Volkswagen golf był bezapelacyjnie najchętniej kupowanym autem przez Europejczyków w październiku. Najpopularniejsze auta w Polsce – skoda octavia, toyota corolla i dacia duster – w Europie nie znajdują takiego uznania. Na popularności zyskują za to SUV-y – wynika z raportu JATO Dynamics opublikowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
W październiku volkswagen golf osiągnął wynik 34 362 sprzedanych egzemplarzy – o 6,4 proc. więcej niż przed rokiem. W pokonanym polu zostawił m.in. renault clio (19 576 egzemplarzy) i swojego mniejszego brata – volkswagena polo (19 225 egzemplarzy). Oba te modele zaliczyły spadek sprzedaży w porównaniu z październikiem ubiegłego roku.
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie – październik 2019
Lp. | Model | Październik 2019 | Różnica r/r [w proc.] |
1. | volkswagen golf | 34 362 | +6,4 |
2. | renault clio | 19 576 | -17,4 |
3. | volkswagen polo | 19 225 | -7,8 |
4. | ford fiesta | 18 919 | -9,5 |
5. | volkswagen tiguan | 18 543 | +22,1 |
6. | toyota yaris | 18 280 | -3,7 |
7. | renault captur | 17 850 | +44,7 |
8. | peugeot 208 | 17 746 | -0,9 |
9. | citroen c3 | 17 698 | +4,1 |
10. | skoda octavia | 17 608 | -2,5 |
11. | nissan qashqai | 16 657 | +43,6 |
12. | volkswagen t-roc | 16 555 | +41,5 |
13. | mercedes klasa a | 16 544 | +6,5 |
14. | ford focus | 16 503 | +12,3 |
15/ | dacia duster | 15 993 | +42,0 |
16. | peugeot 3008 | 15 784 | -9,6 |
17. | toyota corolla | 15 038 | – |
18. | dacia sandero | 14 948 | -3,1 |
19. | fiat panda | 14 827 | -8,1 |
20. | ford kuga | 14 338 | +27,6 |
Źródło: Raport JATO Dynamics
Gdy porównamy ranking najpopularniejszych modeli aut w Europie i Polsce, nie sposób nie zauważyć różnicy w preferencjach klientów. Najpopularniejsza od początku roku na polskim rynku motoryzacyjnym skoda octavia, w Europie uplasowała się dopiero na 10. miejscu. W październiku Europejczycy zarejestrowali 17 608 nowych egzemplarzy tego modelu (spadek o 2,5 proc. r/r).
Drugi najpopularniejszy w Polsce model, który zyskał na popularności zwłaszcza w ostatnich miesiącach – toyota corolla, wśród europejskich klientów uplasowała się w październiku dopiero na 17. miejscu (15 038 egzemplarzy).
Kiepski wynik na europejskim rynku motoryzacyjnym w październiku zanotował także wielomiesięczny lider wśród polskich klientów instytucjonalnych – dacia duster, którą w październiku kupiono 15 993 razy (15. miejsce).
Na europejskiej liście znalazło się także osiem modeli, które w tym roku w Polsce nie plasują się w pierwszej dwudziestce – volkswagen polo, ford fiesta, renault captur, peugeot 208, citroen c3, volkswagen t-roc, mercedes klasy a i peugeot 3008.
W Europie na popularności coraz mocniej zyskują SUV-y. Według raportu JATO Dynamics, w październiku Europejczycy kupili 484 400 nowych aut z tego segmentu – o 22 proc. więcej niż w rok wcześniej. Osiągnięty wynik oznacza, że udział SUV-ów w rynku nowych aut przekroczył 40 proc.