Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Używanych hybryd w Polsce jak na lekarstwo

Używanych hybryd w Polsce jak na lekarstwo

The Toyota Auris Hybrid is seen during a presentation at the 88th International Motor Show at Palexpo in Geneva, Switzerland, March 6, 2018., Image: 443231329, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Forum, Reuters

Zaledwie jedno na sto wystawianych na sprzedaż w internecie aut ma napęd hybrydowy. Czy w Polsce faktycznie nie ma mody na używane hybrydy? Sprawdziliśmy to przeglądając oferty czterech największych polskich serwisów ogłoszeniowych.

Spośród 619 426 ogłoszeń sprzedaży aut zamieszczonych w czterech największych polskich serwisach ogłoszeniowych (stan na 5 lipca) – otomoto.pl, olx.pl, allegro i gumtree – 5101 dotyczyło aut z napędem hybrydowym.

Jak hybryda to z salonu

Jak zauważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, niewielka liczba ofert sprzedaży aut hybrydowych wynika przede wszystkim z ogólnej liczby aut z tym napędem na polskich drogach.

– Znacznie mniejsza liczba ofert sprzedaży używanych samochodów hybrydowych wynika z mniejszej liczby tego typu aut w parku samochodowym w Polsce. Choć sprzedaż hybryd i aut z alternatywnymi źródłami napędu rośnie, to w 2018 roku hybrydy stanowiły jedynie 4,3 proc. rynku – mówi Jakub Faryś. – Ci, którzy decydują się na zakup auta hybrydowego, kupują je przede wszystkim w salonach, rzadziej na rynku wtórnym. Zmiana nawyków osób kupujących auta używane trwa znacznie dłużej niż dzieje się to w przypadku nabywców na rynku pierwotnym – zauważa Faryś.

Moda na używane hybrydy jeszcze nadejdzie

Odsetek aut hybrydowych na rynku wtórnym, w oparciu o dane z internetowych portali ogłoszeniowych, jest jednak znacznie niższy i wynosi zaledwie 0,8 proc. W kręgu marzeń wciąż pozostaje starsze auto sprowadzone z zagranicy – zwykle z napędem diesla.

Auta z napędem hybrydowym są trudno dostępne na rynku wtórnym, ponieważ nie cieszą się popularnością wśród sprowadzających pojazdy z zagranicy. W ubiegłym roku ponad połowę stanowiły samochody starsze niż 10-letnie.

– Zmianę mogą przynieść nowe wymogi emisyjne nakładane na koncerny przez unijne prawo i groźba drastycznych kar za niespełnienie celu emisyjnego. W związku z tym producenci coraz chętniej wprowadzają do oferty auta z napędami alternatywnymi i ten trend będzie w kolejnych latach narastał – prognozuje Jakub Faryś. – Klienci w takich krajach jak Norwegia czy Holandia już teraz w znacznej mierze stawiają na auta inne niż benzynowe i z silnikami diesla – przede wszystkim elektryczne i hybrydowe. Zapewne wzrost ich sprzedaży w innych państwach sprawi, że pojazdy z alternatywnymi napędami, głównie hybrydy i hybrydy plug-in – staną się także popularniejsze na rynku wtórnym w Polsce – dodaje.

Toyota auris przed priusem

Hybrydy, jak na razie, nie cieszą się popularnością także w serwisie poświęconym motoryzacji – otomoto.pl. Spośród 236 186 ogłoszeń, tylko 2123 dotyczyły aut hybrydowych. Ponad połowa z nich – 0,9 proc (nominalnie 1214) stanowiły toyoty. Co ciekawe, najpopularniejszym modelem nie był wcale sztandarowy hybrydowy produkt toyoty – prius, a wyposażony w ten napęd auris – 355 ogłoszeń.
Najwięcej ogłoszeń dotyczyło aut hybrydowych z rocznika 2018 – 548. Aż 70 proc. samochodów (1485) miało maksymalnie cztery lata. Im starsze roczniki, tym ogłoszeń jest mniej.

Ogłoszenia sprzedaży używanych samochodów hybrydowych w porównaniu z innymi rodzajami napędów

Serwis ogłoszeniowy Liczba wszystkich ogłoszeń Liczba ogłoszeń sprzedaży aut benzynowych Liczba ogłoszeń sprzedaży diesli Liczba ogłoszeń sprzedaży aut hybrydowych
Otomoto 236 186 104 643 117 904 2123
OLX 346 191 152 668 170 163 2502
Allegro 30 216 12 769 15 450 1475

Źródło: Bankier.pl na podstawie informacji z serwisów ogłoszeniowych (stan na 5 lipca 2019 r.)

Nawet milion kilometrów

Połowa hybryd z ogłoszeń na otomoto.pl to pojazdy z przebiegiem mniejszym niż 40 tys. km. Wśród ogłoszeń znaleźć można jednak auta o znacznie wyższym przebiegu, w tym toyotę prius 3 z 1,6 mln km na liczniku.

Najwięcej ogłoszeń sprzedaży hybryd – 41,3 proc. – opiewa na kwotę od 50 do 100 tys. zł. Hybrydę na rynku wtórnym można jednak kupić już za niecałe 10 tys. zł. Nie brakuje jednak modeli niemal stukrotnie droższych. Ponad 800 tys. zł trzeba wydać na rynku wtórnym m.in. za roczne porsche panamera.

Marki Tematy
Komentarze
Używanych hybryd w Polsce jak na lekarstwo
Marcin Kaźmierczak
Podziel się