Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Katastrofa w salonach. Top20 aut w Polsce w czasach koronawirusa

Katastrofa w salonach. Top20 aut w Polsce w czasach koronawirusa

Za salonami samochodowymi w Polsce najgorszy marzec od 7 lat. Pandemia koronawirusa doprowadziła do spadku sprzedaży nowych aut w Polsce o ponad 40 proc. Koronawirus wpłynął także na zmiany w czołówce najpopularniejszych modeli.

W marcu w Polsce zarejestrowano zaledwie 29 657 nowych samochodów osobowych. To o 23 proc. gorszy wynik od lutowego i aż o 40,8 proc. gorszy od osiągniętego w marcu 2019 r. Nie lepiej sytuacja wygląda, gdy weźmiemy pod uwagę wszystkie auta o masie do 3,5 t., także dostawcze. W trzecim miesiącu 2020 r. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło w sumie 33 985 tego typu aut – o 39,9 proc. mniej niż przed rokiem.

W pierwszym kwartale 2020 r. do bazy CEP wprowadzono 107 636 samochodów osobowych, o 23 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r.

Tak drastyczna obniżka sprzedaży nowych aut to przede wszystkim efekt koronawirusa i ograniczonej aktywności Polaków, na którą wpływ miał m.in. wprowadzony obowiązujący od 14 marca, stan zagrożenia epidemicznego, a następnie, od 20 marca, stan epidemii, które wprowadzały kolejne ograniczenia.

„Kowalscy” omijają salony

Wpływ koronawirusa na spadek sprzedaży nowych aut widać zwłaszcza po liczbie ich rejestracji w poszczególnych dekadach marca. W pierwszej dekadzie dziennie rejestrowano średnio 1729 samochodów osobowych, w drugiej 1260, a w trzeciej już tylko 1067.

Spadek nowych rejestracji w większym stopniu dotknął segment klientów indywidualnych. W marcu kupili oni ok. 8,3 tys. nowych samochodów (-34,7 proc. m/m i 44,6 proc. r/r). Przełożyło się to także na mniejszy udział klientów indywidualnych w rynku nowych aut. W marcu wyniósł on niespełna 28 proc. i był o 5 proc. niższy niż miesiąc wcześniej.

Firmy zarejestrowały na REGON ok. 21,4 tys. nowych samochodów. Był to wynik o 17,3 proc. gorszy od lutowego i o 38,3 proc. gorszy od osiągniętego w marcu 2019 r.

Ponad połowę rejestracji (53 proc.) dokonały firmy leasingowe i zajmujące się wypożyczaniem aut.

Sprzedaż nawet o 73 proc. w dół

Wśród producentów największy spadek sprzedaży w skali miesiąca odnotował Opel, który marzec zakończył w Polsce z 877 sprzedanymi egzemplarzami (-72,8 proc. r/r). Niewiele mniejszy spadek sprzedaży w skali roku zaliczył Ford (783 egzemplarze i -72,2 proc. r/r). Powyżej 50 proc. spadła sprzedaż także w przypadku Fiata (505 egzemplarzy i -60,8 proc. r/r) oraz Dacii (1512 egzemplarzy i -56 proc. r/r).

O ponad 40 proc. gorszy wynik sprzedażowy niż w marcu 2019 r. był udziałem Volkswagena (2447 egzemplarzy i -48 proc. r/r), Hyundaia (1237 egzemplarzy i -42,4 proc. r/r), Renault (1347 egzemplarzy i -44,7 proc. r/r), Peugeota (714 egzemplarzy i -44,5 proc. r/r), Citroena (553 egzemplarze i -45,6 proc. r/r) oraz Hondy (390 egzemplarzy i -49,9 proc. r/r).

Spośród czołowej dwudziestki producentów, jedynie Mitsubishi zakończyło marzec na plusie, sprzedając 524 samochody i osiągając wynik o 10,5 proc. lepszy niż przed rokiem.

Renesans dacii duster

Wśród klientów indywidualnych, podobnie jak w lutym, najpopularniejszym modelem okazała się toyota yaris (445 egzemplarzy). Toyotę bardziej może jednak martwić odniesienie do lutego, w porównaniu z którym sprzedaż tego modelu spadła o 39,8 proc. Nieco mniejszy spadek zanotowała druga z najpopularniejszy toyot – corolla (-27,2 proc. m/m), którą w marcu kupiło 393 klientów indywidualnych.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – marzec 2020

