Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

„Korytarz życia” i jazda na „suwak” wejdą w życie z opóźnieniem

„Korytarz życia” i jazda na „suwak” wejdą w życie z opóźnieniem

Pexels/Life Of Pix

Nie 1 listopada, a co najmniej kilka tygodni później, wejdzie w życie obowiązek tworzenia „korytarza życia”. Opóźni się także obowiązek jazdy na „suwak”. Przepisy drogówka będzie mogła egzekwować 21 dni po ich ogłoszeniu. Sejm uchwalił nowelę przepisów ws. „korytarza życia” i jazdy „na suwak” 16 października.

Jak poinformował przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Jerzy Polaczek z PiS, opóźnienie wejścia w życie od dawna wyczekiwanych przepisów spowodowane jest nowym harmonogramem prac Sejmu.

– Z uwagi na kalendarz prac parlamentarnych obecnej kadencji, konieczność zapewnienia odpowiednich terminów na dokonanie tych czynności, w szczególności zapewnienie panu prezydentowi podpisania ustawy w konstytucyjnym terminie, proponuję rezygnację z propozycji wejścia w życie ustawy na dzień 1 listopada i wprowadzenie nowego terminu 21 dni od ogłoszenia – powiedział w rozmowie z Polską Agencją Prasową Jerzy Polaczek.

Według wcześniejszych ustaleń, obowiązek tworzenia „korytarza życia” miał wejść w życie 1 listopada, natomiast jazdy na „suwak” – 60 dni po jego ogłoszeniu.

– Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach. Gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego oraz gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów – brzmi przygotowany przez ministerstwo infrastruktury znowelizowany kodeks drogowy.

Jazda na „suwak” ma z kolei na celu upłynnienie ruchu przed zwężeniami i tym samym likwidację korków. Kierowcy nieprzepuszczający aut z sąsiedniego, kończącego się pasa, będą karani mandatami.

Korytarz życia – jak go utworzyć?

Zgodnie z dotychczasowymi zaleceniami „korytarz życia” na drogach dwupasmowych będzie tworzony na środku. Kierowcy jadący lewym pasem będą mieli obowiązek zjechać w lewo, a prawym pasem – w prawo.

Ministerstwo Infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury

Na drogach szerszych niż dwupasmowe korytarz będzie tworzony pomiędzy lewym i sąsiadującym z nim środkowym pasem. W tym przypadku kierowcy poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać w lewo, a poruszający się pozostałymi pasami – w prawo.

Jak jeździć na „suwak”?

Znowelizowane przepisy wprowadzą obowiązek zachowania odpowiedniej, naprzemiennej kolejności przejazdu w sytuacji, gdy jeden z równoległych pasów biegnących w tym samym kierunku się skończy.

W myśl nowych przepisów, kierowcy będą zobowiązani do jazdy po obu pasach ruchu do samego momentu zwężenia, a następnie do przepuszczania przez każdy pojazd jednego auta z kończącego się pasa. Jeszcze dzisiaj jazda na „suwak” zależy jedynie od dobrej woli, a jej brak generuje zatory i niebezpieczne sytuacji.

W sytuacji, gdy zarówno kierowca na pasie lewym, jak i prawym, nie będzie miał możliwości kontynuowania jazdy, będzie obowiązywała zasada „prawej ręki” – pierwszeństwo będzie miał kierujący pojazdem znajdującym się na skrajnym prawym pasie.

Tematy
Komentarze
„Korytarz życia” i jazda na „suwak” wejdą w życie z opóźnieniem
Marcin Kaźmierczak
Podziel się