Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Podwyżki opłat za parkowanie w Krakowie będą mniejsze, niż planowano

PAP
2019/07/16 13:14
Podwyżki opłat za parkowanie w Krakowie będą mniejsze, niż planowano

16 lipca na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Krakowa radni zadecydują o opłatach za parkowanie. Podwyżki będą niższe, niż planowano, zgodnie z propozycją prezydenta za godzinę postoju kierowcy zapłacą w zależności od podstrefy 6, 5 lub 4 zł.

Ostateczna decyzja w tej sprawie będzie należeć do radnych.

Według pierwotnej propozycji Zarządu Transportu Publicznego opłaty w ścisłym centrum miały wzrosnąć z 3 zł do 9 zł; 7 lub 5 zł za pierwszą godzinę i być zróżnicowane w kolejnych godzinach w zależności od podstrefy, na które podzielona jest strefa płatnego parkowania w Krakowie.

Jak tłumaczył radnym dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie Łukasz Franek, podwyżki miały doprowadzić do większej rotacji na miejscach parkingowych zwłaszcza w Śródmieściu i nakłonić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego, a stawka 9 zł za godzinę parkowania w centrum to opłata „rynkowa” – porównywalna z cenami, jakie obowiązują na parkingach komercyjnych.

Zaproponowane stawki wywołały gorącą dyskusję. Radni z różnych klubów sygnalizowali, że są one zbyt wysokie, choć wszyscy byli zgodni, że podwyżki są potrzebne. Prezydent zgłaszając autopoprawkę do uchwały napisał, że zmiany wynikają z tematów poruszonych w dyskusji.

Jaka jest najnowsza propozycja? Podobnie jak poprzednio podzielenie podstref płatnego parkowania na trzy grupy cenowe – zależnie od atrakcyjności turystycznej i zatłoczenia na ulicach. Opłata za parkowanie w podstrefie A to 6 zł za godzinę, w podstrefie B 5 zł i podstrefie C – 4 zł. Nie ma już zróżnicowania stawek w zależności od tego, jak długo pozostawimy samochód w strefie.

Opłaty będą pobierane także w weekendy, w godzinach od 10 do 20.

Niezmieniona została cena abonamentu dla mieszkańców strefy – nadal będzie on kosztował 10 zł za miesiąc.

W autopoprawce prezydent obniżył karę za nieuiszczenie opłaty za postój z 200 do 150 zł i wycofał propozycję abonamentu dla pojazdów instytucji miejskich, co było zapisane w pierwszej wersji uchwały.

„Proponowana stawka 6 zł za godzinę parkowania to absolutne minimum, aby doprowadzić do naprawy sytuacji w strefie płatnego parkowania czyli zwiększyć rotację pojazdów na tym obszarze” – powiedział PAP rzecznik Zarządu Transportu Publicznego Bartosz Piłat. Dodał, że według analizy przeprowadzonej w 2018 r. połowa samochodów stała w strefie płatnego parkowania od 6 do 7 godzin.

W autopoprawce prezydent proponuje także powrót do papierowych identyfikatorów za szybą samochodu. „Od stycznia 2018 r. kierowcy nie posługiwali się papierowymi identyfikatorami. Wracamy do nich, bo ułatwiają prowadzenie kontroli drogowych. Nie każdy patrol straży miejskiej czy policji ma dostęp do systemu, który pokazuje uprawnienia mieszkańców do parkowania w danej podstrefie. O takie identyfikatory prosili sami mieszkańcy, którzy chcą kontrolować, kto zostawia samochód w strefie” – wyjaśnił Piłat. Jak podał tylko na placu Wszystkich Świętych w 2018 zatrzymano do 550 pojazdów nieuprawnionych do wjazdu w to miejsce.

W środę radni mają zdecydować także o likwidacji spółki Miejska Infrastruktura, która do tej pory była odpowiedzialna za budowanie w mieście parkingów i obsługę strefy płatnego parkowania. Te zadania ma przejąć Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

autor: Małgorzata Wosion-Czoba

Tematy
Komentarze
Podwyżki opłat za parkowanie w Krakowie będą mniejsze, niż planowano
PAP
Podziel się