Już ponad 34 tys. aut z segmentu premium zarejestrowali Polacy od początku 2023 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To najwyższy wynik w historii, biorąc pod uwagę pierwsze cztery miesiące roku.
Rekordowy w salonach samochodowych z modelami, których podstawowe wersje kosztują co najmniej 150 tys. zł, był także sam kwiecień. Wówczas do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło 8570 aut z segmentu premium – o 2,1 proc. więcej niż w kwietniu 2022 r. oraz o 6,1 proc. więcej niż przed dwoma laty.
Efekt wysokiej bazy
Inaczej niż w poprzednim roku, w 2023 r. liczba rejestracji aut z segmentu premium rośnie w ujęciu rocznym nieco wolniej niż sprzedaż nowych aut osobowych bez podziału na segmenty. W ciągu pierwszych czterech miesięcy w Polsce przybyło bowiem 158 516 nowych samochodów osobowych – o 15,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.
O ile jednak w przypadku liczby rejestracji wszystkich nowych aut mówimy o efekcie niskiej bazy, o tyle w przypadku aut premium mowa o efekcie wysokiej bazy. Ubiegły rok był bowiem najlepszym w historii pod względem liczby rejestracji aut kosztujących co najmniej 150 tys. zł.
Rośnie udział aut premium
Z roku na rok rośnie udział aut premium w ogólnej sprzedaży nowych samochodów w Polsce. W kwietniu wyniósł on 24,2 proc. W marcu było to 21,5 proc., w lutym 20,5 proc., a w styczniu 20,9 proc. Tymczasem jeszcze w 2019 r. wynosił on 15,2 proc.
Jednym z efektów takiej zmiany jest wzrost średniej ważonej ceny nowego samochodu zarejestrowanego w Polsce, która w kwietniu – zgodnie z danymi IBRM Samar, wyniosła ponad 174 tys. zł i była o 12,8 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Z drugiej strony, rosnące ceny nowych samochodów sprawiają, że do grona aut premium dołączają kolejne modele, zwiększając tym samym ich pulę i sztucznie zawyżając liczbę rejestracji aut z tego segmentu i przedziału cenowego. Rośnie także sprzedaż i liczba rejestracji aut elektrycznych, które w wielu przypadkach zaliczają się do grona modeli z segmentu premium.
Najpopularniejsze modele z tego segmentu przebijają się także w rankingach popularności, w szczególności wśród firm rejestrujących je na REGON. Dla przykładu, najpopularniejszy model luksusowy ostatnich lat – volvo xc60 w kwietniu był 13. najpopularniejszym nowym autem w ogóle oraz 10. najpopularniejszym autem wśród firm. Biorąc pod uwagę rejestracje zanotowane od początku roku do końca kwietnia, volvo xc60 wśród firm uplasowało się nawet na ósmym miejscu.
Volvo i Audi na czele
Zarówno w kwietniu jak i biorąc pod uwagę pierwsze cztery miesiące 2023 r. najpopularniejszym modelem z segmentu premium okazało się volvo xc60 (odpowiednio 504 i 2286 zarejestrowanych egzemplarzy). Od początku roku na podium plasuje się także lexus nx (1530 szt.), za sprawą którego liczba rejestracji lexusów wzrosła w ujęciu rocznym o 160,8 proc. oraz audi q5 (1268 szt.).
Rejestracje aut z segmentu premium w kwietniu 2023 r.– najpopularniejsze modele
Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy (I-IV kw. 2023) |
volvo xc60 | 504 |
lexus nx | 401 |
audi a3 | 363 |
bmw x5 | 343 |
audi q7 | 277 |
audi a4 | 269 |
tesla model y | 249 |
bmw serii 3 | 246 |
audi q5 | 242 |
lexus rx | 235 |
Źródło: IBRM Samar
Spośród marek, najczęściej wybierane były modele produkowane przez Audi (8119 szt.). Podium uzupełniły dwie inne niemieckie marki: BMW (7321 szt.) i Mercedes (5636 szt.). Volvo znalazło się na czwartej pozycji (4530 szt.), głównie za sprawą wspomnianego modelu xc60, który odpowiadał za przeszło połowę rejestracji.
Rejestracje aut z segmentu premium – najpopularniejsze modele
Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy (I-IV kw. 2023) |
volvo xc60 | 2286 |
lexus nx | 1530 |
audi q5 | 1268 |
audi q3 | 1194 |
bmw x3 | 1186 |
audi a4 | 1177 |
bmw serii 3 | 1124 |
mercedes-benz glc | 1029 |
audi a3 | 1011 |
bmw x5 | 972 |
Źródło: IBRM Samar
Wśród marek największym wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym może pochwalić się Tesla (1367 szt. i +252,2 proc. r/r). Wyraźnie spadło natomiast zainteresowanie mercedesami (-20 proc. r/r).