Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Polacy kupują coraz droższe auta, a będzie jeszcze drożej

Polacy kupują coraz droższe auta, a będzie jeszcze drożej

Irek Dorozanski / Forum

Średnio niemal 110 tys. zł – tyle wydawali Polacy kupujący nowe auta w pierwszych ośmiu miesiącach 2019 r. W porównaniu z ubiegłym rokiem rośnie liczba aut wartych 100-200 tys. zł i powyżej 300 tys. zł – wynika z obliczeń Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Wzrost wydatków nie wiąże się jednak ze wzrostem zamożności Polaków, a w głównej mierze z rosnącymi cenami samochodów. Według zapowiedzi importerów, w kolejnych miesiącach będą one nadal rosły.

Średnia ważona cena sprzedaży samochodów osobowych wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 2 773 zł (2,6 proc.). Jak jednak podkreślają analitycy Samar, wyliczenia opierają się wyłącznie na oficjalnych cennikach importerów i nie uwzględniają rabatów obniżających cenę ani też podnoszących ją kosztów dodatkowego wyposażenia.

W dalszym ciągu za co drugie nowe auto (50,1 proc.) Polacy płacą pomiędzy 50 a 100 tys. zł. Od stycznia do września Polacy kupili 187 541 aut w tym przedziale cenowym – o 2,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Znacząco spadła za to liczba aut kupowanych za mniej niż 50 tys. zł. W pierwszych ośmiu miesiącach 2019 r. było to 31 309 egzemplarzy (spadek o 20,1 proc.).

Rośnie za to liczba samochodów kupowanych za 100-150 tys. zł i 150-200 tys. zł. Od stycznia do września Polacy kupili odpowiednio 91 296 i 35 294 samochody z tych przedziałów cenowych. W sumie stanowiły one jedną trzecią (33,8 proc.) rynku – o 3,3 proc. więcej niż w 2018 r.

Salony samochodowe sprzedają także coraz więcej aut wycenianych powyżej 300 tys. zł. W analizowanym okresie było to 10 109 egzemplarzy – o 17,9 proc. więcej niż w 2018 r. Najdroższe samochody stanowiły 2,7 proc. rynku. Co ciekawe, było ich ponad dwukrotnie więcej niż aut wycenianych pomiędzy 250 a 300 tys. zł (4262 egzemplarzy).

Najpopularniejsze marki w poszczególnych segmentach cenowych (styczeń-sierpień 2019)

Przedział cenowy Marka Rejestracje (I-VIII 2019)
do 50 tys. zł Dacia 9139
50-100 tys. zł Toyota 25 524
100-150 tys. zł Volkswagen 16 001
150-200 tys. zł Volkswagen 5054
200-250 tys. zł BMW 2851
250-300 tys. zł Volvo i Audi 683
powyżej 300 tys. zł BMW 2582

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Liderem sprzedaży w najtańszym przedziale cenowym – do 50 tys. zł – okazała się Dacia, która sprzedała 9139 egzemplarzy. Pierwsze miejsce zagwarantował jej zwłaszcza model sandero, który od stycznia do września rozszedł się w 5005 sztuk.

W najpopularniejszym przedziale od 50 do 100 tys. zł liderem okazała się Toyota, która sprzedała w tej cenie 25 524 samochodów. Wśród modeli najpopularniejszy był jednak opel astra (9325 egzemplarzy).

Najpopularniejsze modele w poszczególnych segmentach cenowych (styczeń-sierpień 2019)

Przedział cenowy Model Rejestracje (I-VIII 2019)
do 50 tys. zł dacia sandero 5005
50-100 tys. zł opel astra 9325
100-150 tys. zł skoda octavia 4500
150-200 tys. zł toyota rav4 2683
200-250 tys. zł volvo cx60 2014
250-300 tys. zł porsche macan 522
powyżej 300 tys. zł bmw x5 1201

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Najwięcej aut wycenianych na 100-200 tys. zł sprzedał z kolei Volkswagen. Było ich łącznie 21 055. Najpopularniejszymi modelami były jednak skoda octavia (100-150 tys. zł) i toyota rav4 (150-200 tys. zł).

Wśród najdroższych samochodów o cenie wyższej niż 300 tys. zł liderem okazało się BMW, które wyprodukowało co czwarte auto sprzedane w tym przedziale cenowym (2582 egzemplarze). Wśród konkretnych modeli palma pierwszeństwa także należy do bawarskiego koncernu. Polacy kupili najwięcej – 1201 egzemplarzy modelu x5.

Komentarze
Polacy kupują coraz droższe auta, a będzie jeszcze drożej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się