Wadliwe immobilisery ułatwiające złodziejom kradzieże montowano w milionach aut sprzedawanych w Europie – donosi „Auto Świat”. Na liście nie brakuje najpopularniejszych modeli ostatnich miesięcy w Polsce. Wśród nich są m.in. toyoty, hyundaie i kie.
Błąd zabezpieczeń w immobiliserach umożliwiający złodziejom dorobienie kluczy odkryli eksperci z uniwersytetów w brytyjskim Birmingham i belgijskim Leuven. Ich zdaniem, aby ukraść auto, złodziejom wystarczał transmiter RFID. Po zbliżeniu go do klamki, urządzenie przenikało do systemu pojazdu i pobierało informacje potrzebne do dorobienia identycznego klucza umożliwiającego odpalenie silnika.
Samochody z wadliwymi zabezpieczeniami
Model | Rocznik |
hyundai i10 | od 2008 |
hyundai i20 | od 2009 |
hyundai veloster | od 2010 |
hyundai ix20 | 2016 |
hyundai i40 | 2013 |
toyota auris | 2009-2013 |
toyota camry | 2010-2013 |
toyota corolla | 2010-2014 |
toyota fj cruiser | 2011-2016 |
toyota fortuner | 2009-2015 |
toyota hiace | od 2010 |
toyota highlander | 2008-2013 |
toyota hilux | 2009-2015 |
toyota land cruiser | 2009-2015 |
toyota rav4 | 2011-2012 |
toyota urban cruiser | 2010-2014 |
toyota yaris | 2011-2013 |
tesla model s | 2018-2019 |
kia ceed | od 2012 |
kia ceed | od 2012 |
kia carens | od 2014 |
kia rio | 2014 |
kia soul | od 2013 |
kia optima | 2013-2015 |
kia picanto | od 2011 |
Źródło: Bankier.pl na podstawie danych Uniwersytetu w Birmingham i Leuven
Najpopularniejsze w Polsce modele zagrożone
Wadliwe zabezpieczenia firmy Texas Instruments montowała m.in. Toyota, Hyundai, Kia i Tesla. Problem dotyczy 25 modeli, w tym kilku najpopularniejszych wśród polskich klientów.
Łatwym łupem dla złodziei mogą być m.in. toyoty: corolle i yarisy, czyli dwa najpopularniejsze modele wśród polskich klientów instytucjonalnych w lutym. Problem dotyczy jednak starszych aut, odpowiednio z roczników 2010-2014 i 2011-2013. Na liście nie zabrakło także produkowanego w Polsce i będącego wśród dwudziestu najchętniej kupowanych aut 2019 r. modelu auris (2009-2013) i rav4 (2011-2012).
Wśród źle zabezpieczonych modeli znalazły się także produkowane przez koreańskich producentów: hyundai i20 (2009) i kia ceed (2011-2017).
Na liście znalazły się również dostępne w Polsce modele z najnowszych roczników: kia solu (od 2013 r. wzwyż), kia ceed (od 2012 r.), hyundai i10 (od 2008 r.). Łatwym łupem dla złodziei mogły być także tesle s wyprodukowane pomiędzy czerwcem 2018 r. a lipcem 2019 r.
Tesla aktualizuje oprogramowanie, inni patrzą
Cytowany przez brytyjski magazyn motoryzacyjny „Wired” przedstawiciel Hyundaia zapewnił, że monitoruje sytuację i doradził, by właściciele aut z wykrytymi wadami zabezpieczeń pilnowali, aby kluczyki nie dostawały się w niepowołane ręce.
Spośród producentów zagrożonych kradzieżą modeli jedynie Tesla zaktualizowała oprogramowanie. Przed większym problemem stanęli właściciele starszych i znacznie bardziej popularnych modeli wyprodukowanych przez Toyotę, Kię i Hyundaia.