Październik okazał się drugim miesiącem tego roku, w którym sprzedaż nowych aut osobowych i dostawczych przekroczyła w Polsce 45 tys. I choć tegoroczny wynik był znacznie gorszy niż w rekordowym październiku 2019 r., spadek sprzedaży oznaczał powrót do wyników osiąganych przez branżę w przed dwoma i trzema laty.
W październiku w wydziałach komunikacji polskich urzędów zarejestrowano 45 504 samochody osobowe i dostawcze o masie do 3,5 ton., co było wynikiem o 5,3 proc. wyższym od wrześniowego i jednocześnie o 13,7 proc. niższym od zanotowanego przed rokiem. Październik pod względem liczby rejestracji okazał się jednak drugim najlepszym miesiącem tego roku.
Biorąc pod uwagę wyłącznie samochody osobowe, wyniki były nieco gorsze. Do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zgłoszono w październiku 40 064 nowe osobówki (+5,0 proc. m/m i -14,6 proc. r/r). Od początku roku do końca października na polskich drogach przybyło, z kolei, 335 165 nowych aut osobowych (-26,8 proc. r/r), a łącznie z dostawczymi 380 965 pojazdów (-26 proc. r/r).
Co dziesiąty kupujący z zagranicy
Zdaniem ekspertów Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, obostrzenia związane z pandemią Covid-19, które zostały wprowadzone w drugiej połowie października mogły mieć jedynie niewielki wpływ na wyniki ostatniej dekady miesiąca.
– Część potencjalnych klientów mogła mieć obawy o kolejne wprowadzenie lockdownu a w konsekwencji problemy finansowe, w związku z czym mogła odłożyć decyzję o zakupie perturbacje finansowe – czytamy w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Jak z kolei zauważają eksperci Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, co dziesiąte nowe auto zarejestrowane w Polsce w październiku (4628 egzemplarzy – 11,6 proc.), zostało najprawdopodobniej wywiezione z kraju zaraz po rejestracji.
Toyota, Skoda i długo nic
Październik był kolejnym miesiącem z rzędu, w którym najwięcej nowych aut w Polsce sprzedała Toyota (5998 egzemplarzy), co było wynikiem o 0,9 proc. gorszym w relacji do września. W pogoni za japońskim liderem nie ustaje czeska Skoda. W październiku w polskich urzędach zarejestrowano 5767 egzemplarzy tej marki (+10,5 proc. m/m). Trzeci w październiku był Volkswagen (3782 egzemplarzy i +22,5 proc. m/m). Na czwarte miejsce wskoczyła Kia (2099 egzemplarzy i +12,8 proc. m/m).
Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – październik 2020
Lp. | Model | Październik 20’ | Wrzesień 20’ | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota yaris | 794 | 677 | +17,3 |
2. | dacia duster | 577 | 331 | +74,3 |
3. | toyota rav4 | 363 | 216 | +68,1 |
4. | hyundai tucson | 312 | 262 | +19,1 |
5. | skoda octavia | 298 | 318 | -6,3 |
6. | fiat tipo | 292 | 258 | +13,2 |
7. | skoda fabia | 291 | 223 | +30,5 |
8. | dacia sandero | 267 | 121 | +120,7 |
9. | volkswagen t-roc | 265 | 49 | +440,8 |
10. | skoda kamiq | 235 | 210 | +11,9 |
11. | volkswagen golf | 219 | 160 | +36,9 |
12. | skoda karoq | 212 | 108 | +96,3 |
13. | volkswagen tiguan | 210 | 108 | +0,5 |
14. | toyota aygo | 204 | 237 | -13,9 |
15. | suzuki vitara | 191 | 162 | +17,9 |
16. | toyota c-hr | 184 | 193 | -4,7 |
17. | toyota corolla | 170 | 161 | +5,6 |
18. | hyundai i20 | 153 | 185 | -17,3 |
19. | kia sportage | 144 | 202 | -28,7 |
20. | volkswagen t-cross | 143 | 67 | +113,4 |
1-20. | – | 5524 | 4349 | +27,0 |
Pozostałe | – | 4762 | 4572 | +4,2 |
Suma | – | 10 286 | 8921 | +15,3 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Największy wzrost sprzedaży w relacji miesięcznej spośród czołowych dwudziestu producentów zanotowała Dacia (1935 egzemplarzy i +47,7 proc. m/m). Kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży względem września osiągnęło również Audi (1865 egzemplarzy i +40,6 proc. m/m).
