Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Polski rynek moto idzie na rekord. Przybyło pół miliona nowych osobówek

Polski rynek moto idzie na rekord. Przybyło pół miliona nowych osobówek

Najprawdopodobniej już miesiąc przed końcem poznaliśmy najpopularniejszy samochód 2019 r. w Polsce. Kończący się rok będzie także rekordowym pod względem liczby zarejestrowanych nowych aut. Wyniki mogłyby być jednak niższe, gdyby uwzględnić w nich tzw. reeksport.

Pękło pół miliona

Liczba kupionych przez Polaków nowych aut osobowych w tym roku przekroczyła pół miliona już w listopadzie. Barierę udało się pokonać miesiąc wcześniej niż przed rokiem. Od początku roku w bazie CEPiK zarejestrowano już 503 099 nowych osobówek – o 3,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nominalnie wzrost wyniósł 16 600 pojazdów. Razem z samochodami dostawczymi o masie do 3,5 t zarejestrowano już 565 394 pojazdy.

Ponad dwie trzecie (70 proc.) nowych aut w listopadzie zarejestrowały firmy – 32 115 egzemplarzy. Było ich o 6,5 proc. mniej niż w październiku i o 2 proc. więcej niż przed rokiem.

Zdecydowana poprawa liczby kupionych aut w relacji do października nastąpiła natomiast wśród klientów indywidualnych, którzy w listopadzie zarejestrowali 13 260 nowe samochody osobowe – o 5,7 proc. więcej niż w październiku i o 12,7 proc. więcej niż w listopadzie 2018 r. i to biorąc pod uwagę, że tegoroczny listopad był odpowiednio o cztery i dwa dni robocze krótszy.

Jak jednak zauważają eksperci z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, wyniki osiągane przez polski rynek motoryzacyjny mogłyby być niższe, gdyby wziąć pod uwagę tzw. reeksport. Wówczas, aby urealnić statystyki dotyczące aut jeżdżących po polskich drogach, należałoby odliczyć auta kupowane w Polsce przez firmy z zagranicy i choć rejestrowane w bazie CEPiK, to jeżdżące poza naszym krajem. Według szacunków IBRM Samar w listopadzie było to ok. 3650 sztuk aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t, a więc 7,2 proc. całego rynku.

Corolla najpopularniejsza w listopadzie, octavia w roku

Najpopularniejszym autem w listopadzie z wynikiem 1807 egzemplarzy okazała się toyota corolla. Model rodem z Japonii wyprzedził dwie skody – octavię (1591 egzemplarzy) i fabię (1439 egzemplarzy). Wszystkie trzy modele zaliczyły jednak znaczny spadek sprzedaży w porównaniu z październikiem. Odpowiednio o 22,3 proc., 19,5 proc. i 8,5 proc.

W liczbie powyżej 1000 sztuk rozeszły się w polskich salonach także opel astra (1355 egzemplarzy), toyota yaris (1273 egzemplarze) oraz dacia duster (1086 egzemplarzy).

Największy wzrost sprzedaży w stosunku do października, o 68,9 proc., odnotowało renault clio (809 egzemplarzy). Spośród dwudziestu najpopularniejszych modeli loty najmocniej obniżyła mazda cx-3, która rozeszła się w 637 egzemplarzach. Był to wynik o 27,2 proc. gorszy względem października.

Choć to toyota corolla święci triumfy w ostatnich miesiącach, palmę pierwszeństwa w 2019 r. dzierży skoda octavia i trudno przypuszczać, aby czeski model nie został najpopularniejszym autem tego roku w Polsce. Od stycznia Skoda sprzedała w naszym kraju 18 596 egzemplarzy. W dalszym ciągu ma więc szansę na zbliżenie się do ubiegłorocznego wyniku i przekroczenie bariery 20 tys.

Druga w zestawieniu toyota corolla w ciągu jedenastu miesięcy osiągnęła 17 634 egzemplarza, a trzecia skoda fabia – 16 021. Polacy w tym czasie chętnie kupowali także dacię duster (14 294), opla astrę (13 009), toyotę yaris (12 355) oraz volkswagena golfa (12 005).

