Wadliwe poduszki powietrzne, niewłaściwie zamontowane okna dachowe, wyższa od dopuszczanej emisja spalin czy groźba pożaru – z takimi problemami muszą mierzyć się właściciele aut w Polsce. Siedmiu producentów ruszyło z kampaniami naprawczymi dotyczącymi aż 34 modeli aut.
Kampanie naprawcze Volkswagena
Usterki w największej liczbie modeli (11) wykrył Volkswagen. To przede wszystkim volkswageny: golf, passat, arteon, tiguan i t-roc (typ: A1, CD, 3CC, 5N i 3H), które wyprodukowano w Niemczech pomiędzy lutym 2020 r. a lutym 2022 r.
Jak informuje producent, w 1028 autach zarejestrowanych w Polsce może dojść do poluzowania osłony ozdobnej silnika. W przypadku zetknięcia się poluzowanej osłony z rozgrzaną tubrosprężarką może dojść do uszkodzeń termicznych, a także pożaru.
W passatach (typ CB), golfach (typ CD), arteonach (typ 3H) i tiguanach (typ AX) oraz w modelu multivan (typ T7 i ST), wadliwe okazało się także zabezpieczenie w układzie wysokonapięciowym, które zostało wyprodukowane ze zbyt małą ilością piasku gaśniczego, co zwiększa ryzyko pożaru. Usterka została wykryta w pojazdach, które zjechały z taśmy pomiędzy kwietniem 2019 a lutym 2022 r.
Naprawy, które będą przeprowadzane w autoryzowanych stacjach obsługi Volkswagena, będą polegały na montażu nad skrzynką rozdzielczą akumulatora wysokiego napięcia dodatkowej ochronnej maty izolacyjnej.
Dodatkowo w multivanach wyprodukowanych w Niemczech między lipcem 2020 r. a czerwcem 2022 r. może dojść do usterki zatrzasków mocujących poduszkę bezpieczeństwa chroniącą głowę. Ponadto, jak informuje producent, „wiązki przewodów w obszarze poduszki zostały nieprawidłowo ułożone, co może prowadzić do niewłaściwego działania różnych odbiorników elektrycznych lub systemów (np. poduszki bezpieczeństwa głowy, asystenta zmiany toru jazdy, magistrali CAN, systemu Komfort) oraz skutkować unieruchomieniem pojazdu lub pożarem.
Obie kampanie naprawcze dotyczą 356 modeli zarejestrowanych w Polsce.
Wadliwe poduszki powietrzne, okna dachowe i opony
Do ASO Volkswagena będą musieli zgłosić się również właściciele volkswagenów polo wyprodukowanych w Republice Południowej Afryki, w których może dojść do niewłaściwego działania poduszki powietrznej, volkswagenów grand california (typ SC), w których niewłaściwie zamontowano okno dachowe oraz posiadacze modelu t6 wyposażonych fabrycznie w opony letnie firmy Continental, które mogą niekontrolowanie tracić ciśnienie.
Z kolei w modelu t-cross (typ C1) wadliwe okazały się kontrolki zapięcia pasów bezpieczeństwa.
W sumie do ASO Volkswagena muszą zgłosić się właściciele 1848 pojazdów.
Skoda wzywa do serwisu
Największa z kampanii naprawczych prowadzonych przez Skodę dotyczy modeli: octavia, superb (typ NS, NX i 3T) oraz kodiaq, które wyprodukowano w Czechach między sierpniem 2020 r. a lutym 2022 r.
Podobnie jak w przypadku volkswagenów, wadliwa okazała się ozdobna osłona silnika, która może poluzować się po kontakcie z rozgrzaną turbosprężarką doprowadzić do pożaru. Kampania naprawcza dotyczy 1220 pojazdów zarejestrowanych w Polsce.
W modelach octavia i superb wykryto także wadę zabezpieczenia w układzie wysokonapięciowym, z kolei w modelu fabia (typ 5J) zagrożeniem może być rama oparcia tylnego siedzenia, która może wykazywać się zmniejszoną wytrzymałością spoin. Konsekwencją może być niewłaściwe działanie tylnego pasa bezpieczeństwa podczas wypadku.
Właściciele wadliwych pojazdów wyprodukowanych przez Skodę zostaną wezwani listownie do ASO, gdzie przeprowadzone zostaną odpowiednie naprawy.
Kampania naprawcza Seata
Z analogicznymi usterkami muszą mierzyć się właściciele seatów. Mowa o wadliwie zamontowanej osłonie ozdobnej silnika i zabezpieczeniu układu wysokonapięciowego, które zostało wyprodukowane ze zbyt małą ilością piasku gaśniczego.
W przypadku hiszpańskiej marki należącej do koncernu Volkswagena felerne okazały się modele: leon (typ KL), terraco (typ KN) oraz formentor (typ KM).
Łącznie w serwisie będą musieli stawić się właściciele 885 seatów.
Ople z usterkami
Kampanię naprawczą prowadzą również marki należące do koncernu Stellantis. Wśród nich jest m.in. Opel, który poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wadach w modelach: corsa, mokka i combo.
W pojazdach wyposażonych w akumulator wysokiego napięcia może wystąpić błąd kalibracji oprogramowania sterownika (ECU) akumulatora trakcyjnego. Usterka może przełożyć się na odłączenie silnika podczas jazdy.
Wada została wykryta w 110 autach, których właściciele zostaną zaproszeni do ASO, gdzie mechanicy będą aktualizowali oprogramowanie sterownika (ECU).
Z problemami muszą liczyć się także właściciele opla vivaro c oraz zafiry life. Część aut zarejestrowanych w Polsce została wyprodukowana z niewłaściwym obwodem grzewczym zbiornika czynnika AdBlue. Wada może prowadzić do przekraczania dopuszczalnego poziomu emisji. Naprawa będzie polegała na wymianie zbiornika AdBlue.
Citroen i Peugeot wzywają do serwisu
Identyczne usterki i wady zostały wykryte także w Citroenach i Peugeotach. Źle skonfigurowane oprogramowanie sterownika (ECU) dotyczy modeli: citroen c4, citroen berlingo, peugeot 208, peugeot 2008 oraz peugeot partner. Z kolei problemy ze zbiornikiem czynnika AdBlue wykryte zostały w dostawczych modelach: citroen spacetourer, citroen jumpy IV, peugeot traveller oraz peugeot expert 4.
Obaj producenci wezwą do swoich ASO łącznie właścicieli 256 pojazdów zarejestrowanych w Polsce.
Hyundai – problemy „elektryków” z… naklejkami
Do serwisów będą musieli zgłosić się również właściciele elektrycznych hyundaiów ioniq 5. W autach wyprodukowanych w Korei Południowej między 5 lipca 2022 r. a 19 listopada 2022 r. niewłaściwa okazała się… naklejka z numerem VIN. Jak informuje producent, w przypadku 47 aut zarejestrowanych w Polsce na naklejce VIN znajdują się nieprawidłowe dane dotyczące masy pojazdu.
Wymiana naklejki z numerem VIN będzie przeprowadzana w ASO Hyundaia.