W porównaniu z wrześniowymi danymi najdotkliwszy spadek sprzedaży odnotowano w przypadku Opla (1114 egzemplarzy i -29,5 proc. m/m) oraz Nissana (607 egzemplarzy i -27,9 proc. m/m).
W relacji rocznej październikowe wyniki sprzedażowe były gorsze w przypadku większości producentów. Najmocniej ta tendencja uwidoczniła się w przypadku Opla (-49,8 proc. r/r), Hondy (385 egzemplarzy i 34,3 proc. r/r) oraz Citroena (674 egzemplarze i -31,4 proc. r/r). Znaczący wzrost sprzedaży w relacji do października 2019 r. osiągnęło Audi (+85,9 proc. r/r) oraz Suzuki (726 egzemplarzy i +43,8 proc. r/r).
Wśród producentów plasujących się w czołowej dziesiątce lepsze wyniki sprzedażowe niż przed rokiem osiągnęła jedynie Dacia (+3,3 proc. r/r) oraz Toyota (+2,1 proc. r/r).
Żaden model nie osiągnie 20 tysięcy?
Najpopularniejszym modelem pozostaje skoda octavia, która jako jedyna przekroczyła w październiku próg 2 tys. zarejestrowanych egzemplarzy (2057). Drugie miejsce tym razem zajęła toyota yaris (1623 egzemplarze) a trzecie toyota corolla (1374 egzemplarze). Do czołówki, na czwartą pozycję wskoczył najpopularniejszy SUV – toyota rav4 (1167 egzemplarzy).
Biorąc pod uwagę pierwsze dziesięć miesięcy roku, w Polsce zarejestrowano 7266 egzemplarzy (+33,5 proc. r/r) toyoty rav4, co daje jej szóste miejsce. Oczko niżej plasuje się inny z SUV-ów produkowanych przez Toyotę – c-hr (6787 egzemplarzy).
Najpopularniejszym modelem wśród nowych aut rejestrowanych w Polsce w 2020 r. pozostaje skoda octavia (15 079 egzemplarzy i -11,3 proc. r/r), która w październiku powiększyła przewagę nad drugą toyotą corollą do ponad 1 tys. sztuk. Przekroczenie 20 tys. sprzedanych egzemplarzy na koniec roku w przypadku skody octavii będzie jednak trudne do osiągnięcia. W przypadku pozostałych modeli – praktycznie niemożliwe.
SUV-y coraz popularniejsze, ale rządzi yaris
Wśród polskich klientów indywidualnych w dalszym ciągu trwa moda na toyotę yaris. W październiku zarejestrowali oni 794 egzemplarze tego modelu (+17,3 proc. m/m). Na kolejnych trzech miejscach uplasowały się SUV-y: dacia duster (577 egzemplarzy i +74,3 proc. m/m), toyota rav4 (363 egzemplarze i +68,1 proc. m/m) oraz hyundai tucson (312 egzemplarzy i +19,1 proc. r/r), które zepchnęły z podium skodę octavię (298 egzemplarzy i -6,3 proc. m/m).
Coraz niższą pozycję na liście życzeń klientów indywidualnych zajmuje toyota corolla. W październiku ten model zarejestrowało 170 osób. I choć był to wynik o 5,6 proc. lepszy od wrześniowego, corolla spadła na 17. miejsce wśród najpopularniejszych modeli.
Największy wzrost sprzedaży w relacji miesięcznej odnotowały w październiku dwa duże modele produkowane przez Volkswagenwa: t-roc (265 egzemplarzy i +440,8 proc. m/m) oraz t-cross (143 egzemplarze i +113,4 proc. m/m) oraz dacia sandero (267 egzemplarzy i +120,7 proc. m/m).
