Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Komisy aut najmniej oblegane od 10 lat. Te modele wygrywają na festiwalu starości

Komisy aut najmniej oblegane od 10 lat. Te modele wygrywają na festiwalu starości

Shutterstock

Za właścicielami komisów samochodowych najgorszy luty od dekady – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Był to także czwarty miesiąc z rzędu, w którym liczba rejestracji używanych aut z zagranicy nie zbliżyła się nawet do 60 tys. sztuk.

W lutym 2023 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 57 618 aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t sprowadzonych z zagranicy. Był to wynik o 10,3 proc. niższy od zanotowanego w i tak kiepskim lutym 2022 r. Co więcej, w drugim miesiącu roku do komisów samochodowych trafiło mniej aut niż w styczniu (-1,3 proc. m/m), podczas gdy w poprzednich latach luty przynosił sezonowe odbicie. Po grudniu 2022 r. (54 923 szt.) był to także drugi najgorszy miesiąc od wybuchu pandemii COVID-19.

Najsłabsze otwarcie roku od dekady

Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2023 r., do Polski sprowadzono 116 008 aut osobowych z zagranicy – o 7,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2022 r. Wówczas, gdy zarówno w styczniu, jak i lutym import nie przekroczył 70 tys. sztuk, pisaliśmy o najgorszym otwarciu roku od siedmiu lat. Tymczasem od czterech miesięcy import nie zbliża się nawet do 60 tys. sztuk.

Spada zarówno import aut osobowych (52 774 tys. sztuk w lutym i -9,3 proc. r/r), jak i dostawczych (4844 szt. w lutym i -19,6 proc. r/r).

Na stałym poziomie utrzymuje się za to średni wiek sprowadzanych aut. Biorąc pod uwagę styczeń i luty 2023 r., wyniósł on 13 lat. Oznacza to, że auto sprowadzone do Polski na początku 2023 r. było średnio o 4 miesiące starsze od samochodu sprowadzonego w styczniu i lutym 2022 r. W przypadku aut benzynowych średni wiek zbliża się już do 14 lat.

Rejestracje aut używanych z zagranicy – najpopularniejsze modele

Podobnie jak w styczniu w lutym do bazy CEP trafiało najczęściej używane audi a4 (1506 szt. i -4,3 proc. m/m). Na minusie miesiąc zakończyło jeszcze osiem innych modeli z czołowej dziesiątki. Lepszy wynik od lutowego zanotowano jedynie w przypadku opla corsy (1059 szt. i +13,5 proc. m/m). Warto przy tym pamiętać, że luty miał o dwa dni robocze mniej od stycznia. Nie zmienia to jednak faktu, że w poprzednich latach po niemrawym zwykle styczniu przynosił odbicie importu używanych aut do polskich komisów.

Import aut używanych do Polski – najpopularniejsze modele w lutym 2023

Lp. Model Liczba zarejestrowanych pojazdów Zmiana m/m [w proc.]
1 audi a4 1506 -4,3
2. opel astra 1477 -1,5
3. volkswagen golf 1476 -2,8
4. ford focus 1118 -0,8
5. bmw serii 3 1100 -1,5
6. opel corsa 1059 +13,5
7. audi a3 999 -1,4
8. ford fiesta 886 -6,3
9. volkswagen passat 823 -3,9
10. volkswagen polo 792 -9,7

Źródło: IBRM Samar

Najpopularniejszą marką pozostaje Volkswagen (10 773 szt. sprowadzone w styczniu i lutym 2023 r.), który wyprzedza Forda (10 420 szt.) i Opla (10 135 szt.).

W przypadku napędów króluje benzyna (57,1 proc. udziałów w rynku i -0,3 pp. r/r). Diesle stanowiły w styczniu i lutym 2023 r. 42,4 proc. sprowadzonych aut używanych (+0,2 pp. r/r). To odmienna sytuacja od obserwowanej na rynku nowych aut, gdzie największy udział w rynku mają auta z napędami alternatywnymi, które wyprzedziły pod tym względem benzyniaki.

Tematy
Komentarze
Komisy aut najmniej oblegane od 10 lat. Te modele wygrywają na festiwalu starości
Marcin Kaźmierczak
Podziel się