Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż nowych aut w Europie dołuje jeszcze mocniej niż w Polsce

Sprzedaż nowych aut w Europie dołuje jeszcze mocniej niż w Polsce

W kwietniu w państwach należących do Unii Europejskiej zarejestrowano jedynie 684 tys. nowych aut – o ponad 20 proc. mniej niż przed rokiem – wynika z danych stowarzyszenia ACEA. To znacznie mocniejszy spadek niż w Polsce. Kiepska sytuacja panuje zwłaszcza na największych europejskich rynkach, w szczególności we Włoszech.

Za branżą motoryzacyjną w Unii Europejskiej, wyłączając pełen zawirowań 2020 r., najgorszy kwiecień od ponad dekady. Nieco ponad 684 tys. nowych aut, które zarejestrowano w kwietniu, oznaczało spadek o 20,6 proc. w relacji rocznej. Najgorzej sytuacja wyglądała na Litwie (-34,9 proc. r/r), a spośród największych rynków – we Włoszech (-33 proc. r/r), gdzie nominalnie przybyło o 48 tys. mniej nowych aut niż w kwietniu 2021 r.


W nieco mniejszym stopniu (-18 proc. r/r) spada sprzedaż nowych aut w Stanach Zjednoczonych. W Chinach kwiecień przyniósł z kolei 48-procentową obniżkę rejestracji nowych aut w ujęciu rocznym.

W Polsce w kwietniu liczba rejestracji nowych aut obniżyła się w ujęciu rocznym o 13,1 proc. Zanosi się na to, że również w maju sytuacja na polskim rynku będzie nieco lepsza niż w całej Unii Europejskiej. Jak bowiem wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w maju 2022 r. nad Wisłą zarejestrowano niespełna 36 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,1 proc. mniej niż rok wcześniej.

Biorąc pod uwagę pierwsze cztery miesiące 2022 r., w państwach należących do UE zarejestrowano ok. 2,9 mln nowych samochodów osobowych – o 14,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. W Polsce w tym czasie spadek liczby rejestracji wyniósł 13,3 proc.

Azja broni się lepiej od Europy

Spośród dziesięciu najpopularniejszych marek, najmocniej – o 36 proc. r/r obniżyła się sprzedaż peugeotów (39,8 tys. sztuk w kwietniu 2022 r.). O więcej niż 30 proc. względem kwietnia 2021 r. spadła także sprzedaż aut produkowanych przez Renault (36,2 tys. i -30,1 proc. r/r) oraz najpopularniejszych w UE volkswagenów (71,7 tys. sztuk i -30,4 proc. r/r).

Rejestracje nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej – najpopularniejsze marki (kwiecień 2022)

Marka Liczba rejestracji [w tys. sztuk] Zmiana r/r [w proc.]
Volkswagen 71,7 -30,4
Toyota 48,9 -2,6
BMW 42,1 -14,6
Peugeot 39,8 -36,1
Mercedes 39,8 -20,2
KIA 38,9 +14,6
Renault 36,2 -30,1
Audi 35,4 -18,7
Hyundai 33,2 +6,5
Ford 29,8 -18,1

Źródło: ACEA

Znacznie lepiej od rodzimych, europejskich marek, wiodło się w kwietniu autom rodem z Japonii i Korei Południowej. Odbicie liczby rejestracji zanotowały z kolei marki należące do koncernu Hyundaia: KIA (38,9 tys. i +14,7 proc. r/r) oraz Hyundai (33,2 tys. i +6,5 proc. r/r). Z kolei druga w zestawieniu Toyota sprzedała na terenie Unii Europejskiej w kwietniu 48,9 tys. nowych samochodów, co było wynikiem o 2,6 proc. niższym niż przed rokiem.

Z czołowej dziesiątki wypadł Fiat. Stało się tak głównie za sprawą ponad 30-procentowego spadku w ujęciu rocznym sprzedaży nowych aut we Włoszech, gdzie rodzime fiaty wciąż są najpopularniejszymi modelami.

Peugeot z najpopularniejszym modelem w UE

Jak z kolei wynika z danych JATO Dynamics, w kwietniu 2022 r. najpopularniejszym modelem w Unii Europejskiej był peugeot 208 (15,6 tys. sztuk i -15 proc. r/r). Pola peugotowi musiał ustąpić volkswagen t-roc (14 tys. sztuk i -19 proc. r/r) oraz dacia sandero (12,9 tys. sztuk i -2 proc. r/r).

Rejestracje nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej – najpopularniejsze modele (kwiecień 2022)

Model Liczba rejestracji Zmiana r/r [w proc.]
peugeot 208 15 615 -15
volkswagen t-roc 13 998 -19
dacia sandero 12 913 -2
fiat/abarth 500 12 835 -18
ford puma 12 601 -5
toyota yaris 12 448 -28
opel/vauxhall corsa 11 834 -30
toyota corolla 11 678 -4
kia sportage 11 635 +53
fiat panda 11 544 -4

Źródło: JATO Dynamics

Najpopularniejsza w Polsce od wielu miesięcy toyota corolla w całej UE mogła pochwalić się niespełna 12 tysiącami rejestracji nowych egzemplarzy i ich spadkiem w ujęciu rocznym o 4 proc., co oznacza, że w kwietniu co piąty przedstawiciel tego modelu został zarejestrowany nad Wisłą.

Tematy
Komentarze
Sprzedaż nowych aut w Europie dołuje jeszcze mocniej niż w Polsce
Marcin Kaźmierczak
Podziel się