Za właścicielami komisów samochodowych najgorszy luty od dekady – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Był to także czwarty miesiąc z rzędu, w którym liczba rejestracji używanych aut z zagranicy nie zbliżyła się nawet do 60 tys. sztuk.
W lutym 2023 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 57 618 aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t sprowadzonych z zagranicy. Był to wynik o 10,3 proc. niższy od zanotowanego w i tak kiepskim lutym 2022 r. Co więcej, w drugim miesiącu roku do komisów samochodowych trafiło mniej aut niż w styczniu (-1,3 proc. m/m), podczas gdy w poprzednich latach luty przynosił sezonowe odbicie. Po grudniu 2022 r. (54 923 szt.) był to także drugi najgorszy miesiąc od wybuchu pandemii COVID-19.
Najsłabsze otwarcie roku od dekady
Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2023 r., do Polski sprowadzono 116 008 aut osobowych z zagranicy – o 7,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2022 r. Wówczas, gdy zarówno w styczniu, jak i lutym import nie przekroczył 70 tys. sztuk, pisaliśmy o najgorszym otwarciu roku od siedmiu lat. Tymczasem od czterech miesięcy import nie zbliża się nawet do 60 tys. sztuk.
Spada zarówno import aut osobowych (52 774 tys. sztuk w lutym i -9,3 proc. r/r), jak i dostawczych (4844 szt. w lutym i -19,6 proc. r/r).
Na stałym poziomie utrzymuje się za to średni wiek sprowadzanych aut. Biorąc pod uwagę styczeń i luty 2023 r., wyniósł on 13 lat. Oznacza to, że auto sprowadzone do Polski na początku 2023 r. było średnio o 4 miesiące starsze od samochodu sprowadzonego w styczniu i lutym 2022 r. W przypadku aut benzynowych średni wiek zbliża się już do 14 lat.
Rejestracje aut używanych z zagranicy – najpopularniejsze modele
Podobnie jak w styczniu w lutym do bazy CEP trafiało najczęściej używane audi a4 (1506 szt. i -4,3 proc. m/m). Na minusie miesiąc zakończyło jeszcze osiem innych modeli z czołowej dziesiątki. Lepszy wynik od lutowego zanotowano jedynie w przypadku opla corsy (1059 szt. i +13,5 proc. m/m). Warto przy tym pamiętać, że luty miał o dwa dni robocze mniej od stycznia. Nie zmienia to jednak faktu, że w poprzednich latach po niemrawym zwykle styczniu przynosił odbicie importu używanych aut do polskich komisów.
Import aut używanych do Polski – najpopularniejsze modele w lutym 2023
Lp. | Model | Liczba zarejestrowanych pojazdów | Zmiana m/m [w proc.] |
1 | audi a4 | 1506 | -4,3 |
2. | opel astra | 1477 | -1,5 |
3. | volkswagen golf | 1476 | -2,8 |
4. | ford focus | 1118 | -0,8 |
5. | bmw serii 3 | 1100 | -1,5 |
6. | opel corsa | 1059 | +13,5 |
7. | audi a3 | 999 | -1,4 |
8. | ford fiesta | 886 | -6,3 |
9. | volkswagen passat | 823 | -3,9 |
10. | volkswagen polo | 792 | -9,7 |
Źródło: IBRM Samar
Najpopularniejszą marką pozostaje Volkswagen (10 773 szt. sprowadzone w styczniu i lutym 2023 r.), który wyprzedza Forda (10 420 szt.) i Opla (10 135 szt.).
W przypadku napędów króluje benzyna (57,1 proc. udziałów w rynku i -0,3 pp. r/r). Diesle stanowiły w styczniu i lutym 2023 r. 42,4 proc. sprowadzonych aut używanych (+0,2 pp. r/r). To odmienna sytuacja od obserwowanej na rynku nowych aut, gdzie największy udział w rynku mają auta z napędami alternatywnymi, które wyprzedziły pod tym względem benzyniaki.