Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Trzecie życie passata w Ukrainie

Trzecie życie passata w Ukrainie

W pierwszym półroczu 2022 r. do Ukrainy sprowadzono ponad 278 tys. używanych samochodów – o 36 proc. więcej niż rok wcześniej. Za naszą wschodnią granicę najczęściej trafiały volkswageny passaty, golfy oraz skody octavie – to najpopularniejsze używane auta sprowadzane do Ukrainy – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dla sporej części aut to nie tylko drugie, a nawet trzecie życie, ponieważ do Ukrainy trafiły przez Polskę.

Brak cła pomógł uzupełnić braki

Na tak znaczący wzrost importu używanych aut do Ukrainy wpływ, oprócz wywołanego wojną niedoboru aut, miało przede wszystkim zniesienie cła na początku kwietnia, które zostało przywrócone 30 czerwca 2022 r. Spośród 278 tys. aut sprowadzonych do Ukrainy w I poł. 2022 r. ponad 204 tys. trafiły tam w drugim kwartale 2022 r.

Ukraińcy najczęściej rejestrowali używane volkswageny passaty, golfy i skody octavie. W pierwszej dziesiątce rankingu popularności używanych aut z zagranicy znalazło się miejsce także dla renault megane, scenic, forda focusa, volkswagena tourana, opla zafiry, opla astry oraz audi a4.

Import aut do ukraińskich i polskich komisów łączy jedynie wysoka popularność volkswagena golfa. Królujące w polskich komisach ople astry i audi a4 w Ukrainie były statystycznie dopiero dziewiątym i dziesiątym wyborem.

Z Polski passaty, z Niemiec golfy

W pierwszym półroczu 2022 r. najwięcej aut (118,7 tys. i 42,6 proc. udziałów w rynku) stanowiły samochody sprowadzone do Ukrainy bezpośrednio z Niemiec. Wśród nich królowały jednak nie passaty a golfy. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. do  Ukrainy trafiło 5867 używanych golfów z Niemiec, a średnio płacono za nie 1895 dol. amerykańskich (ok. 8950 zł wg kursu z 14.09.2022 r.). Próg 2,5 tys. egzemplarzy przekroczyły także volkswageny passaty i skody octavie.

Wspomniane wyżej modele: passat, golf i octavia cieszyły się również największą popularnością wśród dealerów sprowadzających do Ukrainy używane auta z Polski. Z tą jednak różnicą, że częściej polsko-ukraińskie przejścia graniczne przekraczały passaty, a nie golfy.

Auta z Niemiec droższe, bo nowsze

Biorąc pod uwagę wszystkie sprowadzone do Ukrainy używane samochody, średnia kwota płacona za nie była wyższa niż w przypadku pojazdów sprowadzanych z Polski. Było to średnio 3,5 tys. dolarów (ok. 16,6 rys. zł wg kursu z 14.09.2022) – blisko o 1 tys. dolarów więcej niż płacono przeciętnie za samochody używane z Polski.

– Wyższy średni koszt samochodów używanych z Niemiec można wytłumaczyć tym, że sprowadzanie stamtąd do Ukrainy zbyt tanich samochodów jest po prostu ekonomicznie nieopłacalne. Dlatego też bardziej opłaca się sprowadzać z Polski auta z niższej kategorii cenowej, a z Niemiec – auta o wartości wyższej – czytamy w raporcie IBRM Samar.

W czołowej piętnastce znalazło się także miejsce dla kilku modeli z segmentu premium. Do Ukrainy z Niemiec w analizowanym okresie trafiło 1480 mercedesów klasy e oraz niespełna 1 tys. bmw serii 5.

Marki Tematy
Komentarze
Trzecie życie passata w Ukrainie
Marcin Kaźmierczak
Podziel się