Rynek samochodów sportowych się kurczy. W 2019 r. Polacy kupili o 8 proc. mniej aut tego typu niż w 2018 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Choć wśród marek dominuje Mercedes, wśród poszczególnych modeli stawce odjechał ford mustang.
Tysiąc mercedesów
W 2019 r. Polacy zarejestrowali 3529 samochodów sportowych. Za takie w swojej analizie IBRM Samar uznał wszystkie auta z nadwoziami coupe i kabriolet. Wynik osiągnięty przez producentów tego typu aut w 2019 r. był o 8,1 proc. niższy niż osiągnięty rok wcześniej. Dla porównania, cały polski rynek moto wzrósł w 2019 r. o 4,4 proc.
Sprzedaż aut sportowych w Polsce w 2019 r. – najpopularniejsze marki
Lp. | Marka | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
1. | Mercedes | 1097 |
2. | Ford | 783 |
3. | BMW | 615 |
4. | Porsche | 280 |
5. | Mazda | 256 |
6. | Audi | 85 |
7. | Lexus | 61 |
8. | Toyota | 46 |
9. | Bentley | 43 |
10. | Mini | 42 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Najwięcej sportowych samochodów na polski rynek w 2019 r. wypuścił Mercedes i jako jedyny przekroczył granicę 1000 egzemplarzy (1097). Na drugim miejscu uplasował się Ford (783 egzemplarze), a na trzecim BMW (615 egzemplarzy). Tych trzech producentów odpowiadało za ponad 70 proc. sprzedaży w tym segmencie.
Kolejne w klasyfikacji Porsche 2019 r. zakończyło z 280 sprzedanymi samochodami.
Ford mustang odjechał stawce
Spośród modeli Polacy najczęściej kupowali fordy mustangi (783 egzemplarze). Model ten zanotował wzrost sprzedaży w relacji do 2018 r. o 43,7 proc., a w 2019 r. odpowiadał za całą sprzedaż amerykańskiego koncernu w tym segmencie. Podobna przypadłość dotknęła Mazdę, której cały wynik sprzedażowy w 2019 r. wypracował model mx-5.
Sprzedaż aut sportowych w Polsce w 2019 r. – najpopularniejsze modele
Lp. | Model | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
1. | ford mustang | 783 |
2. | mercedes (klasa c) | 493 |
3. | mercedes (klasa e) | 365 |
4. | mazda mx-5 | 256 |
5. | bmw 8 | 184 |
6. | bmw 2 | 181 |
7. | mercedes (klasa s) | 180 |
8. | porsche 911 | 158 |
9. | bmw 4 | 151 |
10. | porsche 718 | 122 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
W 2019 r. najwięcej modeli – po trzy – do czołowej dziesiątki wprowadziły Mercedes i BMW. Najpopularniejszymi autami sportowymi z logo Mercedesa na masce okazała się klasa c (493 egzemplarze), klasa e (365 egzemplarzy) i klasa s (180 egzemplarzy). Spośród samochodów sportowych produkowanych przez BMW dominowały modele 8 (184 egzemplarze), 2 (181 egzemplarzy) oraz 4 (151 egzemplarzy).