Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Większy ruch na złomowiskach niż w salonach. Te modele w 2021 r. złomowano najczęściej

Większy ruch na złomowiskach niż w salonach. Te modele w 2021 r. złomowano najczęściej

W 2021 r. na złom trafiło ponad 485 tys. samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce – więcej zarówno niż w 2020 r. jak i 2019 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Po raz pierwszy od kilku lat Polacy zezłomowali więcej osobówek niż kupili w salonach samochodowych.

W 2021 r. z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów z powodu demontażu wykreślono 485 515 aut osobowych – o 19 proc., a nominalnie o 80 tys. sztuk więcej niż przed rokiem oraz o ponad 3 proc. więcej niż przed wybuchem pandemii koronawirusa w 2019 r. Tym samym odwróciła się obserwowana w ostatnich dwóch latach tendencja spadkowa. Więcej zarejestrowanych w Polsce aut osobowych na złomowiska trafiło jedynie w 2018 r.

Liczba zezłomowanych aut osobowych w 2021 r. była jednocześnie o 8,7 proc. wyższa od liczby rejestracji nowych osobówek. W poprzednich latach liczba nowych aut, które rejestrowali polscy klienci indywidualni i działające w Polsce firmy była zwykle znacznie wyższa od liczby wyrejestrowanych pojazdów z powodu złomowania.

Z ewidencji wykreślano najczęściej auta wyprodukowane w trzech ostatnich latach XX w. – 1999 (72,9 tys.), 2000 (63,1 tys.) oraz 1998 (55,4 tys.), czyli samochody przeszło 20-letniej.

Demontaż aut osobowych w Polsce w 2021 r. – najpopularniejsze marki

Lp. Marka Liczba zdemontowanych pojazdów Zmiana r/r [w proc.]
1. Opel 74 143 +14,9
2. Volkswagen 64 211 +23,4
3. Fiat 52 526 +9,3
4. Renault 48 465 +24,1
5. Ford 43 780 +20,9
6. Audi 21 519 +36,3
7. Daewoo 21 369 -4,8
8. Peugeot 21 001 +33,8
9. SEAT 16 588 +25,9
10. Skoda 15 545 +30,2

Źródło: IBRM Samar

Tak jak przed rokiem najczęściej złomowano ople (74,1 tys.), volkswageny (64,2 tys.) oraz fiaty (52,5 tys.). Spośród nich najczęściej na złom trafiały astry, golfy i fiaty seicento, co, według analizy IBRM Samar, znajduje odzwierciedlenie w rankingach popularności marek i modeli w ostatnich latach XX w.

Z polskich ulic i parkingów zniknęło także 21,3 tys. popularnych na przełomie wieków aut wyprodukowanych przez koreańskie Deaewoo. To jedyna marka z czołowej dziesiątki , w przypadku której liczba zezłomowanych w 2021 r. egzemplarzy była niższa niż rok wcześniej.

Jak wynika z raportu IBRM Samar, wśród modeli wyrejestrowanych w ubiegłym rok z powodu demontażu, tylko co setne zarejestrowane było na firmę.

Tematy
Komentarze
Większy ruch na złomowiskach niż w salonach. Te modele w 2021 r. złomowano najczęściej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się