opli vivaro c i zafira life my 2020, które zostały wyprodukowane w Wielkiej Brytanii i Francji. Przewody paliwowe mogą się przecierać, czego konsekwencją mogą być wycieki paliwa. Na polskim rynku kampanią naprawczą zostało objętych 135 pojazdów.

O możliwości wystąpienia usterki właściciele wadliwych modeli zostaną poinformowani listami poleconymi.

Marki Tematy
Komentarze
Wysyp awarii samochodów w Polsce. Kilkanaście tysięcy aut do naprawy
Marcin Kaźmierczak
Podziel się