Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Rewolucja w motoryzacji. „Polska powinna postawić na auta autonomiczne”

Rewolucja w motoryzacji. „Polska powinna postawić na auta autonomiczne”

Maciej Jarzebinski / Forum

Przejście na elektryczne napędy, rozwój rynku aut inteligentnych i autonomicznych, a także rosnąca popularność współdzielenia pojazdów – to wyzwania dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Rozwiązaniem mogą być państwowe pieniądze na rozwój nowych technologii – wynika z raportu „Nowa era motoryzacji. Jak odnajdzie się w niej polski przemysł?” przygotowanego przez analityków Banku Pekao.

Ćwierć biliona złotych w 2030 r.?

145 mld zł – tyle wyniosła wartość produkcji wyrobów motoryzacyjnych w Polsce w 2018 r. W głównej mierze były to części – w tym segmencie Polska znajduje się w czołowej dziesiątce największych światowych eksporterów.

Bank Pekao

Jak wynika z analiz Banku Pekao, w realnym scenariuszu wartość sektora motoryzacyjnego powinna rosnąć o 4,5 proc., dzięki czemu w 2030 r. wyniosłaby 245 mln zł. Jeśli sprawdziłby się wariant optymistyczny, wielkość produkcji w 2030 r. oscylowałaby wokół 305 mln zł. Do tego niezbędne byłoby jednak zachowanie notowanego w ostatnich latach wzrostu na poziomie 6,5 proc. W wariancie pesymistycznym, średni roczny wzrost wyniósłby 1 proc., a wartość produkcji w 2030 r. – 165 mln zł.

W 2018 r. łączny eksport sektora wyniósł 32,3 mld euro, a na przestrzeni ostatnich lat rósł w średnim tempie ponad 6 proc. rocznie. To ok. 80-85 proc. wszystkich produkowanych przez przemysł motoryzacyjny wyrobów.

Części zamiast aut

Polski przemysł motoryzacyjny specjalizuje się w produkcji części. Wartość tego segmentu od 2005 r. rósł średnio o 9 proc. rocznie, tak iż obecnie segment części i akcesoriów stanowi ponad połowę (59 proc.) wartości całego sektora.

Bank Pekao

Polska jest obecnie piątym, największym producentem części samochodowych w UE i dziesiątym największym eksporterem na świecie. Polska odpowiada za eksport 18 proc. europejskich pasów i poduszek bezpieczeństwa, 13 proc. – siedzeń samochodowych, układów kierowniczych i felg oraz 12 proc. – chłodnic.

Bank Pekao

Produkcję rozwijają zwłaszcza firmy zagraniczne, które stanowią 95 proc. największych przedsiębiorstw sektora. Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych przemysłu motoryzacyjnego w Polsce na koniec 2017 r. wynosiła ok. 55 mld zł, co stanowiło ok. 21 proc. wszystkich BIZ w przetwórstwie przemysłowym.

Jak przygotować się na rewolucję w motoryzacji?

Światowa motoryzacja przechodzi jednak ewolucję, która dotyka każdego elementu łańcucha wartości sektora. Nie ominie ona także Polski. Jak przygotować się na te zmiany?

– Kluczem do długoterminowego rozwoju będzie zdolność Polski do absorpcji nowych inwestycji zgodnych z trzema megatrendami w branży motoryzacyjnej – wieszczą analitycy Banku Pekao w raporcie „Nowa era motoryzacji. Jak odnajdzie się w niej polski przemysł?”.

W myśl raportu Polska powinna stworzyć silny system wsparcia dla przedsiębiorstw motoryzacyjnych, przede wszystkim dofinansowując innowacyjne rozwiązania, a także postawić na ścisłą współpracę z uczelniami i firmami prywatnymi w celu rozwoju innowacji.

– Nawet jeśli istniejące ograniczenia utrudniają podjęcie walki z globalnymi gigantami, to można pokusić się o znalezienie nisz, dzięki którym lokalni kooperanci staliby się ważnymi partnerami w nowych łańcuchach wartości – czytamy w raporcie.

Przejście na nowe napędy

Według analiz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), sprzedaż aut elektrycznych na świecie wzrośnie do 22,5 mln w 2030 r. (w 2018 r. wyprodukowano 2 mln „elektryków”), a ich łączny zasób przekroczy 130 mln pojazdów. Z kolei według badań Komisji Europejskiej, w 2030 r. co drugi produkowany samochód będzie wyposażony w silnik elektryczny. W 2050 r. odsetek ma wzrosną aż do 99 proc.

Wpływ na wzrost produkcji i sprzedaży będą miały zwłaszcza spadające koszty produkcji. W 2030 r. – według analiz KE – produkcja auta w pełni elektrycznego będzie jedynie o 7 proc. droższa niż samochodu spalinowego. Obecnie różnica sięga przeciętnie 33 proc.

