Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Koniec dobrej passy w motoryzacji. Polacy kupili znacznie mniej aut

2018/10/05 09:15

To już jest koniec. Nowe samochody sprzedały się gorzej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. To oznacza przerwanie 41-miesięcznej passy, która szczególnie w ostatnim roku pompowała portfele producentów branży motoryzacyjnej.

(YAY Foto)

(YAY Foto)

Spadek był o tyle wyższy, że sierpień był rekordowym miesiącem polskiego rynku motoryzacyjnego. Po raz pierwszy w Polsce zarejestrowano wtedy 56 701 osobówek w ciągu zaledwie 30 dni – to oznacza, że urzędnicy rejestrowali grubo ponad 2000 samochodów dziennie. Po tych rekordach nie ma już śladu. We wrześniu w Polsce kupiono o połowę nowych samochodów mniej względem poprzedniego miesiąca – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Nowe normy spalania napędziły sprzedaż w ostatnich miesiącach. Po wzrostach został już tylko siwy dym

– Po rekordowych wynikach w sierpniu br. we wrześniu zgodnie z oczekiwaniami zarejestrowano dużo mniejszą liczbę pojazdów – czytamy w raporcie. „Brak zaskoczenia” wynika z tego, że za lwią część sierpniowego wyniku odpowiadali sami dealerzy (ok. 80 proc.), którzy rejestrowali samochodu na potęgę na siebie, żeby zdążyć przed nowymi wymogami sprzedaży samochodów w Unii Europejskiej. Mowa oczywiście o normie emisji spalin Euro 6d-Temp i metodzie pomiaru spalania WLTP. Miało to uchronić ich przed wycofaniem pojazdów z rynku i umożliwić ich sprzedaż w nowym porządku prawnym.

Przypomnijmy, że dokładnie ta sama praktyka pojawiła się na rynku lekkich motocykli przed wdrożeniem normy Euro 4. Stąd olbrzymie wzrosty sprzedaży dwukołowych pojazdów na koniec roku, tuż przed wejściem w życie nowych wymogów. Dotyczyło to zarówno motocykli (wdrożenie w 2017 r.) i motorowerów rok później.

Liderzy mimo spadków nadal na podium

Nowe wymogi dla samochodów sprawiły, że we wrześniu zarejestrowano już tylko 27 312 osobówek. W tym tylko 7001 szt. pochodziło z rejestracji przez klientów indywidualnych. Mimo spadków, czołówka sprzedaży nadal utrzymała swoje pozycje z poprzednich miesięcy.

Liczba pierwszych rejestracji nowych samochodów osobowych we wrześniu 2018 r. w Polsce – klienci indywidualni

Lp. Samochód Wrzesień ’18 Sierpień ’18 Zmiana mdm
1. dacia duster

449

472

-4,9%

2. skoda fabia

369

321

15,0%

3. toyota yaris

198

275

-28,0%

4. hyundai tucson

192

420

-54,3%

5. opel corsa

180

180

0,0%

6. dacia sandero

174

228

-23,7%

7. kia stonic

168

76

121,1%

8. skoda rapid

166

170

-2,4%

9. kia sportage

162

189

-14,3%

10. skoda octavia

160

274

-41,6%

11. toyota aygo

155

186

-16,7%

12. mazda cx-3

126

207

-39,1%

13. renault captur

124

220

-43,6%

14. skoda karoq

122

62

96,8%

15. hyundai i20

122

153

-20,3%

16. toyota auris

114

295

-61,4%

17. opel astra

111

354

-68,6%

18. suzuki baleno

109

84

29,8%

19. renault clio

108

200

-46,0%

20. tohota c-hr

101

128

-21,1%

Łącznie (1.-20.)

3 410

4 494

-16,6%

Pozostałe

3 591

6 790

-30,3%

Suma

7 001

11 284

-38,0%

Źródło: Raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie bazy CEPiK (MSW/MC)

Wśród klientów indywidualnych wciąż najlepiej sprzedaje się dacia duster – model zanotował tylko 5-proc. spadek. Na drugie miejscu była skoda fabia (jako jeden z niewielu samochodów sprzedał się lepiej), a toyota auris utrzymała ostatnie miejsce podium pomimo spadku o 28 proc. Na ogólnych spadkach kilka modeli wybroniło się ze sporą nadwyżką – kia stoniq i skoda karoq sprzedały się dwukrotnie lepiej niż w mocnym sierpniu.

Liczba pierwszych rejestracji nowych samochodów osobowych we wrześniu 2018 r. w Polsce – firmy

Lp. Samochód Wrzesień ’18 Sierpień ’18 Zmiana mdm
1. skoda octavia 1 101 1 987 -44,60%
2. skoda fabia 956 1 368 -30,10%
3. ford focus 657 795 -17,40%
4. toyota yaris 572 723 -20,90%
5. toyota auris 524 1 615 -67,60%
6. opel astra 491 1 316 -62,70%
7. skoda superb 485 413 17,40%
8. renault clio 363 403 -9,90%
9. skoda rapid 353 687 -48,60%
10. toyota c-hr 346 499 -30,70%
11. volkswagen golf 345 1 643 -79,00%
12. toyota corolla 340 637 -46,60%
13. volvo xc60 294 170 72,90%
14. dacia sandero 292 313 -6,70%
15. volkswagen passat 279 1 073 -74,00%
16. kia cee’d 272 215 26,50%
17. hyundai tucson 266 446 -40,40%
18. dacia duster 258 368 -29,90%
19. opel corsa 249 266 -6,40%
20. BMW seria 3 245 327 -25,10%
Łącznie (1.-20.) 8688 15264 -43,10%
Pozostałe 11 623 30 153 -61,50%
Suma 20 311 45 417 -55,30%

Źródło: Raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie bazy CEPiK (MSW/MC)

Firmy nadal inwestowały najchętniej w skody – octavię (1101 szt.) i fabię (956 szt.). Trzecie miejsce zajął ford focus, a TOP5 uzupełniły toyoty – yaris i auris. W sprzedaży aut na firmę, ze względu na gigantyczny spadek sprzedaży ogółem, trudniej jednak było wybronić się konkretnym modelem. Lepiej poradziło sobie tylko volvo xc60 (73 proc.) i kia cee’d (26,5 proc.). Pozostałe modele notowały spadki sprzedaży przekraczające nawet połowę tego, co udało się wypracować w sierpniu.

Tematy
Komentarze
Koniec dobrej passy w motoryzacji. Polacy kupili znacznie mniej aut
Mateusz Gawin
Podziel się