W 2021 r. na złom trafiło ponad 485 tys. samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce – więcej zarówno niż w 2020 r. jak i 2019 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Po raz pierwszy od kilku lat Polacy zezłomowali więcej osobówek niż kupili w salonach samochodowych.
W 2021 r. z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów z powodu demontażu wykreślono 485 515 aut osobowych – o 19 proc., a nominalnie o 80 tys. sztuk więcej niż przed rokiem oraz o ponad 3 proc. więcej niż przed wybuchem pandemii koronawirusa w 2019 r. Tym samym odwróciła się obserwowana w ostatnich dwóch latach tendencja spadkowa. Więcej zarejestrowanych w Polsce aut osobowych na złomowiska trafiło jedynie w 2018 r.
Liczba zezłomowanych aut osobowych w 2021 r. była jednocześnie o 8,7 proc. wyższa od liczby rejestracji nowych osobówek. W poprzednich latach liczba nowych aut, które rejestrowali polscy klienci indywidualni i działające w Polsce firmy była zwykle znacznie wyższa od liczby wyrejestrowanych pojazdów z powodu złomowania.
Z ewidencji wykreślano najczęściej auta wyprodukowane w trzech ostatnich latach XX w. – 1999 (72,9 tys.), 2000 (63,1 tys.) oraz 1998 (55,4 tys.), czyli samochody przeszło 20-letniej.
Demontaż aut osobowych w Polsce w 2021 r. – najpopularniejsze marki
Lp. | Marka | Liczba zdemontowanych pojazdów | Zmiana r/r [w proc.] |
1. | Opel | 74 143 | +14,9 |
2. | Volkswagen | 64 211 | +23,4 |
3. | Fiat | 52 526 | +9,3 |
4. | Renault | 48 465 | +24,1 |
5. | Ford | 43 780 | +20,9 |
6. | Audi | 21 519 | +36,3 |
7. | Daewoo | 21 369 | -4,8 |
8. | Peugeot | 21 001 | +33,8 |
9. | SEAT | 16 588 | +25,9 |
10. | Skoda | 15 545 | +30,2 |
Źródło: IBRM Samar
Tak jak przed rokiem najczęściej złomowano ople (74,1 tys.), volkswageny (64,2 tys.) oraz fiaty (52,5 tys.). Spośród nich najczęściej na złom trafiały astry, golfy i fiaty seicento, co, według analizy IBRM Samar, znajduje odzwierciedlenie w rankingach popularności marek i modeli w ostatnich latach XX w.
Z polskich ulic i parkingów zniknęło także 21,3 tys. popularnych na przełomie wieków aut wyprodukowanych przez koreańskie Deaewoo. To jedyna marka z czołowej dziesiątki , w przypadku której liczba zezłomowanych w 2021 r. egzemplarzy była niższa niż rok wcześniej.
Jak wynika z raportu IBRM Samar, wśród modeli wyrejestrowanych w ubiegłym rok z powodu demontażu, tylko co setne zarejestrowane było na firmę.