Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Volkswagen pozwany przez 100 tys. właścicieli diesli

Volkswagen pozwany przez 100 tys. właścicieli diesli

(fot. REUTERS/Julien Stratenschulte/Pool/FORUM)

Kolejny pozew zbiorowy przeciwko Volkswagenowi ws. afery Dieselgate. Tym razem 100 tys. właścicieli aut z Wielkiej Brytanii zarzuca Volkswagenowi wprowadzenie w błąd ws. emisji spalin – informuje agencja Bloomberga.

Zdaniem pozywających, koncern miał ich wprowadzić w błąd w sprawie zgodności kupowanych pojazdów z europejskimi normami emisji spalin. Pozew trafił w poniedziałek do londyńskiego sądu.

Zdaniem Toma De La Mare, adwokata autorów pozwu zbiorowego, oprogramowanie stosowane przez VW wymuszało na samochodach z silnikami diesla poświęcania zużycia paliwa, właściwości jezdnych i hałasu silnika, aby emisja spalin mieściła się w normach.

Jak informuje Bloomberg, prawnicy pozywających klientów Volkswagena będą musieli przekonać sędziów do słuszności wcześniejszych orzeczeń, według których oprogramowanie koncernu było niezgodne z europejskim prawem i fałszowało wyniki testów spalania. Wówczas sąd będzie mógł orzec, czy osoby, które kupiły samochody produkowane przez Volkswagena, poniosły straty.

Jak jednak twierdzi, cytowany przez agencję Bloomberga, rzecznik Volkswagena, klienci nie ponieśli żadnych strat, a prawo zabrania jedynie zmniejszania skuteczności systemów kontroli zanieczyszczeń. Jego zdaniem, oprogramowanie montowane w autach z silnikami diesla, w specyficznych warunkach wręcz zwiększało ich skuteczność.

Pierwszy proces zbiorowy ws. Dieselgate

To nie pierwszy pozew zbiorowy przeciwko Volkswagenowi. Pod koniec września w Brunszwiku rozpoczął się bezprecedensowy proces po pozwie prawie pół miliona właścicieli aut wyprodukowanych przez koncern z Wolfsburga.

Około 470 tys. osób uważa, że poniosły straty w związku ze skandalem z 2015 roku, kiedy okazało się w autach koncernu Volkswagen (a więc oprócz Volkswagenów także w Audi, Seatach i Skodach) instalowano oprogramowanie, które fałszowało wyniki badań emisji spalin. W efekcie ujawnienia tej informacji dotknięte samochody straciły na wartości.

Afera Dieselgate

W 2015 roku zostały wykryte oszustwa dokonywane na masową skalę przez niemieckie koncerny, które fałszowały odczyty emisji spalin w samochodach z silnikiem Diesla. Sam Volkswagen zapłacił od tamtej pory 30 mld euro kar.

Tematy
Komentarze
Volkswagen pozwany przez 100 tys. właścicieli diesli
Marcin Kaźmierczak
Podziel się