Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Nowa nalepka na auta. Bez niej starsze diesle i „benzyniaki” nie wjadą do centrów miast

Nowa nalepka na auta. Bez niej starsze diesle i „benzyniaki” nie wjadą do centrów miast

Shutterstock

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zatwierdziło nową nalepkę na auta, która uprawniać będzie do poruszania się po Strefach Czystego Transportu – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”. Znajdzie się na niej m.in. rok produkcji auta i rodzaj wykorzystywanego paliwa.

Brak nalepki = 500 zł mandatu

Nowa nalepka – zielony ośmiokąt z symbolem Strefy Czystego Transportu – będzie zawierała informację o roku produkcji auta oraz rodzaju stosowanego w nim paliwa. I tak P będzie oznaczało benzynę, D – olej napędowy, M – mieszankę (paliwo-olej), LPG – gaz płynny, CNG – gaz ziemny sprężony, LNG – gaz ziemny skroplony, H – wodór, BD – biodiesel, – E85 – etanol. Auta elektryczne będą oznaczane z kolei jako EE.

gov.pl

Naklejka będzie musiała być umieszczona na przedniej szybie, w lewym dolnym rogu. Poruszanie się autem bez nalepki po wyznaczonej Strefie Czystego Transportu groziło będzie mandatem w wysokości 500 zł.

Strefy Czystego Transportu – jak będą funkcjonować?

Wprowadzenie nalepki związane jest z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która obowiązuje od 24 grudnia 2021 r. Nowe przepisy umożliwiają gminom ustanawianie Stref Czystego Transportu i decydowanie, jakie auta będą mogły się po nich poruszać.

Ustawa nie nakazuje jednak wprowadzania kategorycznych zakazów wjazdu do centrów miast aut niespełniających określonych norm emisji spalin. Gminy będą mogły ustanawiać opłaty, po uiszczeniu których poruszanie się po strefach czystego transportu będzie możliwe.

W przypadku opłaty jednorazowej maksymalna stawka wyniesie 2,5 zł za godzinę, z kolei miesięczny abonament nie będzie mógł być wyższy niż 500 zł.

Bez opłat po strefach czystego transportu będą mogły poruszać się auta napędzane prądem, wodorem, gazem oraz samochody spalinowe spełniające określone przez gminne władze normy emisji spalin, ale także pojazdy uprzywilejowane.

Nowa nalepka – brakujące informacje

Nowa nalepka wzbudza jednak kontrowersje. W opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych nie będzie ona zawierała wszystkich niezbędnych informacji, które pozwoliłyby zidentyfikować, czy pojazd na pewno może poruszać się po danej strefie czystego transportu.

Jak zauważył cytowany przez „Dziennik Gazetę Prawną” Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, rok produkcji nie jest taką informacją, ponieważ auta wyprodukowane w tym samym roku mogą różnić się normą emisji spalin. Inne nalepki, zdaniem szefa PSPA, powinni otrzymywać także właściciele aut mieszkający w wyznaczonej strefie, jeśli gmina zezwoliłaby im na poruszanie się po niej na odrębnych zasadach. Na naklejce powinna znajdować się także data oznaczająca koniec jej ważności.

Tematy
Komentarze
Nowa nalepka na auta. Bez niej starsze diesle i „benzyniaki” nie wjadą do centrów miast
Marcin Kaźmierczak
Podziel się