Ponad 6 tysięcy samochodów musi trafić do naprawy. W pojazdach wadliwe i niebezpieczne dla kierowców i pasażerów okazały się m.in. hamulce ręczne i pasy bezpieczeństwa. W autach może dojść także do pożaru.
Najwięcej wadliwych aut do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłosił Seat. Usterki wykryto także w toyotach, mercedesach i skodach.
Seat – niesprawny hamulec ręczny
Seat do UOKiK-u zgłosił 3806 modeli wymagających naprawy. Wadliwe okazały się modele ibiza (typ kj1) i arona (typ li7) wyprodukowane w Hiszpanii pomiędzy 31 października 2016 r. a 6 listopada 2018 r.
Jak informuje producent, w autach wyposażonych w hamulce bębnowe może dojść do utraty wstępnego napięcia linek hamulcowych. W konsekwencji nakrętka regulacyjna dźwigni hamulca może się poluzować, a niezabezpieczone auto, np. na podjeździe, może zjechać.
Właściciele modeli z uszkodzonymi hamulcami ręcznymi otrzymają listownie wezwania do autoryzowanych stacji obsługi, gdzie mechanicy sprawdzą ustawienia hamulca ręcznego i zamocują dodatkową nakrętkę zabezpieczającą przed poluzowaniem.
Toyota – niebezpieczne pasy
Wezwania do ASO otrzymają także właściciele wadliwych toyot proace. Usterki wykryto w autach wyprodukowanych we Francji pomiędzy 25 maja 2016 r. a 28 lutego 2019 r. W pojazdach, m.in. podczas awaryjnego hamowania i omijania przeszkód, zewnętrzny pas bezpieczeństwa podwójnego fotela pasażera może zostać odpięty.
Jak informuje producent, jeśli dojdzie do takiej sytuacji, pasażer siedzący na skrajnym, zewnętrznym miejscu, nie będzie chroniony przez pas bezpieczeństwa podczas wypadku.
Usterki wykryto w 2640 pojazdach, w których podczas bezpłatnej wizyty w ASO wymienione zostaną klamry pasa bezpieczeństwa.
Mercedes – wyciekający olej i groźba pożaru
Do naprawy muszą trafić także mercedesy – typ 205 (klasa c), 213 (klasa e) i 257 (klasa cls) z 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi. W pojazdach tych śruby mocujące przewód powrotny oleju turbosprężarki oraz powór odpowietrzający skrzyni korbowej mogły zostać ze sobą zamienione. Z powodu zbyt długiej śruby siła naprężenia mocowania może być niewystarczająca i może dochodzić do wycieku oleju w przewodzie powrotnym oleju turbosprężarki. W konsekwencji, jeśli olej zetknie się z rozgrzanymi elementami, może dojść do pożaru.
Właściciele felernych egzemplarzy zostaną zaproszeni do ASO, gdzie śruby zostaną wymienione.
Skoda – uwaga na tylny fotel
O wadach wykrytych w wyprodukowanych przez siebie pojazdach poinformowała także Skoda. W 34 egzemplarzach modelu kodiaq (typ ns) wyprodukowanych w Czechach między 20 a 22 grudnia 2018 r. mogły nie zostać zamontowane nakrętki mocowania tylnego siedzenia, co – jak informuje producent – może skutkować obrażeniami siedzącego na nim pasażera.
Usterka zostanie naprawiona w autoryzowanych stacjach obsługi, o czym właściciele aut wadliwych aut zostaną powiadomieni listownie przez producenta.