Już ponad 15 tys. aut z segmentu premium zarejestrowali Polacy od początku 2023 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To najlepsze otwarcie roku dla segmentu w historii.
Kolejny rok, kolejny szczyt?
Wynik osiągnięty w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2023 r. był o 25 proc. wyższy względem analogicznego okresu 2022 r., który wówczas uchodził za najlepszy w historii.
Przyczynił się do tego zarówno wyjątkowo dobry styczeń (7,3 tys. zarejestrowanych aut), jak i najlepszy w historii luty (7951 rejestracji). Choć trzeba dodać, że w tym czasie wzrosła – głównie za sprawą efektu niskiej bazy – całkowita liczba rejestracji nowych aut, to najszybciej rosła sprzedaż aut klasy premium.
Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2023 r., ich udział w ogólnej liczbie rejestracji nowych aut osobowych w Polsce osiągnął 20,8 proc. i w relacji do analogicznego okresu 2022 r. był o 1,5 pp. wyższy.
Volvo i Audi najpopularniejsze
Auta klasy premium, czyli takie, których podstawowe wersje kosztują co najmniej 150 tys. zł, pną się coraz wyżej także w rankingu popularności bez podziału na segmenty. Najpopularniejszy samochód osobowy segmentu premium – volvo xc60 – w lutym znalazł się na 11. miejscu w rankingu wszystkich aut bez podziału na segmenty. Wśród firm rejestrujących osobówki na REGON, które zresztą najmocniej napędzają branżę, wszedł nawet do pierwszej dziesiątki, plasując się na 7. miejscu.
Rejestracje aut segmentu premium – najpopularniejsze modele – I-II 2023
Lp. | Model | Liczba zarejestrowanych pojazdów |
1. | volvo xc60 | 1059 |
2. | lexus nx | 892 |
3. | bmw x3 | 716 |
4. | audi q5 | 669 |
5. | audi q3 | 578 |
6. | audi a4 | 536 |
7. | bmw serii 3 | 505 |
8. | mercedes-benz glc | 502 |
9. | audi a6 | 410 |
10. | lexus rx | 377 |
Źródło: IBRM Samar
W czołowej dwudziestce znalazły się jeszcze: lexus nx oraz bmw x3. Te trzy modele były zresztą najczęściej rejestrowanymi autami klasy premium w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2023 r. Za podium uplasowała się grupa modeli audi: q5, q3 i a4.
Audi (3641 szt.) było jednak najczęściej wybieraną marką przez klientów indywidualnych i firmy decydujące się na zakup nowego auta kosztującego co najmniej 150 tys. zł. Druga pozycja przypadła BMW (3277 szt.), a podium uzupełnił Mercedes (2420 szt.). Volvo, bazujące przede wszystkim na popularności dwóch modeli: xc60 oraz cx40 znalazło się na czwartym miejscu (1927 szt.), a próg 1 tys. zarejestrowanych egzemplarzy przekroczył jeszcze Lexus (1788 szt.), głównie za sprawą wspomnianego już modelu nx, który odpowiadał za połowę rejestracji.
Tesli przybywa najszybciej
Z biegiem kolejnych miesięcy rośnie popularność aut elektrycznych produkowanych przez Teslę. W styczniu i lutym w Polsce przybyło 313 amerykańskich „elektryków” – o ponad 370 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.
Jeszcze na początku 2021 r. na takim poziomie znajdowała się liczba rejestracji wszystkich aut w pełni elektrycznych w Polsce
Nie wszystkie marki jednak zyskują. Największą stratę (462 szt. i -16 proc. r/r) zanotowało, należące do koncernu BMW, Mini.
W okresie styczeń – luty 2023 Polacy rejestrowali także sportowe auta premium. Na polskich drogach przybyło 14 aut z logo Maserati, 11 ferrari czy po sześć aston martinów i lamborghini.
Nowe auta coraz droższe
W kolejnych miesiącach grono aut z segmentu premium powinno się powiększać, na co wpływ będą miały podwyżki obserwowane w salonach samochodowych. Już teraz bowiem, wchodząc do salonów Audi oraz Hondy, trzeba być gotowym na wydatek co najmniej 100 tys. zł. Najtańszy model BMW (seria gran tourer) kosztuje co najmniej 123 900 zł, a ceny najtańszych modeli lexusa, volvo, mercedesa i alfy romeo zaczynają się od ponad 150 tys. zł lub co najmniej 160 tys. zł.