Wspomniana już toyota yaris pewnie zmierza po tytuł najpopularniejszego modelu 2020 r. wśród klientów indywidualnych w Polsce. Od początku roku do końca października w wydziałach komunikacji zarejestrowano 6523 nowe egzemplarze yarisa – o 20,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To jednocześnie o ponad 60 proc. (nominalnie o 2466 sztuk) więcej od drugiej w rankingu dacii duster (4057 egzemplarzy), która w tym roku sprzedaje się o 50 proc. gorzej. Podium uzupełnia toyota corolla (2771 egzemplarzy), która wyprzedza dwie skody: fabię (2771 egzemplarzy) i octavię (2655 egzemplarzy).
Octavia prowadzi i powiększa przewagę tuż przed metą
Odwrotnie niż w przypadku klientów indywidualnych, wśród firm największą popularnością w październiku cieszyły się auta produkowane przez Skodę (4455 egzemplarzy), która posiadała 14,2 proc. udziałów w tym segmencie. Toyota w tym czasie sprzedała 4184 auta, a Volkswagen 2819 egzemplarzy. Wyraźny skok popularności wśród firm zanotowało Audi, które uplasowało z 14. lokaty zajmowanej we wrześniu przesunęło się na piątą pozycję (1636 egzemplarzy i +36,5 proc. m/m).
Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – październik 2020
Lp. | Model | Październik’ | Wrzesień 20’ | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | skoda octavia | 1759 | 1811 | -2,9 |
2. | toyota corolla | 1204 | 1728 | -30,3 |
3. | skoda fabia | 834 | 785 | +6,2 |
4. | toyota yaris | 829 | 686 | +20,8 |
5. | toyota rav4 | 804 | 418 | +92,3 |
6. | skoda superb | 637 | 510 | +24,9 |
7. | volkswagen golf | 619 | 574 | +7,8 |
8. | toyota c-hr | 559 | 705 | -20,7 |
9. | dacia duster | 550 | 442 | +24,4 |
10. | fiat tipo | 545 | 444 | +22,7 |
11. | volkswagen passat | 529 | 467 | +13,3 |
12. | kia cee’d | 472 | 273 | +72,9 |
13. | renault clio | 466 | 660 | -29,4 |
14. | ford focus | 450 | 718 | -37,3 |
15. | audi q5 | 398 | 158 | +151,9 |
16. | hyundai tucson | 393 | 333 | +18,0 |
17. | volkswagen tiguan | 389 | 494 | -21,3 |
18. | hyundai i30 | 351 | 369 | -4,9 |
19. | volvo xc60 | 337 | 381 | -11,5 |
20. | skoda kodiaq | 334 | 302 | +10,6 |
1-20. | – | 12 459 | 12 258 | +1,6 |
Pozostałe | – | 17 319 | 16 968 | +2,1 |
Suma | – | 29 778 | 29 226 | +1,9 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Identycznie przedstawia się czołowa trójka, jeśli weźmiemy pod uwagę auta osobowe sprzedane od początku roku. Zdecydowanym liderem pozostaje Skoda (34 622 egzemplarze), która wyprzedza Toyotę (30 833 egzemplarze) oraz Volkswagena (22 232 egzemplarze).
Zarówno w październiku jak i pierwszych dziesięciu miesiącach 2020 r. najpopularniejszym modelem rejestrowanym na REGON została skoda octavia (1759 egzemplarzy w październiku), która powiększyła wypracowaną w poprzednich miesiącach przewagę nad toyotą corollą (1204 egzemplarze w październiku). Pozostałe modele znalazły w październiku poniżej 1 tys. nabywców wśród firm.
Największy wzrost liczby sprzedanych egzemplarzy względem września przypadł w udziale audi q5 (398 egzemplarzy i +151,9 proc. m/m). Blisko dwukrotnie lepszy wynik niż we wrześniu osiągnęła, z kolei, toyota rav4 (804 egzemplarze i +92,3 proc. m/m).
Na drugim biegunie znalazło się pięć modeli, które odnotowały ponad 20-procentowe spadki sprzedaży w relacji miesięcznej: ford focus (450 egzemplarzy i -37,3 proc. m/m), toyota corolla (1204 egzemplarze i -30,3 proc. m/m), renault clio (466 egzemplarzy i -29,4 proc. m/m), volkswagen tiguan (389 egzemplarzy i -21,3 proc. m/m) oraz toyota c-hr (559 egzemplarzy i -20,7 proc. m/m).