W IV kw. 2021 r. ponownie nastąpił spadek eksportu w branży motoryzacyjnej, a dynamika najważniejszej pozycji w polskim eksporcie w ub. roku – akumulatorów litowo-jonowych – wyhamowała niemal do zera – podał NBP w bilansie płatniczym.
„Zakłócenia w międzynarodowych łańcuchach dostaw, w tym przede wszystkim niedobory półprzewodników miały negatywny wpływ na eksport środków transportu. Wartość eksportu tej kategorii zmniejszyła się w omawianym okresie o 2,7 proc. rdr. Był to już kolejny kwartał, w którym wystąpił spadek wartości eksportu tej kategorii” – napisano.
Wpłynęły na to niekorzystne wyniki eksportu branży motoryzacyjnej. Jak podaje NBP, w IV kwartale eksport branży motoryzacyjnej zmniejszył się o 6,2 proc., na co złożył się głęboki spadek eksportu samochodów osobowych oraz mniejsza sprzedaż części motoryzacyjnych.
Wpływ na obniżenie wartości eksportu części motoryzacyjnych w ostatnim kwartale 2021 r. miało także wyraźne wyhamowanie tendencji wzrostowej eksportu komponentów ściśle związanych z rozwijającą się elektromobilnością, które od połowy 2020 r. miały kluczowy wpływ na wysoką dynamikę eksportu tej branży.
„W IV kwartale 2021 r. wartość eksportu akumulatorów litowo-jonowych zwiększyła się zaledwie o 1,5 proc. (wobec wzrostu o 57,2 proc. w III kwartale), a eksportu katalizatorów o 9,6 proc. (wobec 53,8 proc.). Akumulatory litowo-jonowe, mimo spadku dynamiki ich eksportu, pozostały w 2021 r. najważniejszą pozycją w polskim eksporcie. W całym roku wartość ich eksportu osiągnęła poziom 30 mld zł (co stanowiło 2,4 proc. eksportu ogółem) zwiększając się o 68,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim” – napisano. (PAP Biznes)
tus/ ana/