W marcu, odwrotnie niż w lutym, sprzedaż nowych aut z segmentu premium, czyli kosztujących co najmniej 150 tys. zł, spadała w skali roku najsłabiej spośród wszystkich segmentów – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Po raz pierwszy od roku i drugi w historii w ciągu roku Polacy kupili ponad 10 tys. takich samochodów.
W marcu w Polsce zarejestrowano 10 156 aut z segmentu premium – o 50,7 proc. więcej niż w lutym. Choć to zarazem siódmy miesiąc ze spadkiem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, to branżę może cieszyć spowolnienie tego trendu. Względem marca 2021 r. liczba rejestracji uległa obniżeniu o 1,6 proc. i to głównie za sprawą wysokiej bazy. Ubiegłoroczny marzec był bowiem rekordowym miesiącem, kiedy to po raz pierwszy w historii zarejestrowano ponad 10 tys. aut kosztujących co najmniej 150 tys. zł. W marcu 2022 r. po raz drugi w historii w salonach samochodowych przekroczono tę barierę.
Co czwarte auto z salonu było premium
Dla porównania, w marcu sprzedaż nowych aut bez podziału na segmenty spadła w ujęciu rocznym o 17,4 proc., a import aut używanych był o 19,9 proc. niższy niż w marcu 2021 r.
To wszystko sprawiło, że nowe auta z segmentu premium osiągnęły w marcu najwyższy w historii udział 25,7 proc. w rynku nowych aut.
Jednak za sprawą wyjątkowo słabych pierwszych dwóch miesięcy pierwszy kwartał 2022 r. segment premium zapisał na 8-procentowym minusie względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
Volvo liderem sprzedaży, Tesla z najwyższym wzrostem
W marcu, podobnie jak w lutym, najpopularniejszym modelem w tym segmencie zostało volvo xc60, które doczekało się 724 rejestracji. Szwedzki model był tym samym 11. najpopularniejszym modelem marca bez podziału na segmenty i szóstym najpopularniejszym modelem wśród firm rejestrujących nowe auta na REGON.
Rejestracje aut premium w marcu 2022 r. – najpopularniejsze modele
Lp. | Model | Liczba zarejestrowanych aut |
1. | volvo xc60 | 724 |
2. | volvo xc40 | 468 |
3. | bmw serii 3 | 436 |
4. | mercedes-benz glc | 434 |
5. | audi a3 | 415 |
6. | bmw x5 | 305 |
7. | mercedes-benz (klasa c) | 300 |
8. | mercedes-benz glc coupe | 294 |
9. | audi q5 | 271 |
10. | bmw serii 4 | 264 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Wśród marek dominował jednak Mercedes (2536 szt.), który wyprzedził inne dzieła niemieckiej motoryzacji – BMW (2236 szt.) i Audi (2043 szt.).
Na wysokie, piąte miejsce wskoczyła Tesla (312 szt.), w przypadku której wzrost liczby rejestracji w relacji rocznej przekroczył 40 proc., głównie za sprawą dostaw do klientów modelu 3 (243 szt.).