Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Polacy za kółkiem. 13 wykresów, które warto zobaczyć

Polacy za kółkiem. 13 wykresów, które warto zobaczyć

Sześciu na dziesięciu Polaków posiada samochód. Polscy kierowcy za kółkiem spędzają średnio od 15 minut do godziny dziennie, a gdy trzeba zatankować, najczęściej wybierają benzynę bezołowiową. Najwięcej czasu w korkach spędzają z kolei kierowcy we Wrocławiu i tam też OC jest najdroższe. Choć w niedzielę Dzień bez Samochodu, nic nie wskazuje, aby Polacy mieli zrezygnować z czterech kółek.

1. Rekordowy rok

Blisko 1,5 mln nowych aut zarejestrowali Polacy w 2018 r. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To o 9 proc. więcej niż rok wcześniej i aż o 40 proc. więcej w porównaniu z 2009 r. Prawie dwie trzecie – niespełna milion z nich to pojazdy używane. Pozostałe – 532 tys. to samochody nowe.

Bankier.pl

Bankier.pl

2. 23,7 mln aut w bazie CEPiK

Kolejne rejestracje sprawiły, że w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców pod koniec 2018 r. znajdowało się 23,7 mln aut, dając Polsce szósty wynik w Unii Europejskiej. Polskie statystyki przesyłane do Eurostatu zaburzają jednak tzw. martwe dusze, czyli samochody figurujące w statystykach, ale de facto nieużywane. W jaki sposób ich pominięcie wpłynie na statystyki, pokazał raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego opierający się wyłącznie na aktualizowanych rekordach w CEPiK. Według nich, polski park samochodowy liczył nie 22,5, a 16,9 mln sztuk.

Bankier.pl

Bankier.pl

3. Sześciu na dziesięciu Polaków jeździ autem

Jeśli wziąć pod uwagę dane Eurostatu, sześciu na dziesięciu Polaków posiada samochód (współczynnik 593, który okazał się o 3,9 proc. wyższy niż w 2016 r.). Najbardziej zmotoryzowanym krajem w Unii Europejskiej jest Luksemburg, gdzie na 1000 mieszkańców w 2017 r. przypadało 670 aut.

Biorąc z kolei pod uwagę wszystkie europejskie państwa – bezapelacyjnym liderem okazał się Lichtenstein (773 samochodów na 1000 mieszkańców).

4. Dacia duster liderem sprzedaży

Od stycznia do września w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zarejestrowano 422 408 tys. nowych aut, z czego 375 504 to samochody osobowe. To niemal identyczny wynik jak w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Bankier.pl

Bankier.pl

Od kilku miesięcy najpopularniejszym modelem kupowanym przez Polaków jest dacia duster. Od początku roku Polacy zarejestrowali 7066 nowych dusterów. Polscy klienci indywidualni chętnie sięgali także po toyoty yaris (4382 egzemplarze) i skody fabie (3805 egzemplarzy).

5. Coraz więcej „elektryków”, ale i tak mało

Jedynie 0,3 proc. z nich to samochody z napędem elektrycznym. Od stycznia do września Polacy zarejestrowali 1422 takie pojazdy, najwięcej w kwietniu – 418. Wzrost liczby rejestrowanych aut z napędem elektrycznym względem poprzednich lat powodują głównie zakupy flotowe dokonywane zwłaszcza przez firmy carsharingowe.

Bankier.pl

Bankier.pl

Ponad dwie trzecie nowych aut rejestrowanych w Polsce napędzane jest silnikami benzynowymi (71 proc.). Co piąty nowo rejestrowany samochód to diesel (20 proc.). 6 proc. nowych aut posiada napędy hybrydowe, 2 proc. tankowana jest gazem.

6. Drugie życie aut z Niemiec

Polacy nadal masowo sprowadzają samochody. Od początku roku do Polski wjechało ponad 682 tys. sprowadzanych aut – o 1 proc. więcej niż przed rokiem. W samym tylko sierpniu było ich prawie 85 tys. Statystyczny samochód sprowadzony w tym roku do Polski miał 11 lat i 8 miesięcy, zaś najpopularniejszym importowanym rocznikiem był 2008.

