Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż aut premium wychodzi na prostą. Nowy lider w październiku

Sprzedaż aut premium wychodzi na prostą. Nowy lider w październiku

W październiku Polacy zarejestrowali 7318 samochodów klasy premium, czyli droższych niż 150 tys. zł – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To wynik o 9,2 proc. wyższy od osiągniętego przez branżę we wrześniu i jednocześnie najlepszy w historii październikowych pomiarów.

Po wiosennej zapaści wywołanej przez obostrzenia związane z pandemią koronawirusa oraz chwilowych sierpniowym dołku, rynek aut premium odrabia straty. Od początku roku do końca października w Polsce zarejestrowano 59 828 samochodów kosztujących co najmniej 150 tys. zł, co było wynikiem o 5,6 proc. gorszym od osiągniętego w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Sam październik, który zamknął się 7318 rejestracjami aut klasy premium, był najlepszym dziesiątym miesiącem roku. W wydziałach komunikacji zarejestrowano o 3,7 proc. więcej tego typu aut niż w rok wcześniej i o 13,8 proc. więcej niż w październiku 2018 r.

Sprzedaż aut klasy premium w październiku 2020 r. – najpopularniejsze marki

Lp. Marka Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
1. Audi 1866
2. Mercedes 1852
3. BMW 1592
4. Volvo 925
5. Lexus 463
6. Mini 276
7. Porsche 137
8. Land Rover 120
9. Jaguar 38
10. DS 27
11. Bentley 8
12. Lamborghini 6
13. Tesla 3
14. Ferrari 2
14. Alpine 2

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Co istotne, październikowy wzrost w relacji rocznej liczony jest względem wysokiej bazy. Wzrost sprzedaży odnotowany w październiku 2019 r. wynikał z nadchodzącą zmianą limitu emisji dwutlenku węgla przez nowe samochody i tym samym obawy przed podwyżkami cen poszczególnych modeli.

Segment aut premium ma się, mimo pandemii, znacznie lepiej niż cały rynek nowych aut osobowych, który biorąc pod uwagę okres od stycznia do końca października notuje spadek sprzedaży o 26,8 proc.

Audi z największą sprzedażą w październiku

W październiku najpopularniejszą marką typu premium okazało się Audi (1866 egzemplarzy), które nieznacznie wyprzedziło Mercedesa (1852 egzemplarze). Tysiąc sprzedanych samochodów odnotowało także BMW (1592 egzemplarze), a wynik poniżej tej granicy odnotowało czwarte Volvo (925 egzemplarzy).

Sprzedaż aut klasy premium w październiku 2020 r. – najpopularniejsze modele

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
1. audi q5 455
2. volvo xc60 375
3. bmw serii 3 321
4. audi a3 284
5. mercedes-benz (klasa gla) 276
6. audi q3 273
6. mercedes-benz (klasa e) 273
8. mercedes-benz (klasa a) 252
9. bmw serii 5 211
10. mercedes-benz (klasa glc) 210

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Patrząc na pierwsze dziesięć miesięcy 2020 r. liderem pozostaje Mercedes (15 670 egzemplarzy), na drugim miejscu jest BMW (13 972 egzemplarze), a na trzecim Audi (12 236 egzemplarzy).

Jak zauważają eksperci IBRM Samar, pod koniec października dwie spośród dziesięciu najpopularniejszych marek premium – Audi i Lexus – mogły pochwalić się wzrostem sprzedaży w skali roku. W przypadku Audi wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. wyniósł 11,4 proc. Sprzedaż lexusów skoczyła w tym czasie o 6,1 proc. do 3451 egzemplarzy.

Wśród wszystkich producentów, największą dynamiką charakteryzowała się sprzedaż modeli produkowanych przez Teslę (+75,3 proc. r/r). Liczby bezwzględne nie robią jednak wrażenia. Amerykański koncern w ciągu pierwszych miesięcy 2020 r. sprzedał w Polsce 135 pojazdów. Najmocniej obniżyła się, z kolei, sprzedaż jaguarów (611 egzemplarzy i -43,8 proc. r/r).

Do pokonania Mercedesa przez Audi w październiku przyczyniła się przede wszystkim sprzedaż modelu q5 (455 egzemplarzy), który był najpopularniejszym modelem października. Niesłabnącym zainteresowaniem klientów w Polsce może pochwalić się, z kolei, volvo xc60 (375 egzemplarzy). Podium uzupełniło bmw serii 3 (321 egzemplarzy).

Nieco gorsze wyniki zanotowały modele produkowane przez Mercedesa. W październiku koncern ze Stuttgartu sprzedał najwięcej egzemplarzy modelu gla (276 szt.). Barierę 200 sprzedanych egzemplarzy przekroczyły także modele z klasy e (273 szt.),  klasy a (252 szt.) oraz glc (210 szt.).

Biorąc pod uwagę pierwsze dziesięć miesięcy 2020 r. bezapelacyjnym liderem segmentu premium pozostaje volvo xc60 (3769 egzemplarzy), które wyprzedza bmw serii 3 (2700 egzemplarzy) oraz mercedesa klasy a (2286 egzemplarzy). Tuż za podium uplasował się inny przedstawiciel szwedzkiej motoryzacji – volvo xc40 (2179 egzemplarzy). Oba te modele odpowiadają w 65 proc. za tegoroczny wynik sprzedażowy osiągnięty przez Volvo.

Oprócz Volvo, wśród piętnastu czołowych modeli znalazły się cztery modele produkowane przez Audi i BMW oraz pięć ze znaczkiem Mercedesa na masce.

Tematy
Komentarze
Sprzedaż aut premium wychodzi na prostą. Nowy lider w październiku
Marcin Kaźmierczak
Podziel się