Wady konstrukcyjne, w wyniku których może dochodzić do wycieków paliwa, wadliwe hamulce oraz półosie napędowe – z takimi usterkami muszą mierzyć się właściciele kilkuset mercedesów, citroenów i peugeotów zarejestrowanych w Polsce. Producenci rozpoczęli właśnie kampanie naprawcze.
Kampania naprawcza Mercedesa
Najwięcej wadliwych aut do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłosił Mercedes. To m.in. dostawcze sprintery (typ 907), wyprodukowane w Niemczech.
Jak informuje producent, w pojazdach odległość pomiędzy przewodami hamulcowymi a wiązką przewodów elektrycznych może być niewystarczająca. Skutkiem takiego stanu może być przetarcie przewodu elektrycznego i doprowadzenie do zwarcia oraz stopienia się przewodu hamulcowego, a co za tym idzie wycieku płynu hamulcowego.
– W rezultacie w zestawie wskaźników zaświeci się lampka ostrzegawcza poziomu płynu hamulcowego. Z biegiem czasu i w przypadku zignorowania lampki ostrzegawczej poziomu płynu hamulcowego do momentu, gdy zabraknie płynu hamulcowego, droga hamowania pojazdu może się wydłużyć, co może doprowadzić do zwiększonego ryzyka wypadku. W najgorszym przypadku nie można wykluczyć ryzyka pożaru – czytamy w komunikacie przesłanym do UOKiK.
W Polsce kampania naprawcza objęła 547 pojazdów.
Mercedes do serwisów wezwał także właścicieli modeli klasy e (BR 213), klasy s (BR 223) oraz cls (BR 257), które wyprodukowano pomiędzy 13 a 26 października 2021 r.
Jak informuje producent, w pojazdach z układem hamulca postojowego połączenie śrubowe zacisków hamulcowych na osi przedniej może być niezgodne ze specyfikacją. W związku z tym w felernych pojazdach istnieje możliwość poluzowania się zacisku hamulcowego podczas hamowania, co może przełożyć się na mniejszą od oczekiwanej siłę hamowania. Dodatkowo mogą poluzować się inne komponenty, co z kolei może stworzyć niebezpieczeństwo dla aut nadjeżdżających z tyłu.
Kampania na polskim rynku objęła 58 aut.
Citroen i Peugeot wzywają do serwisów
Wadliwe pojazdy do UOKiK zgłosił także koncern Stellantis. Usterki wykryto w citroenach i peugeotach.
Do serwisów muszą zgłosić się właściciele citroenów c3, w których istnieje ryzyko utraty napędu w wyniku pęknięcia półosi napędowej.
Felerne okazały się także citroeny berlingo oraz peugeoty rifter i partner, w których może dojść do wycieku paliwa.
Łącznie koncern Stellantis wyśle zaproszenia do autoryzowanych stacji obsługi Citroena i Peugeota do 171 właścicieli wadliwych aut zarejestrowanych w Polsce.