Bankier.pl

Bankier.pl

Co drugie sprowadzone w tym roku auto pochodziło z Niemiec (393 tys.). Na kolejnych miejscach znalazły się Francja (67 tys.), Belgia (48 tys.) i Holandia (29 tys.).

Niezmiennie królują auta niemieckich producentów – Volkswagen (58,5 tys.) i Opel (51,7 tys.). Podium uzupełniają fordy (43 tys.).

Bankier.pl

Bankier.pl

Jeśli wziąć pod uwagę konkretne modele, Polacy najchętniej sprowadzają audi a4 (17,3 tys.), volkswageny golfy (15,4 tys.) i ople astry (14,1 tys.).

7. Ile czasu spędzamy za kółkiem?

Jak wynika z raportu „Polaków portfel własny: w drodze” przygotowanego przez Santander Consumer Bank, ponad połowa Polaków (58,1 proc.) spędza za kierownicą od 15 minut do godziny dziennie.

Bankier.pl

Dwie trzecie polskich kierowców używa auta codziennie. Sporadycznie, 2-3 razy dziennie, z samochodu korzysta 14,4 proc. Polaków, a jedynie raz w tygodniu – 7,2 proc.

8. Najbardziej zakorkowane miasta

Codzienne dojazdy autem do pracy wiążą się jednak z korkami. Portal korkowo.pl na podstawie analizy danych z aplikacji Yanosik, obliczył, z jaką średnią prędkością poruszają się samochody w centrach największych polskich miast. Pomiary dotyczyły dni pracujących pomiędzy godz. 7 a 21.

Bankier.pl

Bankier.pl

Jak pokazało badanie, w najlepszej sytuacji są kierowcy w Katowicach, którzy poruszają się po centrum ze średnią prędkością 35 km/h. Najwolniej jeździ się z kolei po Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu – średnio 25 km/h. Średnia prędkość dla Warszawy wyniosła 29 km/h.

9. Na urlop głównie autem

Chętnie korzystamy z samochodów także podczas urlopów. Czterech na pięciu Polaków (78,5 proc.) do celu swojej wakacyjnej podróży dojechało autem – wynika z danych Eurostatu za 2017 r. Największy odsetek samochodowych wycieczek podczas urlopów zanotowano na Litwie (91,1 proc.). Najrzadziej autem na wakacje podróżują z kolei Węgrzy (70 proc.).

Bankier.pl

Bankier.pl

10. Najdroższe OC we Wrocławiu, najtańsze w Rzeszowie

Korzystanie z auta wiąże się, rzecz jasna, z obowiązkowym ubezpieczeniem OC. W 2018 r. – według danych portalu rankomat.pl – spośród wszystkich wojewódzkich miast, najwięcej za ubezpieczenie musieli płacić kierowcy rejestrujący auto we Wrocławiu – średnio 1020 zł. Drogie OC mieli także ubezpieczający auto w Warszawie – średnio 917 zł. Najmniej za OC płacono z kolei w Rzeszowie – średnio 656 zł.

Bankier.pl

W przypadku województw, najdroższe okazało się woj. pomorskie – średnio 843 zł, dolnośląskie – średnio 823 zł i mazowieckie – średnio 812 zł. Najmniej płacono z kolei na Podkarpaciu – średnio 608 zł oraz Opolszczyźnie – średnio 634 zł.

11. Coraz mniej wypadków

Jak pokazują policyjne statystyki, od 2009 r. systematycznie – z wyjątkami w 2011 r. i 2016 r. – spada liczba wypadków drogowych. W 2018 r. na polskich drogach miały miejsce 31 674 wypadki, w których rannych zostało 37 359 osób.

Bankier.pl

Bankier.pl

12. 8 zabitych dziennie

Niestety, w ubiegłym roku nieznacznie wzrosła liczba ofiar śmiertelnych – 2862 względem 2831 w 2017 r. To jednak i tak o 37 proc. mniej niż jeszcze w 2009 r.

Bankier.pl

Tematy
Komentarze
Polacy za kółkiem. 13 wykresów, które warto zobaczyć
Marcin Kaźmierczak
Podziel się