Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sezonowa zadyszka w salonach samochodowych. Nowi liderzy w rankingach modeli

Sezonowa zadyszka w salonach samochodowych. Nowi liderzy w rankingach modeli

Za branżą motoryzacyjną najgorszy styczeń od pięciu lat – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Pierwszy miesiąc 2020 r. przyniósł także zmiany wśród najpopularniejszych modeli wybieranych przez polskich klientów.

Podobnie jak w poprzednich latach, styczeń przyniósł spadek liczby sprzedanych nowych aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t w Polsce – zarówno wśród klientów indywidualnych jak i firm. W bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło w styczniu 36 888 takich pojazdów.

Tegoroczny spadek był jednak znacznie głębszy. Wśród klientów instytucjonalnych, którzy w styczniu zarejestrowali 21 846 nowe samochody, w skali miesiąca sięgnął 45 proc. W tym czasie liczba nowych aut kupionych przez klientów indywidualnych zmniejszyła się o 11,6 proc. i wniosła 10 416 sztuk.

To przede wszystkim efekt liczniejszych rejestracji nowych aut pod koniec ubiegłego roku, w tym modeli wysokoemisyjnych, co miało związek z wejściem w życie w styczniu 2021 r. nowych, znacznie bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin.

W porównaniu ze styczniem 2020 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t była niższa o 15,9 proc. Oznacza to, że nominalnie na polskich drogach przybyło o 7 tys. nowych aut mniej niż przed rokiem.

Nowy rok – nowy lider sprzedaży

Nowy rok przyniósł zmianę na pozycji lidera wśród najczęściej wybieranych w Polsce modeli. Zarówno polscy klienci indywidualni, jak i działające nad Wisłą firmy najczęściej rejestrowały toyoty corolle (w sumie 1628 egzemplarzy). Wynik powyżej 1 tys. egzemplarzy osiągnęła także toyota yaris (1543 egz.), skoda octavia (1194 egz.) oraz volkswagen t-roc (1013 egz.).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – styczeń 2021 r.

Lp. Model Styczeń 21’ Grudzień 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris 803 723 +11,1
2. volskwagen t-roc 511 476 +7,4
3. toyota corolla 475 451 +5,3
4. kia sportage 463 97 +377,3
5. dacia duster 372 653 -43,0
6. toyota rav4 319 356 -10,4
7. suzuki vitara 316 225 +40,4
8. toyota c-hr 297 251 +18,3
9. toyota aygo 277 242 +14,5
10. skoda kamiq 263 200 +31,5
11. hyundai tucson 239 330 -27,6
12. skoda octavia 231 175 +32,0
13. skoda fabia 221 264 -16,3
14. volkswagen tiguan 215 320 -32,8
15. dacia sandero 207 356 -41,9
16. kia stonic 199 98 +103,1
17. skoda karoq 186 155 +20,0
18. volkswagen t-cross 162 223 -27,4
19. kia rio 160 71 +125,4
20. hyundai i20 159 166 -4,2
1-20. 6075 5832 +4,2
Pozostałe 4341 5950 -27,0
Suma 10 416 11 782 -11,6

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Podobnie jak przez niemal cały 2020 r. również w styczniu 2021 r. wśród polskich klientów indywidualnych dominowała toyota yaris (803 egz.). Drugi miesiąc z rzędu na podium zakończył volkswagen t-roc (511 egz.). Na podium znalazła się jeszcze toyota corolla (475 egz.).

Najmocniej względem grudnia wzrosła sprzedaż trzech modeli z logo Kii na masce. To czwarty pod względem popularności model sportage (463 egz. i +377,3 proc. m/m), stonic (199 egz. i +103,1 proc. m/m) oraz rio (160 egz. i +125,4 proc. m/m). Biorąc pod uwagę wszystkie modele, Kia zakończyła styczeń na drugim miejscu, sprzedając wśród polskich klientów indywidualnych 1171 nowych aut – o 78,5 proc. więcej niż w grudniu.

W drugą stronę w relacji do grudnia powędrowały wyniki sprzedażowe Dacii. Jej flagowy model – duster był w styczniu rejestrowany 372 razy (-43 proc. m/m), z kolei nowe egzemplarze dacii sandero były w styczniu kupowane 207 razy (-41,9 proc. m/m).