Lp. Model Marzec 20’ Luty 20’ Zmiana m/m
1. toyota yaris 445 739 -39,8%
2. toyota corolla 393 540 -27,2%
3. dacia duster 379 368 3,0%
4. skoda fabia 263 391 -32,7%
5. skoda kamiq 226 324 -30,2%
6. toyota aygo 209 298 -29,9%
7. toyota c-hr 191 341 -44,0%
8. hyundai tucson 173 336 -48,5%
9. kia sportage 167 272 -38,6%
10. skoda octavia 164 343 -52,2%
11. fiat tipo 161 359 -55,2%
12. renault clio 156 238 -34,5%
13. kia stonic 145 317 -54,3%
14. toyota rav4 137 309 -55,7%
15. kia rio 133 228 -41,7%
16. nissan qashqai 130 184 -29,3%
17. skoda karoq 128 164 -22,0%
17. hyundai i20 128 309 -58,6%
19. dacia sandero 126 250 -49,6%
20. kia xceed 119 117 1,7%
1-20. 3973 6427 -38,2%
Pozostałe 4295 6228 -31,0%
Suma 8268 12 655 -34,7%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Podium zamknęła przeżywająca sprzedażowy renesans dacia duster (379 egzemplarzy), która z podium zrzuciła skodę fabię. Był to jeden z dwóch model z czołowej dwudziestki, w przypadku którego można mówić o wzroście sprzedaży w relacji miesięcznej (+3,0 proc. m/m).

Na przeciwnym biegunie znalazł się hyundai i20 (128 egzemplarzy), który osiągnął wynik o 58,6 proc. gorszy niż w lutym. Powyżej 50 proc. w relacji miesięcznej spadła również sprzedaż skody octavii (164 egzemplarze i -52,2 proc. m/m), fiata tipo (161 egzemplarzy i -55,2 proc. m/m), kii stonic (145 egzemplarzy i -54,3 proc. m/m), toyoty rav4 (137 egzemplarzy i -55,7 proc. m/m).

Mniejsze i tańsze auta zyskują

Modele, których sprzedaż wzrosła w relacji do lutego łatwiej znaleźć w przypadku aut rejestrowanych na REGON. W tym segmencie w dalszym ciągu trwa zażarty bój o palmę pierwszeństwa pomiędzy toyotą corollą i skodą octavią. W marcu najpopularniejszy wśród firm był model rodem z Japonii, który zanotował 1204 sprzedanych egzemplarzy. Był to o 7,1 proc. lepszy wynik od osiągniętego miesiąc wcześniej. Skoda octavia marzec zakończyła z 1114 sprzedanymi egzemplarzami (-10,2 proc. m/m).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – marzec 2020

Lp. Model Marzec 20’ Luty 20’ Zmiana m/m
1. toyota corolla 1204 1124 7,1%
2. skoda octavia 1114 1240 -10,2%
3. skoda fabia 770 894 -13,9%
4. skoda superb 624 327 90,8%
5. toyota yaris 560 498 12,4%
6. dacia duster 528 350 50,9%
7. volkswagen golf 522 532 -1,9%
8. renault clio 517 600 -13,8%
9. toyota c-hr 511 499 2,4%
10. volvo xc60 394 446 -11,7%
11. volkswagen passat 365 424 -13,9%
12. ford focus 281 604 -53,5%
13. bmw serii 3 273 283 -3,5%
14. nissan qashqai 263 354 -25,7%
15. hyundai i30 259 189 37,0%
16. volkswagen tiguan 255 316 -19,3%
17. mercedes-benz (klasa glc) 252 361 -30,2%
18. skoda scala 230 370 -37,8%
19. kia cee’d 227 419 -45,8%
20. opel astra 218 290 -24,8%
1-20. 9367 10 120 -7,4%
Pozostałe 12 022 15 733 -23,6%
Suma 21 389 25 853 -17,3%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Na kolejnych miejscach znalazły się dwie inne skody: fabia (770 egzemplarzy i -13,9 proc. m/m) oraz superb (624 egzemplarze), której sprzedaż w ciągu miesiąca wzrosła o 90,8 proc. Najpopularniejsza wśród „Kowalskich” toyota yaris uplasowała się na piątym miejscu (560 egzemplarzy i +12,4 proc. m/m).

Spory wzrost sprzedaży wśród aut rejestrowanych na REGON zanotowała także dacia duster, którą firmy rejestrowały w CEP 528 razy (+50,9 proc. m/m).

Wśród firm sprzedaż najmocniej spadła w przypadku forda focusa, który jeszcze w lutym był czwartym najpopularniejszym modelem w tym segmencie. Marzec zakończył jednak z 281 egzemplarzami na koncie, co było o 53,5 proc. gorszym wynikiem w relacji do lutowego.

Tematy
Komentarze
Katastrofa w salonach. Top20 aut w Polsce w czasach koronawirusa
Marcin Kaźmierczak
Podziel się