Właściciele blisko 5 tys. samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce muszą wkrótce zgłosić się do autoryzowanych serwisów – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W większości przypadków wadliwy okazał się pedał hamulca, który może uniemożliwić skuteczne zatrzymywanie.
Tym razem usterki wykryto w nowych modelach. W przypadku Volkswagena, Skody, Seata, Audi i Opla to pojazdy wyprodukowane w 2020 r.
Mazda wzywa do serwisu
Najwięcej wadliwych aut do serwisu wezwała Mazda. Usterki wykryto w 3333 egzemplarzach modelu cx-30 o napędzie spalinowym, które wyprodukowano w Japonii. Jak informuje producent, jeśli pojazd zaparkowany jest przodem do wzniesienia, na pochyłości, przy wysokiej temperaturze, elektrycznie podnoszona pokrywa bagażnika może się nieoczekiwanie częściowo opuścić z pozycji całkowicie otwartej. W takim przypadku osoba korzystająca z bagażnika może doznać urazu.
Właściciele wadliwych pojazdów zostaną powiadomieni listownie o konieczności wizyty w ASO Mazdy.
Volkswagen – problemy z hamulcem
Cztery wadliwe modele do UOKiK-u zgłosił Volkswagen. Usterki wykryto w modelach: golf, tiguan, touran i t-roc (typ: 5N, CD, AU, 1T, AUV, A1), wyprodukowanych w Niemczech pomiędzy 29 czerwca a 31 sierpnia 2020 r.
Jak wynika z komunikatu przesłanego do UOKiK-u, połączenie spawane między dźwignią pedału hamulca a platformą pedału hamulca może być niewłaściwie wykonane. Podczas naciskania pedału ze zwiększoną siłą – np. podczas awaryjnego hamowania – platforma pedału może odkształcić się lub złamać, zwiększając tym samym ryzyko wypadku.
Na polskim rynku kampanią naprawczą objęte zostały 703 pojazdy, których właściciele zostaną wezwani do ASO Volkswagena, gdzie w przypadku potwierdzenia awarii, pedał hamulca zostanie wymieniony.
Kampania naprawcza Skody, Seata i Audi
Identyczną usterkę wykryto także w modelach innych marek należących do koncernu Volkswagena. To m.in. skody karoq i kodiaq (typ: NU i N5), wyprodukowane w Czechach pomiędzy 29 czerwca a 31 sierpnia 2020 r. Na polskim rynku kampania naprawcza objęła 502 pojazdy.
Możliwą usterkę pedału hamulca wykryto także w dwóch modelach produkowanych przez Seata: terraco (typ: KN) oraz ateca (typ KH) – w Polsce problem dotyczy 89 aut, a także dwóch modelach Audi: q2 (typ GA) oraz q3 (typ F3) wyprodukowanych w Niemczech. W przypadku Audi problem w Polsce dotyczy 216 pojazdów.
Opel – auta z rocznika 2021 z usterkami
Problem z pedałem hamulca zgłosił także Opel. W 144 egzemplarzach modelu insygnia b z roku modelowego 2021, które wyprodukowano w Niemczech i wyposażono w automatyczną skrzynię biegów, pedał hamulca może opadać w trakcie jazdy, co może przyczynić się do pełnej utraty zdolności hamowania.
Z właścicielami wadliwych opli skontaktują się przedstawiciele autoryzowanych serwisów marki. Jak podkreślają przedstawiciele Opla w komunikacie przesłanym do UOKiK-u, właściciele wadliwych modeli proszeni są o niekorzystanie z samochodów do czasu stwierdzenia usterki i jej naprawy.