Za branżą motoryzacyjną najgorszy styczeń od pięciu lat – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Pierwszy miesiąc 2020 r. przyniósł także zmiany wśród najpopularniejszych modeli wybieranych przez polskich klientów.
Podobnie jak w poprzednich latach, styczeń przyniósł spadek liczby sprzedanych nowych aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t w Polsce – zarówno wśród klientów indywidualnych jak i firm. W bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło w styczniu 36 888 takich pojazdów.
Tegoroczny spadek był jednak znacznie głębszy. Wśród klientów instytucjonalnych, którzy w styczniu zarejestrowali 21 846 nowe samochody, w skali miesiąca sięgnął 45 proc. W tym czasie liczba nowych aut kupionych przez klientów indywidualnych zmniejszyła się o 11,6 proc. i wniosła 10 416 sztuk.
To przede wszystkim efekt liczniejszych rejestracji nowych aut pod koniec ubiegłego roku, w tym modeli wysokoemisyjnych, co miało związek z wejściem w życie w styczniu 2021 r. nowych, znacznie bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin.
W porównaniu ze styczniem 2020 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t była niższa o 15,9 proc. Oznacza to, że nominalnie na polskich drogach przybyło o 7 tys. nowych aut mniej niż przed rokiem.
Nowy rok – nowy lider sprzedaży
Nowy rok przyniósł zmianę na pozycji lidera wśród najczęściej wybieranych w Polsce modeli. Zarówno polscy klienci indywidualni, jak i działające nad Wisłą firmy najczęściej rejestrowały toyoty corolle (w sumie 1628 egzemplarzy). Wynik powyżej 1 tys. egzemplarzy osiągnęła także toyota yaris (1543 egz.), skoda octavia (1194 egz.) oraz volkswagen t-roc (1013 egz.).
Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – styczeń 2021 r.
Lp. | Model | Styczeń 21’ | Grudzień 20’ | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota yaris | 803 | 723 | +11,1 |
2. | volskwagen t-roc | 511 | 476 | +7,4 |
3. | toyota corolla | 475 | 451 | +5,3 |
4. | kia sportage | 463 | 97 | +377,3 |
5. | dacia duster | 372 | 653 | -43,0 |
6. | toyota rav4 | 319 | 356 | -10,4 |
7. | suzuki vitara | 316 | 225 | +40,4 |
8. | toyota c-hr | 297 | 251 | +18,3 |
9. | toyota aygo | 277 | 242 | +14,5 |
10. | skoda kamiq | 263 | 200 | +31,5 |
11. | hyundai tucson | 239 | 330 | -27,6 |
12. | skoda octavia | 231 | 175 | +32,0 |
13. | skoda fabia | 221 | 264 | -16,3 |
14. | volkswagen tiguan | 215 | 320 | -32,8 |
15. | dacia sandero | 207 | 356 | -41,9 |
16. | kia stonic | 199 | 98 | +103,1 |
17. | skoda karoq | 186 | 155 | +20,0 |
18. | volkswagen t-cross | 162 | 223 | -27,4 |
19. | kia rio | 160 | 71 | +125,4 |
20. | hyundai i20 | 159 | 166 | -4,2 |
1-20. | – | 6075 | 5832 | +4,2 |
Pozostałe | – | 4341 | 5950 | -27,0 |
Suma | – | 10 416 | 11 782 | -11,6 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Podobnie jak przez niemal cały 2020 r. również w styczniu 2021 r. wśród polskich klientów indywidualnych dominowała toyota yaris (803 egz.). Drugi miesiąc z rzędu na podium zakończył volkswagen t-roc (511 egz.). Na podium znalazła się jeszcze toyota corolla (475 egz.).
Najmocniej względem grudnia wzrosła sprzedaż trzech modeli z logo Kii na masce. To czwarty pod względem popularności model sportage (463 egz. i +377,3 proc. m/m), stonic (199 egz. i +103,1 proc. m/m) oraz rio (160 egz. i +125,4 proc. m/m). Biorąc pod uwagę wszystkie modele, Kia zakończyła styczeń na drugim miejscu, sprzedając wśród polskich klientów indywidualnych 1171 nowych aut – o 78,5 proc. więcej niż w grudniu.
W drugą stronę w relacji do grudnia powędrowały wyniki sprzedażowe Dacii. Jej flagowy model – duster był w styczniu rejestrowany 372 razy (-43 proc. m/m), z kolei nowe egzemplarze dacii sandero były w styczniu kupowane 207 razy (-41,9 proc. m/m).
