Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż elektryków i hybryd w Polsce wystrzeliła. Wbrew całej branży

Sprzedaż elektryków i hybryd w Polsce wystrzeliła. Wbrew całej branży

Shutterstock / moreimages

Wrzesień przyniósł w Polsce wystrzał rejestracji nowych samochodów elektrycznych i hybrydowych. Było ich dwukrotnie więcej niż przed rokiem – wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Wciąż jednak Polacy znacznie chętniej sięgają po nowe hybrydy niż „elektryki”.

We wrześniu w Polsce zarejestrowano 7983 nowe samochody osobowe z alternatywnymi napędami. Był to wynik o 39 proc. większy w relacji do sierpnia i jednocześnie aż o 112 proc. lepszy niż we wrześniu ubiegłego roku.

Sprzedaż aut elektrycznych w 2020 r. (styczeń – wrzesień) – najpopularniejsze modele

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
1. nissan leaf 362
2. skoda citigo 340
3. renault zoe 192
4. bmw i3 150
5. kia niro 110
6. opel corsa 107
7. tesla 3 104
8. hyundai kona 97
9. volkswagen id.3 85
10. peugeot 208 84

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Segment ze wzrostem, cała branża ze spadkiem

Od początku roku do końca września wydziały komunikacji wydały tablice rejestracyjne dla 46 143 nowych aut z napędami hybrydowymi, co stanowiło wzrost w relacji do analogicznego okresu 2019 r. o 60 proc.

Dla porównania, pomimo rekordowego września, cała branża motoryzacyjna odnotowała w pierwszych trzech kwartałach 2020 r. wynik o 27 proc. gorszy niż rok wcześniej.

Jak zauważają eksperci IBRM Samar, wzrost sprzedaży aut elektrycznych i hybrydowych związany jest z funkcjonującymi od początku 2020 r. nowymi, znacznie bardziej restrykcyjnymi normami emisji spalin. Od 1 stycznia 2020 r. nowe auto może emitować maksymalnie 95 g dwutlenku węgla na kilometr.

Toyota deklasuje wśród hybryd

Wśród aut z napędami alternatywnymi wciąż dominują klasyczne hybrydy (HEV). W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2020 r. Polacy zarejestrowali 22 910 aut z takimi silnikami. Stanowiły one 49,7 proc. wszystkich nowych aut z napędami alternatywnymi.

Wśród klasycznych hybryd zdecydowanie dominuje Toyota, która od początku roku sprzedała w Polsce 19 064 egzemplarzy tego typu aut. Najpopularniejszym modelem rodem z Japonii była corolla (7632 egzemplarze). Popularne były także hybrydowe wersje innych modeli wyprodukowanych przez Toyotę: c-hr (4489 egzemplarzy), rav4 (4002 egzemplarze), camry (1789 egzemplarzy) oraz yaris (1139 egzemplarzy).

W czołowej dziesiątce znalazły się wyłącznie modele rodem z Azji. Oprócz toyot, znalazły się w niej lexusy: ct, nx i es, kia niro oraz honda cr-v.

Sprzedaż klasycznych hybryd HEV w 2020 r. (styczeń – wrzesień) – najpopularniejsze modele

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
1. toyota corolla 7632
2. toyota c-hr 4489
3. toyota rav4 4002
4. toyota camry 1789
5. toyota yaris 1139
6. lexus ct 595
7. kia niro 486
8. lexus nx 449
9. lexus es 367
10. honda cr-v 352

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Od początku stycznia do końca września Polacy zarejestrowali także 18 737 tzw. miękkich hybryd, w których silnik spalinowy wspomagany jest elektrycznym. Wśród najpopularniejszych modeli panuje większe zróżnicowanie niż w przypadku klasycznych hybryd. Palmę pierwszeństwa dzierży volvo xc60 (1768 egzemplarzy), które wyprzedziło mazdę cx-30 (1528 egzemplarzy) oraz forda pumę (1485 egzemplarzy).

Wśród hybryd typu plug-in, których w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2020 r. zarejestrowano w Polsce 2319 sztuk, dominuje skoda superb (310 egzemplarzy). Najpopularniejszą marką tego segmentu jest jednak BMW, któremu pierwsze miejsce zapewniły przede wszystkim bmw serii 5 (168 egzemplarzy) oraz serii 3 (88 egzemplarzy).

Sprzedaż nowych aut w tym segmencie postępuje najszybciej. Wzrost w relacji rocznej wyniósł 230 proc.

Liczby nie rzucają na kolana

Od początku roku Polacy kupili również 2168 nowych samochodów elektrycznych – o 82 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród najczęściej wybieranych marek dominowały nissany oraz skody. Najczęściej wybieranym nowym autem elektrycznym wyprodukowanym przez Nissana był leaf (362 egzemplarze). Wśród skód dominował model citigo (340 egzemplarzy).

Tematy
Komentarze
Sprzedaż elektryków i hybryd w Polsce wystrzeliła. Wbrew całej branży
Marcin Kaźmierczak
Podziel się