Senat zaproponował w czwartek poprawki do ustawy o systemach homologacji pojazdów, w większości o charakterze doprecyzowującym. Nie poparł natomiast zgłoszonej przez senatora Lewicy propozycji obowiązkowych apteczek w samochodach.
Ustawa o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia dostosowuje polskie prawo do prawodawstwa unijnego i regulaminów ONZ. Określa zasady wyznaczania służb technicznych w celu rzetelnego i prawidłowego przeprowadzania badań na potrzeby procedur homologacyjnych. Przewiduje ponadto alternatywną możliwość uzyskania świadectwa homologacji dodatkowej instalacji gazowej.
W czwartkowym głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za ustawą wraz z zaproponowanymi poprawkami, głównie o charakterze doprecyzowującym. Izba nie poprała natomiast poprawki Wojciecha Koniecznego (Lewica), by apteczka była elementem obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych przez dealerów.
Jak wskazali wcześniej podczas czwartkowej komisji infrastruktury legislatorzy, ta kwestia powinna być uregulowana w ustawie o ruchu drogowym, a nie o systemach homologacji pojazdów.
Obecny na posiedzeniu komisji wiceminister infrastruktury Rafał Weber zadeklarował, że jego resort przyjrzy się propozycji obowiązkowych apteczek w samochodach. „Sprawa nie jest regulowana przepisami europejskimi, więc nie ma tu jednolitego podejścia państw członkowskich. Dokonamy takiej kwerendy, gdzie apteczka jest obowiązkowa, gdzie nie i – jeżeli uznamy to za słuszne – będziemy ten temat w kolejnych aktach prawnych regulować” – powiedział Weber.
Gaz w samochodzie pod większym nadzorem
W ustawie o systemach homologacji pojazdów dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego został wyznaczony nie tylko jako organ właściwy w sprawach homologacji w Polsce, ale również jako organ nadzoru rynku. W Ocenie Skutków Regulacji stwierdzono, że przepisy wzmocnią sprawowany przez dyrektora TDT nadzór nad właścicielami świadectw homologacji dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu oraz zakładami montującymi.
Dotychczas wydane świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem mają zachować ważność po wejściu w życie ustawy, możliwy więc będzie dalszy montaż instalacji w oparciu o te świadectwa. W przypadku stwierdzenia zagrożenia m.in. dla bezpieczeństwa ruchu drogowego na skutek montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu dyrektor TDT będzie mógł zawiesić wydane świadectwo homologacji montażu takiej instalacji.
Ustawa wprowadza też nowy system naliczania opłat za wydanie dokumentów homologacyjnych – w systemie opłaty za godzinę pracy przedstawiciela Transportowego Dozoru Technicznego w wysokości 3,75 proc. ogłaszanej przez prezesa GUS kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Wskazano przy tym maksymalne stawki opłat za poszczególne czynności, które są analogiczne jak stawki obowiązujące w ustawie Prawo o ruchu drogowym, np. za wydanie świadectwa homologacji typu UE nie więcej niż 1600 zł, a za zmianę takiego świadectwa nie więcej niż 400 zł.
Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.
Większość zapisów ustawy ma wejść w życie 1 lipca br.(PAP)
kmz/ wkr/ amac/