Kolejny etap wyścigu
Wśród firm rejestrujących auta w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów w styczniu dominowała inna z toyot – corolla (1153 egz.), która jako jedyna przekroczyła próg 1 tys. rejestracji. Na drugim miejscu uplasowaa się skoda octavia (963 egz.). Oba modele rywalizowały także o miano najpopularniejszego modelu wśród firm zarówno w 2020 jak i 2019 r.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – styczeń 2021 r.
Lp. | Model | Styczeń 21’ | Grudzień 20’ | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota corolla | 1153 | 1540 | -25,1 |
2. | skoda octavia | 963 | 1680 | -42,7 |
3. | toyota yaris | 740 | 911 | -18,8 |
4. | toyota rav4 | 610 | 855 | -28,7 |
5. | skoda fabia | 505 | 698 | -27,7 |
6. | volkswagen t-roc | 502 | 529 | -5,1 |
7. | volkswagen passat | 396 | 844 | -53,1 |
8. | dacia duster | 389 | 732 | -46,9 |
9. | toyota c-hr | 388 | 524 | -26,0 |
10. | volkswagen tiguan | 387 | 546 | -29,1 |
11. | skoda superb | 382 | 577 | -33,8 |
12. | volkswagen golf | 373 | 664 | -43,8 |
13. | bmw serii 3 | 345 | 459 | -24,8 |
14. | skoda karoq | 328 | 210 | +56,2 |
15. | bmw serii 1 | 314 | 454 | -30,8 |
16. | kia sportage | 312 | 105 | +197,1 |
17. | mercedes-benz (klasa gle) | 310 | 408 | -24,0 |
18. | skoda kamiq | 308 | 289 | +6,6 |
19. | skoda kodiq | 270 | 348 | -22,4 |
20. | opel astra | 264 | 229 | +15,3 |
1-20. | – | 9239 | 12 602 | -26,7 |
Pozostałe | – | 21 846 | 27 123 | -53,5 |
Suma | – | 21 846 | 39 725 | -45,0 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
SUV-y zwiększają stan posiadania
Połowę modeli spośród czołowej dziesiątki stanowiły SUV-y i crossovery. Wśród nich najczęściej rejestrowano toyotę rav4 (610 egz.). Próg pięciuset zarejestrowanych egzemplarzy przez firmy przekroczył jeszcze volskwagen t-roc, a na kolejnych miejscach uplasowały się: dacia duster, toyota c-hr oraz volkswagen tiguan.
Podobnie jak w przypadku polskich klientów indywidualnych, wśród firm najmocniej względem grudnia wzrosła sprzedaż modelu kia sportage (312 egz. i +197,1 proc. m/m). Wzrost sprzedaży o ponad 50 proc. w relacji miesięcznej odnotowała także skoda karoq (328 egz. i +56,2 proc. m/m). O ponad 50 proc. względem grudnia spadła za to sprzedaż nowych egzemplarzy volkswagena passata (396 egz. i -53,1 proc. m/m). Spośród czołowej piątki, najmocniej w tym czasie obniżyła się sprzedaż najpopularniejszej wśród firm w 2020 r. skody octavii (-42,7 proc. m/m).
Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę stanowiły niezmiennie firmy leasingowe i przedsiębiorstwa trudniące się wynajmem aut. W styczniu ich udział był wyższy niż przed rokiem i wyniósł 48,8 proc. (+2,3 p.p. r/r).
Więcej hybryd, mniej „elektryków”
W dalszym ciągu rośnie liczba rejestracji aut hybrydowych. W styczniu 2021 r. w bazie CEP przybyło ok. 6,6 tys. hybryd (+44,5 proc. r/r) oraz 627 aut elektrycznych (+45,1 proc. r/r). Wśród nich było 479 hybryd typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka (+120,7 proc. r/r). Względem stycznia 2020 r. spadła natomiast liczba nowych samochodów w pełni elektrycznych (148 egz. i -31,2 proc.).
W dalszym ciągu ponad połowę rynku nowych aut posiadają samochody z napędem benzynowym (ok. 18,9 tys. sztuk i 58,5 proc. udziałów w rynku). Ich udział względem stycznia 2021 r. spadł jednak o 10,7 p.p. Diesle stanowiły 15,8 proc. nowych rejestracji (ok. 5,1 tys. sztuk). Ich udział w ciągu roku obniżył się o 2,2 p.p.