Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Spada entuzjazm branży motoryzacyjnej

2019/01/15 12:06
Spada entuzjazm branży motoryzacyjnej

Motorové centrum Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Branża motoryzacyjna nie jest już tak optymistycznie nastawiona do przyszłości. Rosnąca sprzedaż w końcu musi kiedyś wyhamować, tak samo jak ogólna koniunktura w gospodarce. Ponad połowa producentów samochodów i części przewiduje właśnie taki scenariusz na najbliższy rok.

Takie smutne prognozy płyną z badania „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” przygotowanego przez KPMG i PZPM. W tej edycji 70 proc. respondentów reprezentowało grupę dystrybutorów pojazdów i sprzętu motoryzacyjnego, a 30 proc. samych producentów.

Branża z coraz większym niepokojem patrzy w przyszłość

Obecnie lepsze nastroje mają sami producenci – wskaźnik dla menedżerów tej grupy wyniósł 90 pkt., co oznacza znaczną przewagę nastrojów optymistycznych nad pesymistycznymi. Nie da się już jednak tego powiedzieć o ich podejściu do przyszłości branży i sytuacji gospodarczej. W obu przypadkach wskazania wynoszą 40 pkt. (przeważają nastroje pesymistyczne). W obu tych przypadkach odnotowano spory spadek (analogicznie o 15 i 24 pkt.) odczytów.

Nieco gorzej oceniają aktualną sytuację dystrybutorzy (79 pkt.). I o ile mają podobnie pesymistyczne nastroje wobec przyszłości branży (40 pkt.), to uważają, że będzie ona gorsza niż wskazywałaby na to przyszła sytuacja gospodarcza. W tym przypadku zdania są podzielone (51 pkt.) – głosy pozytywne i negatywne rozkładają się mniej więcej po połowie.

Mimo to obie grupy przedstawicieli branży motoryzacyjnej planują na przyszłe 6 miesięcy wzrosty – producenci spodziewają się wzrostów przychodów o połowę, przy wzroście sprzedaży, zatrudnienia, eksportu i nakładów inwestycyjnych mniej więcej o 1/3.

Barometr Nastrojów Menedżerów Firm Motoryzacyjnych, KPMG/PZPM

Barometr Nastrojów Menedżerów Firm Motoryzacyjnych, KPMG/PZPM

Dystrybutorzy szacują natomiast, że najbliższe półrocze będzie dla nich oznaczało wzrost poziomu sprzedaży o połowę.

Brak wykwalifikowanych pracowników bolączką branży moto

Wśród najczęściej wskazywanych przez przedstawicieli branży wyzwań na pierwsze półrocze 2019 roku jest problem ze znalezieniem wykwalifikowanej kadry. 64 proc. producentów wskazało na ten problem, jednocześnie widząc problem także z dostępem do pracowników produkcyjnych (57 proc.). Dystrybutorzy z kolei potrzebują pracowników technicznych (75 proc.) i w mniejszym stopniu obawiają się problemów z obsadzeniem stanowisk związanych ze sprzedażą i administracją (34 proc.).

Ponad połowa respondentów z obu grup wskazuje także, że na ich wyniki mogą mieć wpływ regulacje prawne i sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce i za granicą.

Tematy
Komentarze
Spada entuzjazm branży motoryzacyjnej
Mateusz Gawin
Podziel się