Wśród modeli, których właściciele będą musieli odwiedzić serwisy, znalazł się m.in. najpopularniejsza w poprzednich latach wśród polskich klientów indywidualnych toyota yaris.
Kampania naprawcza Toyoty
We wspomnianych yarisach wadliwy okazał się układ hybrydowy. Jak informuje producent, w modelach hybrydowych yaris HEV, podczas gwałtownego przyspieszania istnieje możliwość, że w tłumiku drgań przekładni hybrydowej wystąpi tymczasowy poślizg. Ze względu na nieprawidłowe oprogramowanie sterownika, taka sytuacja może sprawić, że układ napędowy nie przełączy się w tryb awaryjny, choć problem zostanie zasygnalizowany włączeniem lampek kontrolnych. Jeśli opisane warunki zostaną wywołane, nastąpi wyłączenia układu hybrydowego.
Problem dotyczy 1057 modeli zarejestrowanych w Polsce, które zostały wyprodukowane we Francji pomiędzy 23 lipca a 6 listopada 2021 r.
Do serwisów będą musieli zgłosić się także właściciele toyot aygo x i bz4x, które wyprodukowano w Czechach i Japonii pomiędzy 7 marca a 15 czerwca 2022 r.
W ich przypadku wadliwe okazały się kurtyny powietrzne (CSA) umieszczone wzdłuż relingów dachowych ciągnących się od przodu do tyłu przestrzeni pasażerskiej po obu stronach pojazdu.
– Każda z kurtyn posiada specjalny pasek, który znajduje się w przednim słupku pod plastikową osłoną i zapewnia prawidłowy przebieg napełnienia kurtyn w przedniej części przedziału pasażerskiego. Istnieje ryzyko, że paski te mogły zostać poprowadzone nieprawidłowo. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, w momencie gdy kurtyny powietrzne powinny zostać napełnione, ww. paski mogą nie zapewnić prawidłowego przebiegu procesu. Dodatkowo napełnienie kurtyn w takich warunkach może sprawić, że plastikowe osłony zostaną odchylone od przednich słupków na odległość większą, niż założono, co powoduje niezgodność z określonymi wymogami bezpieczeństwa. W tych warunkach może wzrosnąć ryzyko zranienia osób znajdujących się w pojeździe w czasie wypadku – czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Alfa Romeo – kampania naprawcza
Wśród najnowszych modeli, wady wykryto także w produkowanych od 2022 r. alfach romeo tonale. Jak informuje UOKiK, auta mogły zostać wyposażone w moduł układu hamulcowego, który zawiera elektroniczny błąd. Ten z kolei może powodować, że tylne światła hamowania pozostaną włączone podczas automatycznego trybu tempomatu (ACC), nawet jeśli pojazd nie zwalnia ani nie hamuje.
Kampania naprawcza objęła 206 aut zarejestrowanych w Polsce.
Mercedes wzywa do serwisów
Wady w wyprodukowanych przez siebie autach wykrył także Mercedes. Mowa o modelach: klasa e, klasa e (coupe/cabriolet), cls, amg gt 4-door coupe.
W pojazdach z napędem na wszystkie koła, które wyprodukowano pomiędzy 16 listopada 2015 r. a 20 kwietnia 2022 r., wiązka przewodów skrzyni biegów może nie odpowiadać specyfikacji. Jak informuje producent, w rezultacie naprężenia mechaniczne na uszczelce pojedynczych przewodów złącza mogą prowadzić do oderwania się uszczelki. Jeśli do złącza przedostanie się woda, może dojść do zwarcia a w ekstremalnym przypadku także do pożaru.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych zostało łącznie 1545 pojazdów.