Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Luksus na drogach coraz mniej luksusowy. Te auta premium Polacy wybierają najczęściej

Luksus na drogach coraz mniej luksusowy. Te auta premium Polacy wybierają najczęściej

Shutterstock

Podczas gdy rejestracje używanych aut z zagranicy szorują o dno, a sprzedaż nowych samochodów spada o blisko 10 proc. r/r, segment aut premium zaliczył najlepszy III kw. w historii.

Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w III kw. 2022 r. w Polsce zarejestrowano 22 053 egzemplarzy modeli z segmentu premium, czyli takich, których podstawowe wersje kosztują co najmniej 150 tys. zł. To o blisko 7 proc. więcej niż w III kw. 2021 r., o blisko 10 proc. więcej niż dwa lata temu i o ponad 16 proc. więcej niż przed trzema laty.

Od początku roku w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło 69 231 aut klasy premium – o 0,1 proc., a nominalnie o 88 sztuk mniej niż w analogicznym okresie 2021 r.

Sam wrzesień przyniósł 8183 rejestracji tzw. aut luksusowych, co oznaczało wzrost w skali roku o 33,6 proc., a do dotychczas najlepszego września, który przydarzył się w 2020 r. – o 20 proc.

Na dane dotyczące sprzedaży i rejestracji aut z segmentu premium nie należy patrzeć jednak zerojedynkowo. Po pierwsze wystrzał liczby rejestracji powyżej 8 tys. we wrześniu i znacząco powyżej 20 tys. w III kw. 2022 r. wynikał w głównej mierze z realizacji przez dilerów zamówień złożonych na początku 2022 r., a w wielu przypadkach także w 2021 r.

Statystyki dotyczące liczby rejestracji aut, których podstawowe wersje kosztują co najmniej 150 tys. zł, zaburza także fakt, że w ciągu ostatnich miesięcy w związku z podwyżkami cen do segmentu premium dołączyły kolejne modele. Posiłkując się danymi IBRM Samar, można wręcz powiedzieć, że premium jest już statystyczne nowe auto rejestrowane w Polsce. W sierpniu 2022 r. średnia cena nowego samochodu wyniosła bowiem 154 tys. zł – o 19 tys. zł więcej (+14 proc. r/r) niż rok wcześniej.

Jak z kolei oceniają eksperci Carsmile, w ciągu najbliższych 12 miesięcy nowe auta w Polsce podrożeją o kolejne 10-15 proc.

Do grona marek premium dołączyła np. Alfa Romeo (1274 nowe samochody zarejestrowane w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 r..), która uplasowała się na dziewiątym miejscu wśród najpopularniejszych marek tego segmentu, głównie za sprawą rejestracji modeli stelvio i tonale.

Jakie modele z segmentu premium wybierali we wrześniu Polacy? Do wzrostu liczby rejestracji w całym segmencie kamyczek dołożył lexus rx, który wszedł do sprzedaży właśnie we wrześniu, a który w najtańszym wariancie kosztuje ponad 350 tys. zł. We wrześniu w bazie CEP przybyły 522 egzemplarze tego modelu. Drugie miejsce zajął najpopularniejszy w ostatnich latach model: volvo xc60 (493 szt.), a podium uzupełniło bmw x5 (388 szt.).

Rejestracje aut z segmentu premium – najpopularniejsze modele we wrześniu 2022 r.

Model Liczba rejestracji
lexus rx 522
volvo xc60 493
bmw x5 388
audi q5 334
audi q3 299
lexus ux 259
mercedes cla 237
volvo xc40 237
audi a3 225
audi a6 211

Źródło: IBRM Samar

Wspomniane volvo xc60 jest na ostatniej prostej, by i w 2022 r. zostać najpopularniejszym modelem segmentu premium, w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 r. w Polsce zarejestrowano bowiem 3969 egzemplarzy xc60. Drugie w zestawieniu bmw serii 3 zakończyło pierwsze dziewięć miesięcy 2022 r. z 2618 rejestracjami na koncie. Próg 2,5 tys. rejestracji przekroczyło jeszcze audi q5.

Wśród marek największą popularnością cieszy się BMW (17 839 szt.), Mercedes (16 127 szt.) oraz Audi (13 813 szt.), które jako jedyne przekroczyły próg 10 tys. zarejestrowanych aut klasy premium.

Komentarze
Luksus na drogach coraz mniej luksusowy. Te auta premium Polacy wybierają najczęściej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się