Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Nowe auta w UE coraz mocniej kopcą. Polska w niechlubnej czołówce

Nowe auta w UE coraz mocniej kopcą. Polska w niechlubnej czołówce

fot. FORUM, Dado Ruvic, Reuters

Po raz pierwszy od 2010 r. wzrosła ilość spalin emitowanych przez nowe auta – podała „Gazeta Wyborcza”, powołując się na dane Europejskiej Agencji Środowiska (EEA). W 2017 r. przeciętne nowe auto produkowało 118,5 gram dwutlenku węgla na kilometr – o 0,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Najwięcej dwutlenku węgla w 2017 r. emitowały samochody w krajach bałtyckich i Polsce. Najgorzej w rankingu wypadła Estonia (132,8 g CO2/km), Łotwa (128,8 g) i Polska (127,6 g). Na drugim biegunie znalazły się Portugalia (104,7 g), Dania (107,1 g) oraz Holandia (108,3 g).

Wśród producentów największymi emitentami CO2 w Unii Europejskiej są auta marki KIA produkowane w słowackiej Żylinie – 132,9 g CO2/km. Co ciekawe, samochody tej marki produkowane w Korei emitowały przeciętnie 113,9 g, a więc poniżej unijnej średniej.

Źle w rankingu wypadły także auta produkowane przez Daimlera (126,7 g), Audi (124,5 g) oraz Volvo (124,4 g). Najczystsze dla środowiska były za to toyoty (103 g) i francuskie marki – peugeoty (104, 5 g), citroeny (105,6 g) i renault (106 g).

Żaden z producentów nie zmieściłby się w restrykcyjnych normach emisji spalin, które wejdą w życie w 2021 r. Wówczas przeciętny nowy samochód osobowy będzie mógł wypuszczać w powietrze jedynie 90 g CO2 na kilometr.

Jak przyznali w raporcie przedstawiciele Europejskiej Agencji Środowiska, za emisję dwutlenku odpowiadają przede wszystkim auta benzynowe, które emitują od 10 do 40 proc. CO2 więcej niż diesle.

– Wzrost nie jest dziełem przypadku, bo właśnie w 2017 r. odnotowano po raz pierwszy wzrost emisji dwutlenku węgla, ponieważ także w 2017 r. po raz pierwszy sprzedaż nowych aut z silnikami benzynowymi była większa niż aut z silnikami Diesla – twierdzi Erik Jonnaert, cytowany przez Gazetę Wyborczą sekretarz generalny Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA).

Tematy
Komentarze
Nowe auta w UE coraz mocniej kopcą. Polska w niechlubnej czołówce
Marcin Kaźmierczak
Podziel się