Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Popularne modele aut łatwym łupem dla hakerów

Popularne modele aut łatwym łupem dla hakerów

Nieszczelne zabezpieczenia pozwalające hakerom m.in. na wyłączenie kontroli trakcji oraz na dostęp do historii podróży, numerów telefonów i adresów wykryli badacze w popularnych modelach produkowanych przez Volkswagena i Forda – donosi brytyjski serwis „Which?

Hakerom do włamań wystarczyłby zwykły laptop i urządzenie warte jedynie 25 funtów (ok. 130 zł). Dzięki takiemu powszechnie dostępnemu zestawowi, byli w stanie włamać się do systemów infotainments zainstalowanych w nowych volkswagenach polo i fordach focusach.

Volkswagen – kontrola trakcji na wyciągnięcie ręki

W przypadku produkowanego przez volkswagena modelu polo, badacze z Context Information Security, firmy zajmującej się cyberbezpieczeństwem, byli w stanie bez problemu wyciągnąć dane zawarte w historii wbudowanej nawigacji – m.in. historię podróży, zapisane numery telefonów i adresy.

Bardziej niebezpieczny w skutkach mógł okazać się jednak dostęp do systemu kontroli trakcji. Badacze byli w stanie go wyłączyć. Gdyby taki atak powiódł się hakerom podczas jazdy, mógłby doprowadzić do utraty przyczepności i wypadku.

Według zapewnień przedstawicieli Volkswagena, zgłoszone błędy i luki w systemach bezpieczeństwa zostaną sprawdzone i naprawione. Jak jednak zapewniają, hakerski atak na systemy infotainments, nie może zostać przeprowadzony bez wiedzy kierowcy.

Choć badacze przeanalizowali jedynie luki w volkswagenie polo, identyczne systemy infotaiments instalowane są także w innych modelach produkowanych przez Volkswagena.

Ford – lokalizacja i niewłaściwe ciśnienie w oponach

Luki w zabezpieczeniach stosowanych w fordach focusach pozwalają hakerom z kolei na dostęp do systemu Ford Pass. Najgroźniejszy może być ten do systemu monitorowania ciśnienia w oponach i możliwość zmiany przesyłanych do komputera danych. W praktyce system po ataku może pokazywać właściwe ciśnienie w oponach, podczas gdy powietrza może być zbyt mało lub za dużo.

Po włamaniu się do systemu Ford Pass, hakerzy byliby w stanie także mieć dostęp do informacji o lokalizacji samochodu, również przy wyłączonym silniku, kierunku jazdy i średniej prędkości.

Choć wykorzystanie luk i włamanie się do systemów wymaga spełnienia wielu warunków – np. bliskiej odległości od atakowanego auta, poważne luki pozwalające na zhackowanie systemów sterowania mogą stwarzać znaczne niebezpieczeństwo.

Marki Tematy
Komentarze
Popularne modele aut łatwym łupem dla hakerów
Marcin Kaźmierczak
Podziel się