Słabnie miłość do dustera

Podobnie jak miesiąc wcześniej, tak i w listopadzie najpopularniejszym modelem wśród polskich klientów indywidualnych została toyota yaris (789 egzemplarzy). Japoński model powiększył swoją przewagę nad drugą w zestawieniu dacią duster (570 egzemplarzy). Polacy w listopadzie chętnie sięgali także po fiata tipo (533 egzemplarze), który na podium awansował z siódmego miejsca zajmowanego w październiku, spychając z niego toyotę corollę.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – listopad 2019

Lp. Samochód Listopad 19’ Październik 19’ Zmiana mdm
1. toyota yaris 789 611 29,1%
2. dacia duster 570 533 4,0%
3. fiat tipo 533 354 50,6%
4. toyota corolla 465 489 -4,9%
5. hyundai tucson 432 398 8,5%
6. skoda fabia 431 492 -12,4%
7. skoda octavia 296 388 -23,7%
8. toyota c-hr 269 265 1,5%
9. toyota aygo 259 229 13,1%
10. renault clio 234 178 31,5%
11. volkswagen tiguan 231 190 21,6%
12. skoda scala 225 194 16,0%
13. skoda kamiq 224 113 98,2%
14. hyundai i20 209 160 30,6%
15. mitsubishi asx 206 173 19,1%
16. dacia sandero 198 183 8,2%
17. toyota rav4 195 193 1,0%
18. mazda cx-3 186 258 -27,9%
19. ford kuga 176 151 16,6%
20. kia venga 159 105 51,4%
Łącznie (1.-20.) 6287 5672 10,8%
Pozostałe 6973 6872 1,5
Suma 13 260 12 544 5,7%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

Największym wzrostem liczby sprzedanych egzemplarzy w relacji do października mogła cieszyć się Skoda, a dotyczył on modelu kamiq (98,2 proc.), który rozszedł się w 224 egzemplarzach. Podobnie jak w przypadku całego rynku, tak i w grupie klientów indywidualnych największy spadek sprzedaży dotknął mazdy cx-3 (-27,9 proc.), którą kupiło 186 osób.

Bezapelacyjnie najpopularniejszym autem wśród przeciętnego Kowalskiego w 2019 r. zostanie dacia duster, którą od początku roku kupiło 8682 osób. Model należący do koncernu Renault o blisko 2,5 tys. egzemplarzy wyprzedza toyotę yaris (6196).

Firmy napędzają rynek moto

Popularność toyoty corolli napędzają zwłaszcza firmy, które w listopadzie zarejestrowały 1342 egzemplarze tego modelu. Do jej wyniku w ubiegłym miesiącu zbliżyła się skoda octavia (1295 egzemplarzy). Podobnie jak w październiku, na trzecim miejscu uplasował się opel astra (1223 egzemplarze).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – listopad 2019

Lp. Samochód Listopad 19’ Październik 19’ Zmiana mdm
1. toyota corolla 1342 1836 -26,9%
2. skoda octavia 1295 1589 -18,5%
3. opel astra 1223 1125 8,7%
4. skoda fabia 1008 1081 -6,8%
5. volkswagen golf 823 809 1,7%
6. skoda superb 651 744 -12,5%
7. renault clio 575 301 91,0%
8. volkswagen passat 566 703 -19,5%
9. volkswagen tiguan 540 570 -5,3%
10. ford focus 530 509 4,1%
11. dacia duster 516 487 6,0%
12. ford kuga 508 390 30,3%
13. toyota yaris 484 682 -29,0%
14. skoda scala 481 540 -10,9%
15. mazda 6 479 414 15,7%
16. mazda cx-3 451 617 -26,9%
17. toyota rav4 438 482 -9,1%
18. nissan qashqai 425 350 21,4%
19. mercedes-benz klasa gl 412 524 -21,4%
20. toyota c-hr 393 494 -20,4%
Łącznie (1.-20.) 13 140 14 247 -7,8%
Pozostałe 18 975 20 104 -5,6%
Suma 32 115 34 351 -6,5%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

Jedynie astra spośród trzech najpopularniejszych modeli rejestrowanych na REGON zwiększyła sprzedaż w stosunku do października – o 8,9 proc. Sprzedaż corolli i octavii wśród firm spadła w tym czasie odpowiednio o 26,9 proc. i 18,5 proc.

Największy spadek liczby zarejestrowanych aut w tym segmencie, o 29 proc., zanotowała skoda yaris (484 egzemplarzy). Na przeciwnym biegunie z wynikiem 575 egzemplarzy i wynikiem o 91 proc. wyższym niż w październiku znalazło się renault clio.

Utrzymująca się na równym poziomie przez cały rok sprzedaż pozwala skodzie octavii na tytuł najpopularniejszego modelu rejestrowanego na REGON w 2019 r. Nie zmienią tego zapewne wyniki grudniowe. Od początku roku do końca listopada octavię rejestrowano 15 101 razy, a drugą na liście toyotę corollę 12 783 razy. 10 tys. rejestracji przekroczyła jeszcze skoda fabia (11 003), opel astra (10 844) oraz volkswagen golf (10 507).

Od początku roku firmy zarejestrowały w Polsce już ponad 354 tys. samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To przeszło 70 proc. rynku.

Tematy
Komentarze
Polski rynek moto idzie na rekord. Przybyło pół miliona nowych osobówek
Marcin Kaźmierczak
Podziel się