Za salonami samochodowymi w Polsce najgorszy marzec od 7 lat. Pandemia koronawirusa doprowadziła do spadku sprzedaży nowych aut w Polsce o ponad 40 proc. Koronawirus wpłynął także na zmiany w czołówce najpopularniejszych modeli.
W marcu w Polsce zarejestrowano zaledwie 29 657 nowych samochodów osobowych. To o 23 proc. gorszy wynik od lutowego i aż o 40,8 proc. gorszy od osiągniętego w marcu 2019 r. Nie lepiej sytuacja wygląda, gdy weźmiemy pod uwagę wszystkie auta o masie do 3,5 t., także dostawcze. W trzecim miesiącu 2020 r. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło w sumie 33 985 tego typu aut – o 39,9 proc. mniej niż przed rokiem.
W pierwszym kwartale 2020 r. do bazy CEP wprowadzono 107 636 samochodów osobowych, o 23 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r.
Tak drastyczna obniżka sprzedaży nowych aut to przede wszystkim efekt koronawirusa i ograniczonej aktywności Polaków, na którą wpływ miał m.in. wprowadzony obowiązujący od 14 marca, stan zagrożenia epidemicznego, a następnie, od 20 marca, stan epidemii, które wprowadzały kolejne ograniczenia.
„Kowalscy” omijają salony
Wpływ koronawirusa na spadek sprzedaży nowych aut widać zwłaszcza po liczbie ich rejestracji w poszczególnych dekadach marca. W pierwszej dekadzie dziennie rejestrowano średnio 1729 samochodów osobowych, w drugiej 1260, a w trzeciej już tylko 1067.
Spadek nowych rejestracji w większym stopniu dotknął segment klientów indywidualnych. W marcu kupili oni ok. 8,3 tys. nowych samochodów (-34,7 proc. m/m i 44,6 proc. r/r). Przełożyło się to także na mniejszy udział klientów indywidualnych w rynku nowych aut. W marcu wyniósł on niespełna 28 proc. i był o 5 proc. niższy niż miesiąc wcześniej.
Firmy zarejestrowały na REGON ok. 21,4 tys. nowych samochodów. Był to wynik o 17,3 proc. gorszy od lutowego i o 38,3 proc. gorszy od osiągniętego w marcu 2019 r.
Ponad połowę rejestracji (53 proc.) dokonały firmy leasingowe i zajmujące się wypożyczaniem aut.
Sprzedaż nawet o 73 proc. w dół
Wśród producentów największy spadek sprzedaży w skali miesiąca odnotował Opel, który marzec zakończył w Polsce z 877 sprzedanymi egzemplarzami (-72,8 proc. r/r). Niewiele mniejszy spadek sprzedaży w skali roku zaliczył Ford (783 egzemplarze i -72,2 proc. r/r). Powyżej 50 proc. spadła sprzedaż także w przypadku Fiata (505 egzemplarzy i -60,8 proc. r/r) oraz Dacii (1512 egzemplarzy i -56 proc. r/r).
O ponad 40 proc. gorszy wynik sprzedażowy niż w marcu 2019 r. był udziałem Volkswagena (2447 egzemplarzy i -48 proc. r/r), Hyundaia (1237 egzemplarzy i -42,4 proc. r/r), Renault (1347 egzemplarzy i -44,7 proc. r/r), Peugeota (714 egzemplarzy i -44,5 proc. r/r), Citroena (553 egzemplarze i -45,6 proc. r/r) oraz Hondy (390 egzemplarzy i -49,9 proc. r/r).
Spośród czołowej dwudziestki producentów, jedynie Mitsubishi zakończyło marzec na plusie, sprzedając 524 samochody i osiągając wynik o 10,5 proc. lepszy niż przed rokiem.
