Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Renault ReFactory – stare samochody dostaną nowe życie

2022/01/18 10:15
Renault ReFactory – stare samochody dostaną nowe życie

Walka o klimat i środowisko staje się coraz większym priorytetem dla rządzących, zwykłych obywateli, ale także dla biznesu. Sposobem złagodzenia negatywnych zmian w środowisku spowodowanych wieloletnią, niekiedy rabunkową eksploatacją surowców i emisją zanieczyszczeń, jest idea gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednym z przedsiębiorstw realizujących to rozwiązanie jest francuski koncern motoryzacyjny Renault.

Jak się okazuje, w starych samochodach tkwi olbrzymi potencjał, który można wykorzystać z pożytkiem dla środowiska, społeczeństwa i przedsiębiorstwa. Renault ReFactory to nie tylko przestrzeń produkcyjno-montażowa, gdzie samochody są odnawiane, a stare części są wykorzystywane w inny sposób i w innych celach. Kolejnym, niemniej istotnym elementem projektu jest swoisty inkubator przedsiębiorczości, otwarty na m.in. start-upy, środowiska naukowe, społeczności lokalne. Jest to także ośrodek szkoleniowy, wspierany przez uniwersytety i promujący i przyśpieszający badania i dzielenie się know-how o gospodarce obiegu zamkniętego.

Projekt Renault ReFactory ruszył w fabryce w Flins z końcem 2020 r. Na koniec 2021 r. fabryka w Flins zatrudniała 700 osób, a do 2030 r. zatrudnienie ma wzrosnąć do 3000 osób. Jednym z celów ReFactory jest osiągnięcie ujemnego bilansu węglowego do 2030 r. Cała grupa pragnie osiągnąć neutralność węglową w Europie do 2040 r.

Grupa Renault jest jedynym graczem w branży motoryzacyjnej, który zainwestował – pośrednio lub bezpośrednio – w rozwój kanałów recyklingu, wynikających z demontażu starych pojazdów, konserwacji i produkcji części. Koncern chce czegoś więcej, aniżeli tylko zmiany modelu biznesu. Chce także edukować, co i jak ponownie możemy wykorzystać.

Obszary działania i rozwoju fabryk ReFactory

Cały plan ReFactory składa się z czterech elementów, a są nimi:

RE-TROFIT – znacząco wydłużyć żywotność pojazdów. Renault chce wykorzystać swoje doświadczenie i jak najbardziej wydłużyć żywotność pojazdów, przy jednoczesnym zachowaniu jak największej liczby zasobów w wyniku efektywnego przepływu zużytych części i materiałów w obrębie danego zakładu. Dział ten został uruchomiony we wrześniu 2021 r. Moce przerobowe szacuje się na 45 tys. pojazdów rocznie. Do 2023 r. powinny zakończyć się prace nad przekształcaniem pojazdów użytkowych w pojazdy elektryczne – jest to coś, czego na masową skalę nie robił nikt.

RE-ENERGY – rozwiązania dla produkcji, magazynowania i zarządzania zieloną energią. Dział ten specjalizuje się w naprawie zużytych akumulatorów lub możliwościach ich ponownego wykorzystania. Do 2030 r. szacuje się, że będzie naprawiał 20 tys. akumulatorów rocznie. Niestety nie wydaje się to liczbą dużą, ale nawet te działania mają sens i mogą się stać inspiracją dla innych podmiotów.

RE-CYCYLE – optymalizacja zarządzania zasobami dla dobra planety. W ramach tego działu ponownie wykorzystywane są stare części i materiały, a część z nich po odnowieniu z powodzeniem może służyć jako części zamienne do innych samochodów będących w użytku. Planuje się także naprawy kart elektronicznych.

RE-START – promocja innowacyjności i dzielenia się wiedzą. Czwarty i ostatni obszar to centrum innowacji i szkoleń, rozwijający m.in. przemysł 4.0, kreujący rozwiązania prototypowe, rozwijający druk 3D i postępującą mechanizację i robotyzację działalności.

Samochód jest gotowy do ponownego użytku po 8 dniach, zamiast standardowych 21 dni. Co więcej, dzięki licznym kontrolom jakości, odnowiony samochód może od razu trafić z powrotem na rynek, bez konieczności odwiedzania dealera.

Recycling może się opłacać

Koncern zdecydował się także na utworzenie kolejnego zakładu ReFactory, tym razem w hiszpańskiej Sewilli. Uruchamianie zakładu trochę potrwa i pełną parą fabryka powinna ruszyć w 2024 r. Dywizja RE-TROFIT rozpocznie działalność pod koniec 2022 roku i będzie w stanie odnowić ponad 10 000 pojazdów i naprawić do 1000 akumulatorów rocznie do 2025 roku.

Renault w 2030 r. chce mieć 1,2 mld euro przychodów ze sprzedaży wytworzonej w ramach gospodarki obiegu zamkniętego. Sama fabryka w Flins ma generować 200 mln euro obrotów rocznie.

Zmiana modelu działania podparyskiej fabryki umożliwiła zachowanie miejsc pracy w obliczu coraz mniejszej produkcji samochodów spalinowych w tym zakładzie. Jak widać, działania proekologiczne mogą mieć wielowymiarowy pozytywny wpływ na życie nie tylko środowiska, ale i ludzi.

JM

Tematy
Komentarze
Renault ReFactory – stare samochody dostaną nowe życie
Jacek Misztal
Podziel się