Trzy skody, dwie dacie, kia i land rover – modele tych marek okazały się najtańsze w utrzymaniu w badaniu przeprowadzonym przez niemieckie stowarzyszenie ADAC – informuje „Auto Świat”. Który samochód wybrać, by w obliczu galopującej inflacji korzystać z nowego auta najtaniej? Oto rankingi poszczególnych segmentów.
W analizie przeprowadzonej przez stowarzyszenie ADAC wzięto pod uwagę koszty utrzymania w ciągu pięciu lat użytkowania samochodu i średnim rocznym przebiegu 15 tys. km.
Koszty ponoszone przez właścicieli aut podzielono na cztery kategorie. W grupie kosztów stałych uwzględniono średnią stawkę OC dla danego modelu, podatki i ryczałt (200 euro) na opłaty parkingowe i drogowe.
Drugą kategorię kosztów stanowiły opłaty za naprawy, przeglądy rejestracyjne, wymianę oleju i opon. Koszty operacyjne to z kolei opłaty za paliwo czy uzupełnianie płynów eksploatacyjnych. Do tego doliczono amortyzację, czyli utratę wartości auta w ciągu wspomnianych pięciu lat.
Choć koszty odnoszą się wprost do niemieckich realiów i cen obowiązujących za odrą, to biorąc pod uwagę m.in. średnie spalanie czy częstotliwość napraw notowaną w przypadku każdego z aut, kolejność w rankingu można odnieść również do polskich dróg i tego, które auto już po zakupie będzie pochłaniało najmniej środków z domowego budżetu.
W zestawieniu uwzględniono samochody elektryczne i w kilku kategoriach „elektryki” okazały się najtańsze w utrzymaniu, jednak ze względu na obowiązujące w Niemczech rządowe dopłaty do aut elektrycznych dochodzące do 9 tys. euro, porównywanie ich z autami spalinowymi mogłoby być mylące.
Najtańsze auta w utrzymaniu wg ADAC – ranking modeli w poszczególnych segmentach
Segment | Model | Wersja silnikowa | Średni koszt przejechania 1 km [w euro] |
segment A | kia picanto | 1.0 edition 7 | 0,345 euro (ok. 1,60 zł) |
segment B (auta miejskie) | dacia sandero | SCe 65 Access | 0,313 euro (ok. 1,45 zł) |
segment C (auta kompaktowe) | skoda scala | 1.0 TIS Active | 0,41 euro (ok. 1,90 zł) |
segment D (klasa średnia) | skoda octavia | 1.0 TSI Active | 0,472 euro (ok. 2,19 zł) |
segment E (wyższa klasa średnia) | skoda superb | 1.5 TSI Active | 0,606 euro (ok. 2,81 zł) |
segment F (klasa premium) | land rover range rover | sport D250 S Automatik | 1,17 euro (ok. 5,43 zł) |
segment J (SUV-y) | dacia duster | TCe 90 Access 2WD | 0,35 euro (ok. 1,62 zł) |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Co ciekawe, według raportu ADAC, wcale nie najmniejsze auta generują największe koszty eksploatacji. Liderami tego zestawienia są samochody z segmentu B, czyli auta miejskie, a wśród nich elektryczna dacia spring. Jeśli jednak wykluczymy „elektryki”, najmniejsze koszty będzie generowała dacia sandero w wersji SCe 65 Access. Zgodnie z metodologią ADAC eksploatacja tego modelu w przeliczeniu na przejechany kilometr wyniesie nieco ponad 31 eurocentów, czyli w przeliczeniu na złotówki, według kursu z 19 maja 2022 r. – ok. 1,45 zł.
Dacia zwyciężyła także w kategorii SUV-ów i crossoverów. Najtańszym w eksploatacji przedstawicielem tego segmentu okazała się dacia duster, w wersji TCe 90 Access 2WD. Średni koszt eksploatacji na kilometr wyniósł 34,5 eurocenta, czyli ok. 1,62 zł.
W poszczególnych segmentach zwyciężyły także trzy skody: wśród aut kompaktowych najtańszy w użytkowaniu okazał się model scala, wśród aut klasy średniej octavia, a w przypadku segmentu E skoda superb.
W gronie najmniejszych aut (segment A), najmniej kosztuje eksploatacja modelu kia picanto, z kolei w przypadku klasy premium zwyciężył range rover, którego eksploatacja była średnio ponad trzykrotnie droższa niż w przypadku kii picanto.
Najtańsze auta w utrzymaniu – segment A:
- kia picanto
- hyundai i10
- fiat panda
- toyota aygo
- suzuki ignis
Najtańsze auta w utrzymaniu – segment B (auta miejskie):
- dacia sandero
- mitsubishi space star
- skoda fabia
- mazda 2
- suzuki swift
Najtańsze auta w utrzymaniu – segment C (auta kompaktowe):
- skoda scala
- kia ceed
- hyundai i30
- honda civic
- seat leon
Najtańsze auta w utrzymaniu – segment D (klasa średnia):
- skoda octavia
- mazda 6
- citroen c5
- volkswagen passat
- peugeot 508
Najtańsze auta w utrzymaniu – segment E (wyższa klasa średnia):
- skoda superb
- volkswagen arteon
- lexus es
- volvo v90
- audi a6
Najtańsze auta w utrzymaniu – segment F (klasa premium):
- land rover range rover
- mercedes-benz gls 350
- bmw x7
- mercedes-benz eqs
- lexus lc coupe
Najtańsze auta w utrzymaniu – segment J (SUV-y):
- dacia duster
- kia stonic
- volkswagen taigo
- hyundai bayon
- nissan juke