Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Tesla po raz pierwszy najpopularniejszym autem w Europie. Wygrywa na kryzysie

Tesla po raz pierwszy najpopularniejszym autem w Europie. Wygrywa na kryzysie

REUTERS/Jason Reed/File photo/FORUM

We wrześniu Europejczycy najczęściej sięgali po teslę model 3. To pierwszy przypadek, gdy najpopularniejszym autem został „elektryk” i jednocześnie auto zza Oceanu. Europejski ranking popularności wywrócił do góry nogami kryzys na rynku półprzewodników i znacznie wydłużone oczekiwanie na najpopularniejsze dotąd modele.

Po model 3 produkowany przez Teslę we wrześniu sięgnęło 24,5 tys. Europejczyków, co było o 58 proc. lepszym wynikiem od osiągniętego przez ten model rok temu. Tesla skorzystała na zawirowaniach, które dotknęły rynek sprzedaży nowych aut. Brak półprzewodników i wstrzymywanie produkcji sprawiło, że większość najpopularniejszych dotąd marek wciąż notuje znaczące spadki sprzedaży w relacji rocznej.

Rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie – wrzesień 2021 r.

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy Zmiana r/r [w proc.]
1. tesla model 3 24 591 +58
2. renault clio 18 264 -23
3. dacia sandero 17 988 -9
4. volkswagen golf 17 507 -39
5. fiat/abarth 500 16 349 -3
6. opel/vauxhall corsa 15 502 -41
7. peugeot 2008 14 931 -16
8. hyundai tucson 14 088 +40
9. peugeot 208 13 895 -31
10. renault captur 13 715 -36

Źródło: JATO Dynamics

Sprzedaż drugiego we wrześniowym zestawieniu renault clio (18,3 tys. szt.) spadła w ciągu roku o 23 proc., a trzeciej na wrześniowej liście dacii sandero (18 tys. szt.) o 9 proc. Z czołowej dziesiątki największy spadek rejestracji nowych aut zanotował opel corsa (-41 proc. r/r), volkswagen golf (-39 proc. r/r), renault captur (-36 proc. r/r) oraz peugeot 208 (-31 proc. r/r).

Oprócz tesli 3 wrzesień na plusie zakończył jedynie hyundai tucson (14,1 tys. szt. i +40 proc. r/r).

Spośród europejskiej czołowej dziesiątki w polskim TOP10 września znalazło się jedynie renault clio (8 miejsce) oraz hyundai tucson (5 miejsce).

„Elektryki” dogoniły diesle

Tesla we wrześniu królowała także w rankingu sprzedaży aut elektrycznych. Za wspomnianym już modelem 3 uplasował się elektryczny SUV – model y (8,9 tys. szt.), a podium uzupełnił volkswagen golf id.3 (8,3 tys. szt.). Próg 5 tys. zarejestrowanych nowych egzemplarzy przekroczyło także renault zoe (6,6 tys. szt.), skoda enyaq (5,9 tys. szt.) oraz kia niro (5,5 tys. szt.). Cały segment „elektryków” mógł pochwalić się 23-procentowym udziałem w rynku sprzedaży nowych aut.

Zmniejszają się także dysproporcje między sprzedażą aut w pełni elektrycznych a rejestracjami diesli. Jak zauważa „Auto Świat”, o ile przed pandemią na każdego sprzedanego „elektryka” przypadało 10 aut z silnikiem Diesla, o tyle we wrześniu stosunek ten był blisko bliski 1 do 1.

Wrzesień jak cały ubiegły rok

Choć Tesla notuje najlepszy rok także na polskim rynku a względem ubiegłego roku sprzedaż amerykańskich „elektryków” nad Wisłą jest o 371 proc. wyższa, to nominalnie wyniki wciąż nie przekroczyły tysiąca egzemplarzy.

We wrześniu w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 161 nowych aut wyprodukowanych przez Teslę, więcej niż w całym 2020 r. Był to drugi najlepszy wynik w historii. Więcej tesli w Polsce pojawiło się jedynie w marcu (223 szt.). W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. na polskich drogach przybyły 622 amerykańskie „elektryki”. Oznacza to, że udziały Tesli w polskim rynku nowych aut wciąż nie przekroczyły 0,2 proc.

Marki Tematy
Komentarze
Tesla po raz pierwszy najpopularniejszym autem w Europie. Wygrywa na kryzysie
Marcin Kaźmierczak
Podziel się