Nieuchronny rozwój rynku nowych, alternatywnych napędów, zwłaszcza produkcji samochodów elektrycznych, to dla Polski szansa na przyciągnięcie dużych inwestycji w modernizację i nowe fabryki aut oraz części. W opinii analityków Banku Pekao blisko połowa już istniejących w Polsce firm branży motoryzacyjnej musi wziąć pod uwagę stopniową, ale gruntowną zmianę warunków funkcjonowania. Poradzić sobie będą musiały przede wszystkim z kurczącym się rynkiem konwencjonalnych aut spalinowych, choć jednocześnie otworzy się przed nimi szansa przestawienia się na produkcję części dedykowanych napędom elektrycznym.

– Niektóre części, m.in. silniki spalinowe i ich części, układy paliwowe i wydechowe, skrzynie biegów czy sprzęgła staną się zbędne. Z drugiej strony część elementów, m.in. układy kierownicze, hamulcowe czy zawieszenia będzie możliwa do względnie szybkiej adaptacji – czytamy w raporcie.

Przewagą polski w rozwijającej się elektryfikacji aut może być m.in. niższe średnio o 4-5 razy koszty pracy niż w krajach Europy Zachodniej.

– Szczególne szanse mogą płynąć ze strony rosnących w siłę azjatyckich koncernów, dla których Polska może być bramą do rozwoju w Europie – prognozują analitycy Banku Pekao.

Samochody inteligentne i autonomiczne

Drugim z wyróżnionych przez analityków Banku Pekao megatrendów na rynku motoryzacyjnym jest rozwój aut inteligentnych i autonomicznych, czyli poruszających się przy minimalnej lub braku jakiejkolwiek ingerencji użytkownika.

W opinii analityków Pekao, polski przemysł motoryzacyjny musi być gotowy na przystosowanie się do rozpowszechnienia tzw. Internetu Rzeczy, czyli do produkcji aut stale podłączonych do sieci, komunikujących się z innymi samochodami, przedmiotami i użytkownikami. Wpływ na rozwój tego trendu będzie miało przede wszystkim upowszechnienie się technologii 5G.

Bank Pekao

Bank Pekao

– W zakresie samochodów inteligentnych i autonomicznych szczególna szansa dla Polski wydaje się otwierać w zakresie outsourcingu – kreowania w Polsce centrów rozwoju oprogramowania dla rozwiązań nowej generacji, wykorzystując siłę i konkurencyjność lokalnego kapitału intelektualnego – czytamy w raporcie.

Outsourcing jest kluczowy, ponieważ Polska, nie posiadając własnej marki motoryzacyjnej, ma ograniczone możliwości, a także zasoby finansowe, aby przeistoczyć się w kraj biorący udział w technologicznym wyścigu i produkujący najnowocześniejsze zintegrowane systemy dla samochodów inteligentnych i autonomicznych.

– W tych obszarach z pewnością pojawi się nowa pula inwestycji do przyciągnięcia. Będą to choćby elementy sterowania pojazdem, tj. kamery czy sensory – zapowiadają analitycy Banku Pekao. – Jako pierwsze symptomy sukcesu można wymienić chociażby inwestycje LG Chem i Mercedes Benz w produkcję baterii do samochodów elektrycznych.

Samochód jako usługa, a nie przedmiot własności

Samochód już teraz przestaje być dobrem, bez którego posiadania ciężko wyobrazić sobie życie. Choć w wielu sytuacjach własne auto wciąż jest podstawą, rosnąca grupa użytkowników – przede wszystkim w miastach – postrzega je jako usługę, a nie produkt, w związku z czym rozwijają się tzw. usługi carsharingowe.

Bank Pekao

Rozwój tego trendu może sprawić, że popyt na auta, a tym samym produkcja wyhamuje. Współdzielenie pojazdów – według analityków Banku Pekao – powinno mieć jednak względnie najmniejsze bezpośrednie przełożenie na przemysł motoryzacyjny w Polsce.

– Nawet jeśli carsharing globalnie nieco ograniczy tempo sprzedaży nowych aut, to skala – wraz z kontynuacją przenoszenia produkcji do krajów o niższych kosztach – nie powinna w istotny sposób wpłynąć na zamówienia dla krajowych fabryk motoryzacyjnych. Tym bardziej, że w Polsce kluczową rolę odgrywa segment części, który w znaczącym stopniu nastawiony jest na rynek wtórny – twierdzą analitycy Banku Pekao.

Tematy
Komentarze
Rewolucja w motoryzacji. „Polska powinna postawić na auta autonomiczne”
Marcin Kaźmierczak
Podziel się