Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Japońskie auta do naprawy. Wadliwe opony, klimatyzacja i elektronika

Japońskie auta do naprawy. Wadliwe opony, klimatyzacja i elektronika

Shutterstock

Mazda i Toyota wykryły usterki w wyprodukowanych przez siebie autach. Problemy mają właściciele aut nowych, bo wyprodukowanych po 2020 r. Wadliwe okazały się opony i elektronika, która może unieruchomić auto.

Mazda wzywa do serwisu

Najwięcej wadliwych aut do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłosiła Mazda. To przede wszystkim model cx-60 (typ KH). Jak informuje producent, w pojazdach wyprodukowanych w Japonii pomiędzy 15 marca 2022 r. a 21 stycznia 2023 r., „gdy układ hybrydowy jest włączony (READY ON) lub włączony jest zapłon, zestaw wskaźników może się wygasić, a informacje o stanie pojazdu, takie jak prędkość, wskaźnik poziomu paliwa, status i-ACTIVSENSE, komunikaty ostrzegawcze itp., mogą nie być wyświetlane na ekranie”.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 1 037 pojazdów. Ich właściciele zostaną powiadomieni listownie o konieczności wizyty w autoryzowanej stacji obsługi.

Dodatkowo, w 376 mazdach cx60 (typ KH), oprócz wspomnianej usterki, producent wykrył jeszcze jedną wadę. Jak głosi komunikat przesłany do UOKiK-u „podczas zwalniania lub zatrzymania w czasie jazdy z włączoną funkcją i-stop, silnik może nie zostać ponownie uruchomiony, nawet gdy pedał przyspieszenia zostanie wciśnięty. Silnik można ponownie uruchomić, naciskając przycisk „Start”. Jeśli jednak w ciągu 20 sekund od zatrzymania silnika (IG-OFF) zostanie naciśnięty przycisk „Start” (IG-ON), pojazd może ponownie wykazywać problem”.

Kampania naprawcza Toyoty

Usterki w wyprodukowanych przez siebie autach wykryła także Toyota. Problemy mogą mieć właściciele modelu proace city oraz „elektryków” proace bev i proace city bev.

W spalinowych toyotach proace city wadliwe okazały się tylne opony, w przypadku których stwierdzono zbyt niski indeks nośności. W rezultacie istnieje ryzyko przekroczenia maksymalnej masy przypadającej na tylną oś wynikającą z indeksu nośności opon. Dodatkowo, pojazd może nie przejść pozytywnie obowiązkowej, okresowej kontroli technicznej z powodu niezgodności opon.

Problem dotyczy aut wyprodukowanych w Hiszpanii pomiędzy 11 października 2022 r. a 17 marca 2023 r. Na polskim rynku kampania naprawcza objęła 103 samochody. Wizyta w ASO Toyoty nie będzie polegała jednak na wymianie opon, lecz na wymianie naklejki VIN oraz dołączeniu deklaracji producenta do świadectwa zgodności (CoC).

W przypadku elektrycznych toyot proace i proace city, wada dotyczy sprężarki klimatyzacji. Jak informuje producent, z powodu nieprawidłowej konstrukcji stojana, w warstwie izolacyjnej miedzianych przewodów tego elementu może dojść do pojawienia się początkowych pęknięć. Z biegiem czasu korozja może spowodować dodatkowe odsłonięcie przewodów miedzianych. Taka sytuacja może doprowadzić do zwiększenia strat prądu wewnątrz sprężarki klimatyzacji. Oprogramowanie diagnostyczne samochodu może wykryć wówczas stratę prądu i wyłączyć układ napędowy pojazdu podczas jazdy.

Wspomniana wada została wykryta w autach wyprodukowanych we Francji i Hiszpanii pomiędzy 24 września 2020 r. a 23 grudnia 2022 r. W Polsce kampania naprawcza objęła 86 pojazdów. Ich właściciele zostaną zaproszeni do ASO Toyoty, gdzie mechanicy zmieniać będą oprogramowanie sterownika układu napędowego.

Tematy
Komentarze
Japońskie auta do naprawy. Wadliwe opony, klimatyzacja i elektronika
Marcin Kaźmierczak
Podziel się