Renesans dacii duster
Wśród klientów indywidualnych, podobnie jak w lutym, najpopularniejszym modelem okazała się toyota yaris (445 egzemplarzy). Toyotę bardziej może jednak martwić odniesienie do lutego, w porównaniu z którym sprzedaż tego modelu spadła o 39,8 proc. Nieco mniejszy spadek zanotowała druga z najpopularniejszy toyot – corolla (-27,2 proc. m/m), którą w marcu kupiło 393 klientów indywidualnych.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – marzec 2020
Lp. | Model | Marzec 20’ | Luty 20’ | Zmiana m/m |
1. | toyota yaris | 445 | 739 | -39,8% |
2. | toyota corolla | 393 | 540 | -27,2% |
3. | dacia duster | 379 | 368 | 3,0% |
4. | skoda fabia | 263 | 391 | -32,7% |
5. | skoda kamiq | 226 | 324 | -30,2% |
6. | toyota aygo | 209 | 298 | -29,9% |
7. | toyota c-hr | 191 | 341 | -44,0% |
8. | hyundai tucson | 173 | 336 | -48,5% |
9. | kia sportage | 167 | 272 | -38,6% |
10. | skoda octavia | 164 | 343 | -52,2% |
11. | fiat tipo | 161 | 359 | -55,2% |
12. | renault clio | 156 | 238 | -34,5% |
13. | kia stonic | 145 | 317 | -54,3% |
14. | toyota rav4 | 137 | 309 | -55,7% |
15. | kia rio | 133 | 228 | -41,7% |
16. | nissan qashqai | 130 | 184 | -29,3% |
17. | skoda karoq | 128 | 164 | -22,0% |
17. | hyundai i20 | 128 | 309 | -58,6% |
19. | dacia sandero | 126 | 250 | -49,6% |
20. | kia xceed | 119 | 117 | 1,7% |
1-20. | – | 3973 | 6427 | -38,2% |
Pozostałe | – | 4295 | 6228 | -31,0% |
Suma | – | 8268 | 12 655 | -34,7% |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Podium zamknęła przeżywająca sprzedażowy renesans dacia duster (379 egzemplarzy), która z podium zrzuciła skodę fabię. Był to jeden z dwóch model z czołowej dwudziestki, w przypadku którego można mówić o wzroście sprzedaży w relacji miesięcznej (+3,0 proc. m/m).
Na przeciwnym biegunie znalazł się hyundai i20 (128 egzemplarzy), który osiągnął wynik o 58,6 proc. gorszy niż w lutym. Powyżej 50 proc. w relacji miesięcznej spadła również sprzedaż skody octavii (164 egzemplarze i -52,2 proc. m/m), fiata tipo (161 egzemplarzy i -55,2 proc. m/m), kii stonic (145 egzemplarzy i -54,3 proc. m/m), toyoty rav4 (137 egzemplarzy i -55,7 proc. m/m).
Mniejsze i tańsze auta zyskują
Modele, których sprzedaż wzrosła w relacji do lutego łatwiej znaleźć w przypadku aut rejestrowanych na REGON. W tym segmencie w dalszym ciągu trwa zażarty bój o palmę pierwszeństwa pomiędzy toyotą corollą i skodą octavią. W marcu najpopularniejszy wśród firm był model rodem z Japonii, który zanotował 1204 sprzedanych egzemplarzy. Był to o 7,1 proc. lepszy wynik od osiągniętego miesiąc wcześniej. Skoda octavia marzec zakończyła z 1114 sprzedanymi egzemplarzami (-10,2 proc. m/m).
Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – marzec 2020
Lp. | Model | Marzec 20’ | Luty 20’ | Zmiana m/m |
1. | toyota corolla | 1204 | 1124 | 7,1% |
2. | skoda octavia | 1114 | 1240 | -10,2% |
3. | skoda fabia | 770 | 894 | -13,9% |
4. | skoda superb | 624 | 327 | 90,8% |
5. | toyota yaris | 560 | 498 | 12,4% |
6. | dacia duster | 528 | 350 | 50,9% |
7. | volkswagen golf | 522 | 532 | -1,9% |
8. | renault clio | 517 | 600 | -13,8% |
9. | toyota c-hr | 511 | 499 | 2,4% |
10. | volvo xc60 | 394 | 446 | -11,7% |
11. | volkswagen passat | 365 | 424 | -13,9% |
12. | ford focus | 281 | 604 | -53,5% |
13. | bmw serii 3 | 273 | 283 | -3,5% |
14. | nissan qashqai | 263 | 354 | -25,7% |
15. | hyundai i30 | 259 | 189 | 37,0% |
16. | volkswagen tiguan | 255 | 316 | -19,3% |
17. | mercedes-benz (klasa glc) | 252 | 361 | -30,2% |
18. | skoda scala | 230 | 370 | -37,8% |
19. | kia cee’d | 227 | 419 | -45,8% |
20. | opel astra | 218 | 290 | -24,8% |
1-20. | – | 9367 | 10 120 | -7,4% |
Pozostałe | – | 12 022 | 15 733 | -23,6% |
Suma | – | 21 389 | 25 853 | -17,3% |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Na kolejnych miejscach znalazły się dwie inne skody: fabia (770 egzemplarzy i -13,9 proc. m/m) oraz superb (624 egzemplarze), której sprzedaż w ciągu miesiąca wzrosła o 90,8 proc. Najpopularniejsza wśród „Kowalskich” toyota yaris uplasowała się na piątym miejscu (560 egzemplarzy i +12,4 proc. m/m).
Spory wzrost sprzedaży wśród aut rejestrowanych na REGON zanotowała także dacia duster, którą firmy rejestrowały w CEP 528 razy (+50,9 proc. m/m).
Wśród firm sprzedaż najmocniej spadła w przypadku forda focusa, który jeszcze w lutym był czwartym najpopularniejszym modelem w tym segmencie. Marzec zakończył jednak z 281 egzemplarzami na koncie, co było o 53,5 proc. gorszym wynikiem w relacji do lutowego.