Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Nowe auta coraz mocniejsze, choć silniki maleją

Nowe auta coraz mocniejsze, choć silniki maleją

Źródło: Reuters

Producenci w 2019 r. oferowali w Polsce dwukrotnie mocniejsze samochody niż dwie dekady temu – wynika z analizy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Od skody po ferrari

W 2019 r. średnia moc silnika w nowych samochodach dostępnych na polskim rynku wyniosła 140 KM i była o 70 KM wyższa niż w 1998 r. Najsłabszy, 60-konny silnik oferowała Skoda w modelu citigo. Autem z najmocniejszym dostępnym na rynku silnikiem było ferrari 812 gts. Dwunastocylindrowy silnik gwarantował o pojemności 6,5 l gwarantował 800 KM mocy.

Wzrost mocy silników w nowych autach (1998-2019)

Segment Średnia moc silnika – 2019 Średnia moc silnika – 1998 Zmiana [w proc.]
A 70,6 35,2 +101
B 90,1 72,1 +25,1
C 127,6 83,4 +53
D 175,2 98,8 +77
E 221,4 179,8 +23
F 355,0 282,3 +26

Źródło: IBRM Samar

24 KM „Malucha”

Dla porównania, w 1998 r., do którego odnosi się analiza, najsłabszym oferowanym modelem na rynku był fiat 126p wyposażony w silnik o mocy 24 KM. Najmocniejszy silnik zamontowano z kolei w bmw m5 (model e39). Dysponował 400 KM mocy.

Silniki mocniejsze, choć mniejsze

W ostatnich dziesięciu latach, według wyliczeń IBRM Samar, średnia moc silników montowanych w autach sprzedawanych w Polsce rosła przeciętnie o 3 KM rocznie. Co ciekawe, wzrost miał miejsce przy jednoczesnym spadku pojemności silników. W 2009 r. silnik spalinowy miał przeciętnie 111 KM mocy i 1,62 l pojemności. W 2019 r. proporcje wyniosły odpowiednio 140 KM i 1,57 l.

Średnia pojemność silnika w 1998 r. wynosiła 1,29 l. Jak zauważają analitycy IBRM Samar, na niską średnią pojemność silników aut wpływ miały zwłaszcza popularne wówczas modele: fiat seicento i daewoo matiz.

Najmniejsze auta już nie takie słabe

W porównaniu z 1998 r. producenci najbardziej, bo aż dwukrotnie wzmocnili silniki najmniejszych aut z segmentu A – z 35,2 KM do 70,6 KM. Najmniejszy wzrost mocy, średnio o jedną czwartą, odnotowano z kolei w nieco większych autach należących do segmentu B oraz w najmocniejszych autach klasy premium (segment e i f).

Tematy
Komentarze
Nowe auta coraz mocniejsze, choć silniki maleją
Marcin Kaźmierczak
Podziel się