Kolejny etap wyścigu

Wśród firm rejestrujących auta w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów w styczniu dominowała inna z toyot – corolla (1153 egz.), która jako jedyna przekroczyła próg 1 tys. rejestracji. Na drugim miejscu uplasowaa się skoda octavia (963 egz.). Oba modele rywalizowały także o miano najpopularniejszego modelu wśród firm zarówno w 2020 jak i 2019 r.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – styczeń 2021 r.

Lp. Model Styczeń 21’ Grudzień 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1153 1540 -25,1
2. skoda octavia 963 1680 -42,7
3. toyota yaris 740 911 -18,8
4. toyota rav4 610 855 -28,7
5. skoda fabia 505 698 -27,7
6. volkswagen t-roc 502 529 -5,1
7. volkswagen passat 396 844 -53,1
8. dacia duster 389 732 -46,9
9. toyota c-hr 388 524 -26,0
10. volkswagen tiguan 387 546 -29,1
11. skoda superb 382 577 -33,8
12. volkswagen golf 373 664 -43,8
13. bmw serii 3 345 459 -24,8
14. skoda karoq 328 210 +56,2
15. bmw serii 1 314 454 -30,8
16. kia sportage 312 105 +197,1
17. mercedes-benz (klasa gle) 310 408 -24,0
18. skoda kamiq 308 289 +6,6
19. skoda kodiq 270 348 -22,4
20. opel astra 264 229 +15,3
1-20. 9239 12 602 -26,7
Pozostałe 21 846 27 123 -53,5
Suma 21 846 39 725 -45,0

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

SUV-y zwiększają stan posiadania

Połowę modeli spośród czołowej dziesiątki stanowiły SUV-y i crossovery. Wśród nich najczęściej rejestrowano toyotę rav4 (610 egz.). Próg pięciuset zarejestrowanych egzemplarzy przez firmy przekroczył jeszcze volskwagen t-roc, a na kolejnych miejscach uplasowały się: dacia duster, toyota c-hr oraz volkswagen tiguan.

Podobnie jak w przypadku polskich klientów indywidualnych, wśród firm najmocniej względem grudnia wzrosła sprzedaż modelu kia sportage (312 egz. i +197,1 proc. m/m). Wzrost sprzedaży o ponad 50 proc. w relacji miesięcznej odnotowała także skoda karoq (328 egz. i +56,2 proc. m/m). O ponad 50 proc. względem grudnia spadła za to sprzedaż nowych egzemplarzy volkswagena passata (396 egz. i -53,1 proc. m/m). Spośród czołowej piątki, najmocniej w tym czasie obniżyła się sprzedaż najpopularniejszej wśród firm w 2020 r. skody octavii (-42,7 proc. m/m).

Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę stanowiły niezmiennie firmy leasingowe i przedsiębiorstwa trudniące się wynajmem aut. W styczniu ich udział był wyższy niż przed rokiem i wyniósł 48,8 proc. (+2,3 p.p. r/r).

Więcej hybryd, mniej „elektryków”

W dalszym ciągu rośnie liczba rejestracji aut hybrydowych. W styczniu 2021 r. w bazie CEP przybyło ok. 6,6 tys. hybryd (+44,5 proc. r/r) oraz 627 aut elektrycznych (+45,1 proc. r/r). Wśród nich było 479 hybryd typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka (+120,7 proc. r/r). Względem stycznia 2020 r. spadła natomiast liczba nowych samochodów w pełni elektrycznych (148 egz. i -31,2 proc.).

W dalszym ciągu ponad połowę rynku nowych aut posiadają samochody z napędem benzynowym (ok. 18,9 tys. sztuk i 58,5 proc. udziałów w rynku). Ich udział względem stycznia 2021 r. spadł jednak o 10,7 p.p. Diesle stanowiły 15,8 proc. nowych rejestracji (ok. 5,1 tys. sztuk). Ich udział w ciągu roku obniżył się o 2,2 p.p.

Tematy
Komentarze
Sezonowa zadyszka w salonach samochodowych. Nowi liderzy w rankingach modeli
Marcin Kaźmierczak
Podziel się