Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Miliony aut nie wyjadą z fabryk. Kolejne skutki braku czipów

2021/11/30 10:32
Miliony aut nie wyjadą z fabryk. Kolejne skutki braku czipów

Fiat

Straty dla światowego przemysłu motoryzacyjnego mogą sięgnąć 200 mld euro w 2021 roku. Jednym z głównych czynników, który wpłynął na pogłębienie się kryzysu, jest brak dostaw czipów.

Nawet 7,7 mln pojazdów może zostać niedokończonych do końca roku – podaje „Rzeczpospolita”, przytaczając dane francuskiej agencji AFP. Z oszacowań Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w samej Europie straty w produkcji w 2021 r. mogą sięgnąć od 3 do 4 mln sztuk. To liczby porównywalne z tymi, które dotknęły rynek motoryzacyjny w trakcie lockdownu, trwającego od marca do maja 2020 r. Wówczas straty wyniosły 3,65 mln sztuk aut, jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Pojazdów ACEA.

Skutki przestoju mogą być najbardziej dotkliwe dla krajów, dla których eksport aut jest znaczący. W Czechach w przez przestoje w produkcji aut ta spadła w październiku o 47 proc., w stosunku do października 2020 r. – podaje AutomotiveSuppliers.pl. Natomiast według niemieckiego stowarzyszenia VDA w analogicznym okresie w Niemczech produkcja w fabrykach zmalała o 38 proc. w stosunku do października 2020 r.

– Przy takich ilościach utraconej wielkości produkcji to się bardzo negatywnie przekłada na dostawców pierwszego, później drugiego i trzeciego szeregu. Obawiam się, że skutki tego kryzysu będzie odczuwała cała branża, od producentów pojazdów do dostawców nawet trzeciego szeregu – powiedział Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, w wypowiedzi dla agencji Newseria, a cytowany przez „Rzeczpospolitą”.

Tematy
Komentarze
Miliony aut nie wyjadą z fabryk. Kolejne skutki braku czipów
Alan Bartman
Podziel się