Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Najpopularniejsze auta w Europie. Nowy lider zdetronizował golfa

Najpopularniejsze auta w Europie. Nowy lider zdetronizował golfa

Choć wciąż w Europie przybywa ponad 1 mln nowych aut miesięcznie, to luty 2020 r. był najgorszym drugim miesiącem roku od pięciu lat. Luty przyniósł także zmianę na pozycji lidera europejskich salonów samochodowych. Najpopularniejszym autem wśród Europejczyków nie jest już Volkswagen Golf – wynika z raportu JATO Dynamics.

Europejczycy zarejestrowali w lutym 2020 r. 1,06 mln nowych aut. To wynik o 7 proc. gorszy od osiągniętego w lutym 2019 r i najgorszy wynik dla lutego od 2015 r. Dla porównania salony i dealerzy działający w Polsce zakończyli luty z wynikiem o 12 proc. gorszym niż przed rokiem.

Luty słaby, marzec jeszcze gorszy?

Zdaniem ekspertów JATO Dynamics, spadająca w lutym sprzedaż nowych aut to m.in. efekt nowych rozporządzeń regulujących rynek motoryzacyjny na Starym Kontynencie, nie zaś epidemii koronawirusa. Ta zapewne będzie miała wpływ na spadek sprzedaży nowych aut już w marcu. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w pierwszych dwóch dekadach marca, liczba rejestracji nowych aut w Polsce spadła o ponad 10 proc. w relacji do pierwszych 20 dni lutego i aż o 22,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. i to przy większej liczbie dni roboczych w 2020 r.

Kraje bałtyckie na plus

W lutym można było jednak znaleźć państwa, w których sprzedaż aut w skali roku wzrosła. Tak było m.in. w Estonii, na Litwie oraz Łotwie, gdzie w porównaniu z lutym 2019 r. sprzedaż nowych aut wzrosła odpowiednio o 13 proc., 8 proc. i 6 proc. Wzrost sprzedaży osiągnięto również na południu Europy. W Portugalii przybyło o 7 proc. więcej nowych aut niż w lutym 2019 r., z kolei wynik osiągnięty przez branżę w Grecji był o 4 proc. wyższy.


Polska wśród motorów spadku

Najmocniejszy spadek sprzedaży nowych aut, poza Polską, miał miejsce w Rumunii (-27 proc. r/r), Danii (-19 proc. r/r), a spoza państw należących do Unii Europejskiej także w Szwajcarii (-15 proc. r/r).

Nowy lider europejskich salonów

Luty przyniósł także nowego lidera europejskich salonów samochodowych. Najpopularniejszym autem wśród Europejczyków w lutym 2020 r. okazało się renault clio (24 914 kupionych egzemplarzy i -4 proc. r/r), które wyprzedziło dotychczasowego lidera – volkswagena golfa (24 735 egzemplarzy i -21 proc. r/r).

Sprzedaż nowych aut w Europie w lutym 2020 r. – najpopularniejsze modele

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy Zmiana r/r [w proc.]
1. renault clio 24 914 -4
2. volkswagen golf 24 735 -21
3. peugeot 208 20 923 +7
4. opel corsa 18 406 +7
5. fiat panda 17 680 +10
6. ford focus 16 730 -10
7. citroen c3 16 254 -18
8. volkswagen polo 16 181 -28
9. skoda octavia 14 853 -11
10. toyota yaris 14 488 -10
11. ford fiesta 14 239 -17
12. peugeot 3008 14 175 -10
13. volkswagen t-roc 13 886 -22
14. nissan qashqai 13 680 -13
15. toyota corolla 13 564
16. volkswagen tiguan 13 403 -19
17. fiat 500 13 344 +15
18. renault captur 12 905 -20
19. dacia sandero 12 541 -21
20. mercedes (klasa a) 12 318 -1

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Podium uzupełnił inny przedstawiciel francuskiej motoryzacji – peugeot 208 (20 923 egzemplarze i +7 proc. r/r). Peugeot 208 był w lutym jednym z nielicznych modeli kupowanych częściej niż w lutym 2019 r. Siedmioprocentowy wzrost sprzedaży zanotował także opel corsa, a o 10 proc. lepszym wynikiem niż przed rokiem mógł się pochwalić Fiat w przypadku modelu panda.

Większość producentów na minusie

Największy spadek sprzedaży spośród czołówki rankingu dotknął Volkswagena. Wspomniany już golf zanotował wynik sprzedażowy o 21 proc. gorszy niż przed rokiem. Do ogólnego spadku sprzedaży koncernu z Wolfsburga przyczynił się także model polo (-28 proc. r/r), t-roc (-22 proc. r/r) oraz tiguan (-19 proc. r/r).

„Polscy” liderzy daleko w tyle

Zestawienie najpopularniejszych modeli aut dla całej Europy po raz kolejny znacząco różni się od preferencji polskich nabywców nowych aut.

Najpopularniejsze wśród Europejczyków renault clio było szóstym najchętniej kupowanym autem przez Polaków. Z kolei najpopularniejsze od wielu miesięcy nad Wisłą: toyota corolla i skoda octavia, mogły pochwalić się dopiero piętnastą i dziewiątą pozycją w Europie.

Tematy
Komentarze
Najpopularniejsze auta w Europie. Nowy lider zdetronizował golfa
Marcin Kaźmierczak
Podziel się